luni, 6 aprilie 2009

Alegerile parlamentare - prima mea concluzie

În 2001 procentajul de participare la alegeri a reprezentat 67,52%, participând la votare 1.606.703 de persoane din 2.379.491 de alegători înscrişi în listele electorale.
În 2005 procentajul de participare la alegeri a reprezentat 64,84%, adică au participat la votare 1.575.960 de cetăţeni din 2.430.537 alegători înscrişi în listele electorale.
Ieri, procentajul de participare la alegeri a fost de 59,5%, participând la votare 1.517.133 de persoane din cei 2.549.804 alegători incluşi în listele electorale.
Nu vreau să comparăm procentajele de participare între ele, deoarece acestea sunt prea puţin veridice datorită datelor dubioase privind numărul alegătorilor incluşi în listele electorale. În schimb numerele celor care au participat la votare merită a fi comparate.
1.606.703 (2001) - 1.575.960 (2005) - 1.517.133 (2009)
Deci, se observă clar micşorarea numărului celor care participă la votare, cu aproape 100.000 în 8 ani.
Se pare că emigraţia cetăţenilor Republicii Moldova peste hotare afectează mult mai puternic rezultatele alegerilor decât ne-am fi închipuit. Pleacă oameni tineri sau de vârstă mijlocie, apţi de muncă, care trimit bani la copiii şi părinţii lor, şi care probabil dacă ar fi votat nu dădeau votul lor comuniştilor. În schimb cei care rămân, îndeosebi pensionarii, care o bună parte primesc bani de la copii lor de peste hotare, votează comuniştii, tinerii fiind mai indiferenţi. Frumoasă ironie a sorţii, ce să-i zici...
Personal, fiind optimist şi naiv concomitent, am prezis că vor participa la vot 1,65 milioane de alegători, adică 65%. Deşi am observat scăderea numărului celor ce au participat la vot în 2005 faţă de 2001, am neglijat datele, crezând că aceste alegeri, având o importanţă crucială, vor atrage un număr mai mare de alegători la urne. Am neglijat totodată şi faptul că din 2005 numărul celor plecaţi peste hotare a crescut enorm, aceştia neparticipând ieri la alegeri.
Rezultatul - îl ştim deja. Acum însă gândiţivă care ar fi fost rezultatele alegerilor dacă cei 133.000 lipsă de alegători prezişi de mine ar fi votat. Cel mai probabil opoziţia avea să fie la egalitate cu partidul comuniştilor...
Mă întreb cine va vota deja la următoarele alegeri. Tot mai multă lume, mai mulţi tineri, doresc să emigreze ca urmare a dezamăgirii acestor alegeri. Printre ei mă aflu oarecum şi eu, căci încep să-mi dau seama că nu mai merită să trăieşti în acest stat numit Republica Moldova. Foarte probabil ca peste 8-12 ani comuniştii să obţină 99% la alegeri, rămânând numai alegătorii lor în ţară...

PS: Pe data de 06 aprilie 2009, tinerii din Republica Moldova declară zi de Doliu Naţional! Vino astăzi la ora 18.00 la statuia lui Ştefan сel Mare şi/sau Piaţa Marii Adunări Naţionale cu o lumânare şi fii alături de cei ce le pasă!!!

3 comentarii:

  1. poate criza mondiala va fi de folos Moldovei pina la urma, vin alegatorii acasa si scapam de comunisti...

    RăspundețiȘtergere
  2. Sergiu:
    Deja e prea tîrziu... plus nu cred nici a zecea parte să se întoarcă acasă.

    RăspundețiȘtergere
  3. Da... :( sa puneti si o luminare din partea mea. Imi pare rau ca tocmai acu sunt la tara si-mi pling de mila...
    "No comment" fata de aceste alegeri, dar chiar ceva nu e curat la mijloc. Lucreaza foarte abil unii...
    Curaj! Sa incercam sa mergem mai departe!!!!

    RăspundețiȘtergere