joi, 1 ianuarie 2009

Medvedeev, Voronin şi oleacă de Băsescu

Am urmărit ieri fragmente din discursurile preşedinţilor Rusiei şi Republicei Moldova către naţiune. E interesant cât de diferite în conţinut mi-au părut mesajele celor 2 preşedinţi.
Dacă speech-ul lui Medvedeev îl rezum la expresia "noi vom face", atunci al lui Voronin poate fi caracterizat numai prin expresia "noi am făcut".
Medvedeev mi-a lăsat impresia că a ţinut, deşi mincinos, un discurs mobilizator. Folosind cuvântul noi, acesta avea în vedere şi pe guvernanţi, şi poporul simplu. Spunea că trecând împreună prin greutăţi (eu zic că numai poporul simplu va resimţi greutăţile, nu şi el şi guvernanţii ruşi) Rusia va reuşi să aibă un viitor luminos, prosper. Prin discursul său urmărea să pregătească poporul simplu de criza financiară, care urma să se mobilizeze şi să susţină în continuare conducerea de stat care ar duce o politică "corectă". Un discurs manipulatoriu, care muta o parte din responsabilităţi şi oamenilor simpli. Oricum ar fi, foarte inteligent speech-ul.
În contradicţie cu el, Voronin când folosea cuvântul "noi", nu avea în vedere şi poporul simplu, ci doar comuniştii. El şi comuniştii lui în cei 8 ani de zile au democratizat statul, au mărit pensiile, salariile, au întărit statul, etc. Ceva legat de viitor - alegerile din 2009, pe care nu putea să nu le atingă, şi Transnistria, care am înţeles că diferendul va fi rezolvat în acest an, dacă nu mă greşesc. În concluzie, un speech "noi am făcut" (noi adică ei, comuniştii).
Aceste discursuri mi-au amintit de citatul neoconservatorului Irving Kristol:
"patriotismul îşi află originile în iubirea faţă de trecutul naţiunii; naţionalismul se naşte din speranţa în propriul viitor, în grandoarea care îl deosebeşte de celelalte."
Făcând legătura la speech-urile celor 2 preşedinţi, aş putea spune că Medvedeev a avut un discurs naţionalist, dar Voronin unul patriotic, bazat pe mândria de ce-a făcut el şi ai lui în cei 8 ani de "comunism" ai Rep. Moldova.
Am prins la EuTv şi momentul în care preşedintele României, Băsescu, a intrat în Anul Nou. Acesta a intrat fluturînd flagul României; al nostru cu paharul de băutură (şampanie, apă, vin, altceva... nu ştiu ce avea el acolo că nu am gustat din cupa lui, de aceea nu pot afirma ca un adevăr absolut că ar fi avut şampanie acolo :D ) în mână - fiecare la ce şi anume slujeşte.
Nu mi-a plăcut că românii au intrat cu Ina "Hot" în 2009, cred că normal ar fi fost dacă intrau cu "Deşteaptă-te Române" (părerea mea subiectivă). Aici Voronin are un plus faţă de Băsescu: după ora fixă s-a cântat imnul Rep. Moldova.
A... şi altceva, Băsescu şi Medvedeev au întîmpinat Anul Nou afară, în aer liber, primul în stilul lui caracteristic, cu poporul. Al nostru, mai friguros, într-o încăpere. Nu ştiu dacă are vreo importanţă, dar menţionez şi asta la diferenţe.
Sărbători fericite în continuare!

15 comentarii:

  1. Referitor la discursuri (Voronin si Medvedev) eu as spune ca-i diferenta mare (cerul si pamintul)
    intr-adevar acest "noi" a lui Voronin se refera la comunisti; nu prea am vazut ca mult stimatul nostru presedinte sa-si bata capu' vreodata de popor incit sa se inteleaga ca exista o oarecare legatura dintre el si poporul lui.

    RăspundețiȘtergere
  2. Incredibil Nadiusha, fix pe la vreo 00:04 m-am gândit la tine şi ţi-am accesat blogul să văd dacă ai ceva nou - tu în timpul ăsta îmi scriai comentariu :) . Interesant. Cel puţin pentru mine.
    În privinţa la Voronin, chiar într-adevăr discrepanţele dintre el şi noi, poporul simplu, sunt enorme. Nu mă refer numai la averea lui şi a fiului său în comparaţie cu noi, oamenii simpli, ci chiar la şi numele lui, Vor+on+in, care la sigur nu este nume de moldovean şi nici de om cinstit. Mai mult nici nu am ce scrie despre el. Denumirea familiei sale spune totul.

    RăspundețiȘtergere
  3. :))
    Wow ma bucur si pentru mine de altfel, este interesant...

    RăspundețiȘtergere
  4. Voronin este o rusine, din pricina lui si a sistemului inchis si decrepit am plecat si eu din tara...
    Basescu macar incearca, nu stiu cat e imagine si cat sinceritate, dar macar pare ca incearca sa limiteze mafia si neocomunistii, care e ca o raie in statele noastre romanesti...
    Medvedev este un bun diplomat si, dincolo de sistemul comunist, fac macar miscari inteligente pe plan international, iar pentru asta ii apreciez - au stiut sa reconstruiasca nationalismul si adeziunea populara in vremuri foarte grele (avand, sigur, si argumentul gazului si armamentului). Prostia romaneasca este ca nu stie sa transforme avantajele nationale (turism rural, atu-uri agricole, resurse) in monede de schimb international. Tot cu caciula in maini pe la UE, America si Rusia, ca umilii....oare cand vom avea demnitatea noastra?
    PS. Nadiusha si Victor, observ ca functioneaza perfect telepatia intre voi:))...sugerez sa va cunoasteti si personal la un ceai, ar fi interesant:)
    Mihai

    RăspundețiȘtergere
  5. Ce dragutz esti Mihai...anume aceasta comunicare online aduce misterul deci...are ce(cine)sa ne tina noptile in fata calculatorului :))

    RăspundețiȘtergere
  6. discursul lui Medvedev l-am scapat, pe cel al lui Basescu n-am avut cum sa-l urmaresc( nu am acasa nici euTV)...asa ca m-am multumit cu Voronin,,care, ca de obicei, a fost cum a fost :( ,adica plin de optimism si speranta intr-un viitor frumos pentru Moldova !

    La multi ani, Victore!

    RăspundețiȘtergere
  7. Mihai: îmi pare rău pentru tine. Sincer să fiu, dacă câştigă şi anul acesta comuniştii alegerile, probabil voi pleca şi eu într-un final din ţară, pentru că nu văd nici o perspectivă cu ei.
    În privinţa lui Băsescu, nu ştiu cît e de real, dar mie îmi place. Asta din cauza că cînd îl compar cu al nostru diferenţa este de la cer la pământ.
    Medvedeev, Putin - toţi sunt foarte buni specialişti şi profesionişti în ceea ce fac şi cât nu mi-ar displăcea aceste persoane, recunosc că sunt foarte inteligenţi şi pregătiţi în conducerea ţării şi manipularea maselor. Dar activitatea lor o dezaprob, căci este îndreptată împotriva binelui la general în opinia mea. În privinţa naţionalismului (şovinist, adaug eu) şi adeziunii populare, este un lucru bun pentru Medvedeev, Putin că poporul îşi concentrează atenţia asupra unor duşmani externi inexistenţi decât asupra exploatării lor de către elitele şi conducerea rusească.
    Prostia românească - hm, puţin cunosc economia lor din păcate :(, dar urmărind fotbalul mă crucesc de prostia unor conducători de cluburi ... şi-n economie poate e la fel.

    RăspundețiȘtergere
  8. Nadiush, mai suferi de insomnii? Rău :(. Noaptea ar trebui de dormit.
    Cînd sunt la universitate mă culc la 22.00, aşa însă cu sărbătorile mi-am stricat şi eu regimul :(.

    RăspundețiȘtergere
  9. Oxana: eu şi fără a lui Voronin avea să fiu mulţumit. Aşa însă părinţii au vrut să-l urmărească, ca la urmă să-l găsesc motiv pentru un articol :).

    RăspundețiȘtergere
  10. cam strimta lumea blogurilor la noi (R.M.) da vad ca ancepe sa creasca....
    miar place mai mult sa se lateasca orizontu subiectelor...
    referitor idiotii ca voronin...eu zic ca nu se merita sa-ti masezi buricele degetilor si pentru ei :(

    RăspundețiȘtergere
  11. Da nu prea ma ia somnul pe la gene; vreo 2 zile mi-a fost stricat compu' si cu de-a sila ma culcam devreme :))
    si eu cind sunt la universitate ma culc pe la 22:00-23:00;acum ca e vacanta se permite de culcat la orice ora, apropo la ce universitate inveti? am inteles ca si tu faci jurnalism, nu?

    RăspundețiȘtergere
  12. Prostia românească - hm, puţin cunosc economia lor din păcate :(, dar urmărind fotbalul mă crucesc de prostia unor conducători de cluburi ... şi-n economie poate e la fel.

    Ia uita-te si tu, ca doar stai pe net toata ziua, si cauta statistici, sa vezi investitiile in Romania, cresterea economica in Romania

    RăspundețiȘtergere
  13. Anonim 1: vezi bine ;)
    În privinţa orizontului subiectelor, nu ai nimerit bine - nu scriu pentru cititori, dar pentru mine, ceea ce mă doare şi preocupă. Aşa că nu cred că aş putea să te satisfac.
    În privinţa la cei ca Voronin, îţi răspund printr-o frază celebră: "Pentru ca cei răi să reuşească este de-ajuns ca cei buni să nu facă nimic".

    RăspundețiȘtergere
  14. Nadiusha, eu învăţ la FRIŞPA, USM. Studiez Relaţii Internaţionale.

    RăspundețiȘtergere
  15. Anonim 2: tu ori mă cunoşti prea bine, ori nu mă cunoşti deloc. Aleg a 2 variantă, aşa că îţi recomand să nu mai faci afirmaţii despre mine.
    Scuză-mă dacă te-am insultat cu expresia "prostia românească". Ceea ce nu ai observat este că am preluat-o de la Mihai (citeşti doar comentariile mele din păcate) şi că nu am intenţionat să o folosesc într-un sens jignitor. Orice popor are puncte tari, şi puncte slabe care pot fi categorisite ca prostie. În cazul nostru, al poporului român, este vorba de resemnarea mioritică în faţa destinului, ceea ce eu consider o mare prostie. Tu, poate, ai altă părere.

    RăspundețiȘtergere