vineri, 9 ianuarie 2009

Pentru cine sunt destinate de vînzare produsele mărcilor Puma şi Reebok?

Recent, zilele trecute, am vizitat magazinele de produse sportive Puma şi Reebok. Mă gândeam să-mi procur o pereche de ghete (adidaşi). În loc să plec de-acolo cu vreun produs cumpărat, m-am întors acasă cu o întrebare: pentru cine sunt destinate de vânzare produsele acestor magazine?
În primul rînd preţul: la Puma de obicei cele mai ieftine ghete pornesc de la 800 şi ceva lei. La Reebok de la aproximativ 1000 lei. Acum însă de sărbători sunt mai peste tot reduceri. La Puma sunt cică de 70%, oficial. În realitate la majoritatea produselor reducerile sunt de 30-40%, astfel că cele mai ieftine ghete porneau de la 479 lei. După gusturile mele, însă, nu-mi plăceau, astfel că dacă doream să-mi iau ceva pe plac trebuia să dau de la 580 de lei în sus.
În Reebok sunt 50% reduceri. Însă acolo dacă aşa scrie, aşa şi este, astfel că cele mai ieftine ghete porneau de la 485 lei (o pereche de futsal). În rest majoritatea costau 660- 800. De Adidas sau Nike nici nu mai vorbesc: sunt prea scumpe la general şi de-aceea nici nu obişnuiesc să le vizitez.
Ţinînd cont că salariul mediu pe economie e mai mic/egal cu 2000 lei (nu vorbesc de datele "oficiale", care sunt false), rezultă că de obicei pentru o pereche de adidaşi trebuie să dai cel puţin jumate de salariu. În caz că eşti mai şmecher şi cumperi la reduceri, o treime sau o pătrime din salariu. Oricum e scump. Astfel şi se explică de ce majoritatea populaţiei îşi cumpără ghete de la piaţă, unde ele costă în mediu 200-300 lei.
Oricum, nu preţul m-a revoltat. Vizitez şi urmăresc de 3 ani deja aceste magazine, şi eram la curent cu preţurile, cunoscând şi când au loc perioadele de reduceri de obicei.
Chestia e că şi în Puma, şi în Reebok am cerut informaţii despre anumite produse în limba de stat. În Puma, deşi am vorbit numai în limba română, mi s-a răspuns mereu în rusă, singurele cuvinte auzite în română de la domnişoara ce deserveşte fiind "cu plăcere" pe final. Hm, mă bucur că a avut plăcere din "a vorbi cu mine", căci eu nici asta n-am avut-o vizitînd magazinul lor.
În Reebok situaţia a fost şi mai cruntă. Aici vînzătoarea neînţelegîndu-mă a chemat paznicul, apoi cealaltă vînzătoare să vorbească cu mine. Nimeni însă nu cunoştea limba de stat. Personal nici nu ştiam ce să fac, să rîd sau să "plîng" de situaţie. În final am zîmbit, că tare mai era stupidă şi comică situaţia.
Atunci mi-am călcat pe inimă şi am vorbit în rusă, pentru a afla totuşi ceva informaţii despre cele 2 produse care mă interesau. În final totuşi am plecat fără a cumpăra nimic.
De ce? Pentru că m-am simţit străin. Pentru că m-am simţit de parcă aceste produse nu erau de vânzare pentru mine. Şi atunci, pentru ce să cumpăr dacă ele nu sunt de vânzare pentru mine???
Dar pentru cine sunt de vânzare produsele acestor magazine? Judecând după situaţiile de mai sus, rezultă că Puma şi Reebok vând pentru ruşii bogaţi. Chiar aşa şi să fie? Cum e posibil ca măcar un vînzător să nu cunoască limba de stat în magazin? Oare ei n-au nici un interes de a vinde cumpărătorilor moldoveni?
Şi chiar dacă vând pentru ruşii bogaţi, care e piaţa lor la general? Judecând de exemplu că din populaţia Rep. Moldova 90% sunt săraci, avem 338000 de bogaţi. Ţinând cont că 6% sunt ruşi (recensământul din 2004), să concluzionez că Puma şi Reebok se orientează spre doar 20.000 de cumpărători? Oare ce gândesc managerii acestor 2 magazine?

PS. Pentru românii din România: ceea ce noi românii basarabeni numim ghete în România se numesc adidaşi, adică pantofi sport. Nu ştiu de unde a apărut această diferenţă, dar obişnuiesc de o viaţă să spun la încălţămintea sportivă "ghete", aşa că să mă înţelegeţi ;) .

7 comentarii:

  1. preturile nu sunt mari doar la ghete, exista si rujuri de 150-200 de lei (astea inca sunt preturi nu prea mari):)
    de regula, in magazinele "branduite" vanzatoarele vorbesc limba rusa, pentru ca foarte corect ai constatat, cumparatorii care au bani sunt rusi. Mai mult ca atat daca vorbesti in romana, devin nu prea politicoase. Oricum exista deja o noua tendinta de a vorbi si limba romana.

    RăspundețiȘtergere
  2. 1. Cred ca cu acele 6% ai gresit putin. % de bagati printre rusi e mai mare fata de bastinasi.
    2. Nu trebuia sa cedezi in fata limbii lor. Cel putin engleza ar trebui s-o stie. Eu de ceva vreme refuz categoric sa le vb limba. Mi se raspunde in rusa dar sa-mi zica cineva ca nu intelege nu mi sa intimplat inca.

    Apropo incaltaminte sportiva de branduri mi se pare ca si la "MallDova" poti gasi. Acolo cel putin stiu ca vb romana (o parte)

    RăspundețiȘtergere
  3. Stii, cind eram in Moldoca credeam ca venind in Romania niciodata nu-mi voi permite sa-mi cumpar o haina de aici,pe cind aici hainele sunt in mediu de 2 ori mai ieftine decit in Chisinau. La piata de aici hainele chiar pot fi triplu mai ieftine, iar in magazinele specializate nu depasesc pretul intilnit in Piata Centrala din Chisinau.

    Am ramas mai mult decit surprinsa de aceasta, mai ales tinind cont de diferenta enorma de salarii.

    RăspundețiȘtergere
  4. Vlada: deci lumea femeilor e mai scumpă decât a noastră :D .
    Nu sunt de acord că toţi cumpărătorii care au bani sunt ruşi. Pur şi simplu mulţi moldoveni obişnuiesc să vorbească în rusă în asemenea magazine, ori din cauza că aşa e "normal", ori din cauza că răspunsul în rusă al vînzătoarei îi impune să continue în rusă. În cazul meu, nici una din situaţii nu mă caracterizează.
    În privinţa politeţii, s-au purtat destul de frumos. Chiar în cazul Reebok, singura doamna vînzătoare se ruşina de faptul că nu-mi cunoaşte limba. Poate din cauza că era mai matură (avea peste 30 ani).

    RăspundețiȘtergere
  5. Călin: sunt de-acord cu tine. Dar totuşi asta nu schimbă datele problemei pentru aceste magazine: ori 40 mii, ori 50 mii, dacă se orientează doar spre cumpărătorii ruşi oricum piaţa lor e prea mică. Ar trebui să-şi regândească strategia, cred, şi să angajeze şi vînzătoare ce cunosc şi limba română, asta dacă doresc să nu alunge cumpărătorii de limbă română din magazinele lor.
    În privinţa la situaţia din Reebok, nu cred că poate fi numită ca cedare în faţa limbii lor. Pur şi simplu vînzătoarea chiar nu înţelegea româna, plus se ruşina singură de situaţia creată, deci trebuia cumva totuşi să mă înţeleg cu dînsa. Aşa că am vorbit deja în rusă, demonstrîndu-mi superioritatea (că cunosc şi limba lor). Apropo, e bună ideea şi cu limba engleză ;).

    RăspundețiȘtergere
  6. Oxana: am vizitat şi eu situl Reebok din SUA. O pereche de adidaşi porneşte de la 30-40 dolari, în RM de la 100 dolari.
    Ciudat paradoxul ăsta: RM ţară săracă dar cu preţuri înalte. Nu-i înţeleg în întregime cauzele :(.

    RăspundețiȘtergere
  7. Chestia cu ghetele mai merge, se intelege, dar am vazut ca spuneti papuci la bocanci ! La noi papucii sunt incaltamintea care o porti in casa !

    RăspundețiȘtergere