duminică, 5 octombrie 2008

Despre politica comuniştilor faţă de sistemul de învăţămînt superior

Marţi, 30 septembrie, am primit o invitaţie din "partea" rectorului USM Gheorghe Ciocanu, în care eram invitat să particip la ceremonia consacrată aniversării a 62-a de la fondarea Universităţii de Stat din Moldova. La ceremonie au fost invitaţi doar studenţii eminenţi ai universităţii, cu această ocazie aflînd că categoria de eminent există şi în universităţi (credeam că doar la şcoală şi licee), plus conştientizînd că mă aflu şi eu în această categorie "selectă" de studenţi (chiar n-am atras atenţie la notele mele, urmărind de obicei să realizez o medie înaltă pentru a obţine bursă dar nu pentru a avea peste tot 9 sau 10).
Astfel, surpriza a fost una foarte plăcută, ţinînd cont că nu am mai fost eminent din clasa a 4, dacă ţin bine minte :).
A 2 zi, la prima lecţie, profesoara a început o discuţie despre şedinţa de marţi a Senatului USM cu un coleg de grupă de-al meu, Mihai, care are meritul de-a fi fost ales ca membru al senatului dat din partea studenţilor FRIŞPA. Din multitudinea celor spuse de el, am memorizat faptul că USM are un buget de doar 29 mln de lei de la stat în condiţiile în care UTM (Universitatea Tehnică din Moldova), cu doar 600 studenţi mai mulţi decît noi primeşte 49 mln de lei (de 1,7 ori mai mult), iar o altă universitate (nu-i mai ţin minte denumirea), ce ar avea de 2 ori mai puţini studenţi decît USM, ar primi aproximativ 21 mln de lei de la stat. Deşi mai mulţi profesori s-ar fi revoltat împotriva situaţiei date, este clar că nimic nu a fost schimbat.
Personal l-am întrebat care este bugetul întreg al USM, căci şi noi studenţii, achitînd taxele de studii contribuim la formarea acestuia. Deşi nu ştia de anul acesta, mi-a dat suma bugetului din anul 2005: 129 mln de lei. Bănuiesc că în ciuda faptului că USM are din an în an toţi mai puţini studenţi, suma bugetului nu s-ar fi schimbat foarte mult pînă-n prezent mai ales cunoscînd mărirea taxelor de studii din anul acesta.
Astfel, am putut extrage nişte concluzii, acestea fiind cam următoarele:
1) USM nu mai este deja cea mai mare universitate din RM, UTM avînd cu 600 de studenţi mai mulţi;
2) Statul finanţează discriminatoriu universităţile din RM, USM aflîndu-se pe lista neagră a Guvernului nostru;
3) Statul contribuie numai cu 22% la formarea bugetului USM, majoritatea covîrşitoare a cheltuielilor instituţiei date (de 78%) fiind achitate din contul contractelor noastre.
Mai merită a fi menţionat că şi aşa USM are datorii financiare, rectorul USM afirmând pe faţă la şedinţa senatului că speră să mai facă ceva bani la sesiunea suplimentară de examene (ce va fi pe plată) din contul studenţilor ce ar fi lucrat în SUA.
A urmat după amiază ceremonia, în care nu putea să nu lipsească discursul aceluiaşi rector al nostru, Gheorghe Ciocanu. Acesta, la rîndul său, nu a putut să nu ne amintească că anul acesta e Anul Tineretului, şi că "zeci de proiecte" se derulează acum în favoarea noastră organizate de Voronin şi Guvern. A mai menţionat de "cea mai importantă" felicitare pe care a primit-o cu ocazia aniversării USM, aceasta fiind clar cea din partea preşedintelui RM Vladimir Voronin.
De asemenea nu a uitat să ne laude, să ne spună că suntem cei mai deştepţi, ....etc, ca la final "să ne premieze" cu cîte .......... cîte 50 lei (sic) pe fiecare student eminent. Şi eu naivul care aşteptam să fiu scutit de contract!!! Ce-aş putea să spun: în contextul în care de acest an, Anul Tineretului, contractele ne-au fost mărite cu între 700-1000 lei această "premiere" de 50 lei este o adevărată insultă la adresa studenţilor eminenţi!
Din discursul domnului rector am mai scos ceva informaţii preţioase: anul acesta USM are 17000 studenţi, anul trecut avînd 23000. Deci incredibil, cu 6 mii mai puţin!
Momentan mi-am amintit de situaţia de la facultatea mea FRIŞPA. În anul în care am intrat eu la facultate (2006) eram 2200 de studenţi, ca în acest an 1000 de studenţi să absolvească (anul III Bologna şi anul V vechi) şi doar 160 boboci să fie înmatriculaţi, FRIŞPA avînd azi doar 860 studenţi!
Astfel, este foarte uşor să înţelegi că comuniştii duc o politică evidentă de distrugere a celei mai importante universităţi din RM, a USM-ului, iar ţinînd cont că USM este practic scheletul sistemului de învăţămînt superior, se poate deduce concluzia că comuniştii urmăresc distrugerea acestuia din urmă.
Mai rămîne să ne amintim de declaraţia lui Voronin cum că studiile superioare vor fi peste 3 ani gratuit, ca să înţelegem că peste aceşti ani la USM vor fi poate doar 5000 de studenţi, majoritatea fii şi rude de-ale comuniştilor, intraţi prin cumătrism la universitate, iar restul (care vor fi în realitate majoritatea) tinerilor vor fi obligaţi să termine colegii şi şcoli profesionale şi să lucreze de hamali şi spălători de toalete în care se vor uşura fundurile "mult prea curate" ale comuniştilor.
Această politică contra intelectualilor şi sistemului de învăţămînt capătă contururi monstruoase în acest an, comuniştilor fiindu-le clar că cu cît oamenii sunt mai puţini educaţi cu atît ei îi vor putea manipula şi prosti şi mai mult. Cum am mai scris şi într-un articol precedent, comuniştii nu au nevoie de tineri care să gîndească, ci doar de animale de povară care să trudească şi să-i voteze.
Astfel, anul 2009 ajunge chiar să devină unul crucial pentru Republica Moldova, şi mai ales pentru tineri. Dacă aceştia din urmă vor să aibă şansa unei vieţi mai bune şi să poată avea posibilitatea de a face studii superioare, ar fi bine ca s-o termine cu indiferenţa ("mi-e totuna de politică!") şi să participe la alegerile din primăvara 2009, în caz contrar nu cred că cineva va mai avea viitor în statul nostru.

4 comentarii:

  1. Bataie de joc. Nimic mai mult

    RăspundețiȘtergere
  2. logic e mai uşor de manipulat cu un public rudimenar, lipsit de oricare idee despre politică. Nu uitaţi că se apropie alegerile...mi-e frică să nu se repete povestea de anii trecuţi pentru că, fraţilor, aceasta chiar e ultima noastră şansă !

    RăspundețiȘtergere
  3. că categoria
    că comuniştii

    RăspundețiȘtergere
  4. aha si ce daca merg in 2009 la alegeri
    in 2005 am votat cu un partid de opozitie care azi este sub aripa celui de conducere...
    nu mai cred in izbavitori:)

    RăspundețiȘtergere