miercuri, 19 noiembrie 2008

Chirtoacă la FRIŞPA

Astăzi primarul municipiului Chişinău, Dorin Chirtoacă, a vizitat FRIŞPA pe la ora 11.00, tema întîlnirii sale cu studenţii facultăţii noastre fiind legată de administraţia locală. Ţinînd cont că n-am fost la precedenta conferinţă ţinută de el la noi, plus că de 2-3 ori l-am văzut real la faţă, doar trecător, am venit şi eu în aula 114 pentru a înţelege mai bine ce reprezintă dumnealui.
Prima impresie: înalt. Mi-a părut mult mai înalt decît precedentele dăţi cînd l-am văzut, iar înălţimea lui oarecum impresionează, îl face magnific.
A 2: plictisitor. Foarte plictisitor. După doar 2 minute de prelegere a lui mă plictiseam groaznic. În vorbire nu are deloc patos, ba chiar din contra, felul lui de a vorbi chiar te adoarme. Nici nu puteam să mă concentrez, pierdeam şirul frazelor, eram out. De-abia la întrebările studenţilor am putut să mă concentrez şi să ascult cu atenţie, căci studenţii dădeau cît de cît întrebări provocatoare. Vina ar putea să-mi aparţină, căci lecţia înainte de conferinţă am avut-o cu prodecanul Borş, care fiind un "vampir" (asta o spun cu bun simţ, căci îl simpatizez) m-a cam secat de energie, fiind mai mereu epuizat după seminarele lui.
De asemenea mi-a părut puţin obosit, lipsit de entuziasm, fiind şi normal să fie aşa ţinînd cont că poziţia lui nu e de invidiat: este atacat mai de toate partidele, de la PCRM pîna la PLDM, plus fiind hulit de mulţi oameni simpli ce au doar idei rudimentare despre politica din RM.
Mai cred că este un introvertit. Deşi ne-a povestit ceva despre viaţa lui de la Bucureşti, nu a făcut-o nici ca aproape ca extrovertiţii. Părerea proprie.
Concluzie: nu este un lider. Nici pe aproape. Deşi are o charismă în înălţimea sa, oratoria sa suferă mult, nu mobilizează oamenii.
A 3 impresie: ştie tot şi lucrează enorm. Ştie tot despre activitatea Primăriei, şi nu numai, chiar şi despre politica din România, UE. Nu a existat întrebare la care să nu ştie răspunsul momentan. Nici nu avea nevoie de cîteva secunde să se reculeagă ca să răspundă. Întrebarea şi răspunsul deodată. Fantastic.
Fiind mai concentrat la răspunsurile întrebărilor studenţilor, am putut înţelege conţinutul lor. Argumentele sale în susţinerea unui punct sunt imbatabile, ştie şi minusurile despre ceea ce vorbeşte dar reuşeşte cu uşurinţă să demontreze că apariţia acestor minusuri nu a depins de el (ceea ce e şi adevărat zic eu).
E foarte interesant că el este primul şi singurul om politic din cei care ne vizitează care a acceptat să primească întrebări scrise, fără a se cunoaşte cine le-a dat. Astfel, duşmanii lui, adică aderenţii şi simpatizaţii PCRM, PSD, PDM, etc. au putut să scrie întrebări în care au încercat să lovească direct în dumnealui, dar Dorin a fost pur şi simplu imbatabil, cum am mai şi spus răspunzînd momentan şi sigur şi demonstrînd clar care este adevărul.
De ex, o domnişoară (Irina Mocanu, de la comunişti - aşa mi-a spus un coleg, ce o cunoaşte) pe la sfîrşitul conferinţei a trecut pe la el dîndu-i o întrebare scrisă, apoi plecînd spre un perete s-a alăturat unui grup de ruşi ce l-au şi provocat pe Chirtoacă printr-o întrebare înainte. Ultima întrebare (deci logic a acestei domnişoare) citită de Chirtoacă era legată de dispariţia unei sume de bani a Primăriei, creîndu-se aluzia că Chirtoacă i-ar fi furat sau cheltuit iresponsabil în vizita sa din Israel. Dorin însă ne-a explicat că suma dată a fost luată de hotelul în care s-a cazat ca garanţie, fiind returnată mai tîrziu, peste o lună, ceea ce a şi fost motivul de care comuniştii s-ar fi legat că el i-ar fi furat/cheltuit. Astfel de întrebări în cele scrise, el avut multe, în toate însă demonstrînd că el sau Primăria au acţionat corect şi legal.
La întrebările orale, a fost provocat mai puţin. Mi-a rămas în amintire întrebarea unei tinere PDM-iste, care l-a întrebat că în contextul că în 2009 nu va fi nici o schimbare, după cum arată statisticile, ce face PL-ul să mărească colaborarea cu PCRM-ul. Chirtoacă însă i-a demonstrat după aceleaşi statistici că reitingul PCRM scade şi că PL este un partid ferm şi consecvent ce nu va colabora niciodată cu comuniştii. Însă, la nivel de administraţie locală, el susţine şi lucrează pentru creşterea colaborării cu administraţia centrală. La nivel de partide a sugerat că de creşterea colaborării ar trebui să se preocupe partidele pseudo-democrate, gen PSD, PDM, compuse din foşti comunişti ca Diacov, Braghiş, etc, ce şi aşa colaborează cu partidul de guvernămînt, astfel Dorin fără să fi ştiut (cred) lovind direct în această fată, membru a PDM.
Concluzie: este un manager perfect. Este cel mai bun conducător de care poate avea azi parte Chişinăul. Ştie totul despre activităţile Primăriei şi despre problemele municipiului Chişinău, avînd momentan şi soluţii la ele. Ceea ce însă nu se realizează nu se datorează lui, ci coaliţiei procomuniste din CMC. El însă, face maximum din ceea ce poate. Cel puţin, aşa au sugerat răspunsurile lui, dar eu chiar şi sunt convins de asta.
Ce-aş putea spune ca concluzie generală? Chiar dacă nu este un lider, Dorin este un adevărat profesionalist, ştie ceea ce face. Şi poate că RM nici nu are nevoie de lideri, persoane ce doar pot aduce cîştig partidului propriu, ci de adevăraţi manageri şi specialişti ce ne-ar scoate din situaţia economică dezastruoasă în care ne aflăm. Iar Dorin Chirtoacă pare să posede cunoştinţele necesare acestui lucru, şi în acest moment, deşi este deseori acuzat de lipsă de experienţă, aceste acuzaţii îmi par complet nefondate. Să sperăm să nu mă fi înşelat.

10 comentarii:

  1. Manager perfect :). De asta înghețai tu, nu? Victor, te asigur că Chirtoacă primește aceleași întrebări peste tot unde merge, iar răspunsurile sale sunt mașinale și învățate pe de rost(cred că și noapte le visează). Una e să știi totul despre Primărie, e cu totul altceva s-o manageriezi. â
    PS: Crezi că primarul din Tokyo știe totul despre primăria sa?

    RăspundețiȘtergere
  2. apropo de inaltimea lui Chirtoca...e un primar care creste inr-o luna citi alti primari intr-un an...:)

    RăspundețiȘtergere
  3. De-acord Alex cu logica ta: a şti totul despre Primărie nu înseamnă că e şi administrată momentan cu succes. Dar înseamnă că jumate de drum în administrarea reuşită a oraşului deja e făcută.
    Nu e logică ideea învăţatului pe de rost. Unele întrebări erau destul de actuale, ce nu aveau cum să fie date de înainte atîta timp cît evenimentele date încă nu s-au produs. Iar faptul că şi noaptea le visează e cu atît mai bine: înseamnă că e obsedat rău de Chişinău şi chiar vrea să caute soluţii şi să administreze reuşit oraşul nostru.
    Iar în privinţa îngheţului, ştim bine amîndoi că aceasta a fot mâna comuniştilor. Să fi fost orice anticomunist consecvent în locul lui Chirtoacă (Filat, Tănase,etc) la sigur că scenariul avea să fie la fel.

    RăspundețiȘtergere
  4. Oxana: sper şi eu ca într-o lună să adune în experienţă şi cunoştinţe cîţi alţii în an :), ceea ce cred că şi o face, ţinînd cont că e mereu sub presiune şi e nevoit să ştie şi să rezolve el singur totul. Totuşi, e om simplu ca şi noi, şi mă tem că ar putea să nu reziste...

    RăspundețiȘtergere
  5. Sunt de acord cu majoritatea celor spuse de tine.
    Totusi, Chirtoaca imi pare un lider foarte bun. Ai si mentionat ca are carisma, or stim cu totii ca una dintre cele 3 tipuri de autoritati (dupa Max Weber, chiar) este cea carismatica. In plus, se mai adauga si autoritatea rationala, care de asemenea se refera la Chirtoaca, dat fiind ca a demonstrat in timp ca isi merita statutul de primar prin meritele sale.

    RăspundețiȘtergere
  6. Tudor: mă bucur că eşti de acord cu majoritatea celor spuse de mine, înseamnă că nu m-am greşit mult în impresii.
    În privinţa lui Chirtoacă ca lider, poate să şi fie unul bun. Este foarte posibil ca impresia mea să fi fost influenţată de faptul că eram obosit în acel moment, plus într-adevăr el însumează cele 2 autorităţi consemnate de tine.
    Dar oricum, ceva îi lipseşte ca lider... părerea mea.

    RăspundețiȘtergere
  7. Cred ca ii lipseste rautatea si agresivitatea. Bunul simt e taxat de majoritatea alegatorilor, inclusiv de noi, aparent. Asta e, romanul are nevoie de o mana de fier, mai ales cel din Basarabia :-).

    RăspundețiȘtergere
  8. Tudor: Hm, să ştii că aici sunt de-acord cu tine. Ar trebui să inspire mai multă tărie de caracter şi siguranţă în dînsul.

    RăspundețiȘtergere
  9. Facand asta, ma tem ca si-ar pierde o buna parte din electorat. Cu toate astea, imi aduc aminte ca intr-un reportaj niste babute rusoaice il mangaiau tare frumos pe cap si spuneau "a mi ne ponemaiem a ciom vi govorite, mi ne znaim ruminskii iazik". Si D.Chirtoaca: "Nicevo, viucite, vseo horosho, ia vas ponimaiu" (sau ceva de genul). Iar acestea roiau in jurul lui in continuare. Ceea ce vreau eu sa spun e ca sunt mai multe persoane in el: una politicianul, iar cealalta tehnocratul dur. Noi o vedem doar pe prima. Zicea marele Eminescu: intr-un om sunt deopotriva mai multi oameni.
    Numa bine!

    RăspundețiȘtergere
  10. dragii mei numai il acuzati pe acest om,dar punetiva si voi in locul lui si vedeti cum o sa va descurcati...numai de birfe sunt buni toti,acest om este un om minunat si un exemplu pentru intreg poporul

    RăspundețiȘtergere