miercuri, 8 aprilie 2009

Cum am văzut eu "Revoluţia" din Chişinău

Şi totuşi, ce s-a întîmplat azi în Chişinău?
Fiind şi eu azi prin centru câteva ore bune, între 12 şi 17 aproximativ, îmi permit să afirm că astăzi au avut loc 2 proteste diferite simultan.
Unul a avut loc în Piaţa Marii Adunări Naţionale, fiind organizat sau controlat de opoziţie: PL, PLDM şi AMN. Acesta se desfăşură calm, paşnic, fără nici o violenţă.
Altul, mult mai mare şi mai numeros, a avut loc între Parlament şi Preşedenţie, aici existând un haos total, pur şi simplu anarhie. Nimeni şi nimic nu controla situaţia, neexistând careva lideri sau conducători ai protestului. Aici mulţimea făcea ceea ce dorea şi îi trăsnea în cap, şi în ciuda faptului că pe la ora 15 şi ceva au venit Chirtoacă şi Filat cerând oprirea violenţelor şi venirea protestatarilor în PMAN, nimeni cam nu ia ascultat.
Trebuie să mai şi precizez că maximum o cincime din mulţimea din faţa Parlamentului şi Preşedenţiei era violentă. Majoritatea mulţimii stăteau pur şi simplu şi priveau, scandau, observau ceea ce se întîmplă, "imortalizau" momentele importante în aparatele de fotografiat, cum de asemenea se şi fotografiau, sau se delectau cu spectacolul oferit de cei mai curajoşi/extremişti.
Exista, de la sine înţeles, şi o circulaţie reciprocă de oameni între cele 2 protesturi, dar nu cred că cei veniţi din PMAN se aruncau în primele baricade. Veneau mai mult pentru a vedea în real ceea ce se întîmplă acolo.
Ce momente mai interesante am văzut eu acolo, ce merită a fi menţionate? O mulţime de copii de 15-18 ani. Marea majoritatea a celor care erau la protest erau tineri de 18-25 ani, dar totuşi impresiona numărul mare al minorilor prezenţi în centru. Erau şi destui oameni maturi acolo, de 40-50 ani, plus şi bătrîni de 80 ani am observat.
De asemenea am observat foarte multe fete frumoase şi cochete acolo :D - deseori aveam impresia că aveam de-a face cu o paradă de modă în centru, dar nu de o revoltă/revoluţie/protest. Ce căutau fete pe pantofi înalţi de 5-7 cm la protest? Idee n-am...
M-a şocat să văd o doamnă de 40-50 de ani, care lua bucăţi de pietre din scările Parlamentului, dându-le tinerilor şi îndemnându-i să le arunce în clădire.
Zona era plină de oameni suspecţi, eu cred că securitişti, îmbrăcaţi în civil, care cam îi filmau pe toţi protestatarii. Să mă aştept la vizite în curând pe acasă? :D
De asemenea erau şi o mulţime de rusofoni printre protestatari, precum chiar şi persoane simpatizante a comuniştilor. Una din aceasta l-a întrebat ironic în rusă pe un coleg al meu (de grupă la universitate), cunoscut de către ea, ce facem noi debilii aici. Istorie, ia-şi fi răspuns eu ;).
A, da, şi momentul cel mai important. Mulţimea tare îi mai "iubea" pe poliţişti. Undeva pe la ora 16 a trecut o grupă de 80-100 de poliţişti dinspre Preşedenţie spre Parlament, idee n-am pentru ce, poate pentru ai provoca pe tineri, sau poate pentru ai alunga din spatele Parlamentului unde de asemenea erau mulţi protestatari. Cert e că după câteva secunde bune tinerii s-au îndreptat furios înspre ei. Era ceva straşnic şi hazliu în acelaşi timp. În partea dreaptă a Parlamentului se declanşase o adevărată luptă: bubuituri, fum, etc. Poliţiştii plăteau pentru toate fărădelegile comise de ei încă de mult înainte, fărădelegi ce au culminat cu uciderea unui tânăr în martie. Altfel nu-mi explic ura dezlănţuită a mulţimii.
În rest, dacă e să concluzionez, cred că azi am avut parte de un protest (în PMAN) şi de o revoltă, Revolta Tinerilor. Prea multă ură, frustrare, xenofobie, umilinţă, bătaie de joc s-au adăugat în inimile acestor copii şi tineri în timpul celor 8 ani de comunism, astfel ca ei să nu explodeze odată şi odată. Probabil exploadarea lor în violenţă a fost intenţionat provocată (vezi articolul precedent), poate că nu e aşa.
Dar un lucru este cert: azi tinerii au protestat contra comuniştilor, contra generaţiilor părinţilor şi buneilor lor, contra modului de viaţă umilitor pe care sunt nevoiţi să-l suporte, contra sistemului moldovenesc în general. Şi chiar dacă au avut loc aceste violenţe, pe care nici într-un fel nu le agreez, nu pot să spun decât că mă mândresc că fac parte din generaţia acestor tineri, care deşi nu au destulă raţiune fiind uşor manipulaţi, posedă în schimb în ei sîmburele libertăţii.
Şi ca să înveselim situaţia la urmă: cică Roşca stă şi se uită la televizor, şi se mândreşte: "Asta e generaţia pe care am crescut-o eu!" (amintiţi-vă de protestele lui ;) ).

PS. Am înţeles că şi mâine vor continua protestele, aşa că mă rog ca violenţele să se termine şi protestele să decurgă calm. Căci în aşa caz, nu ştiu dacă se mai merită...

14 comentarii:

  1. Am o obiecție, chiar te rog să ștergi, pentru că nu ai dreptate. Polițiștii nu au trecut pur și simplu dinspre parlament spre președinție, ci au atacat, și au făcut-o extrem de dur, protestatarii au fugit spre PMAN, numai că i-a ajutat pavajul

    RăspundețiȘtergere
  2. Alexandru:
    ceea ce vorbeşti tu s-a petrecut pe la 12, şi sunt sigur şi de-acord că aşa a şi fost. Însă eu scriu de un alt eveniment, de pe la ora 16.00, când poliţiştii au trecut dinspre Preşedinţie spre Parlament. e posibil să şi mă greşesc, poate poliţiştii se duceau în partea dreaptă a Parlamentului pentru a alunga protestatarii, iar eu nu am observat.

    RăspundețiȘtergere
  3. Pacat ca nu se va schimba nimic. Toate aceste evenimente fac doar audienta media. Nimic mai mult. A, da. Unii se vor alege cu ani de puscarie... Iar altii vor imbogati de pe urma reparatiei cladirilor afectate

    RăspundețiȘtergere
  4. Cred ca pana la urma nici PL, PLDM si nici AMN nu au controlat nimic si nici nu au organizat nici un protest. Si poate asta e pacat ei trebuiau sa-si asume riscul pentru ceea ce ar putea sa se intample

    RăspundețiȘtergere
  5. Unii se vor imbogati de pe urma reparatiei cladirilor...Cred si eu...
    Eu cred ca totul se va incheia aici...vor veni din ce in ce mai putini...A fost doar un foc de paie

    RăspundețiȘtergere
  6. Pacat ca sau facut aceste proteste fara nici un rezultat, adica nu au schimbat nimic. Asa putere cu parere de rau se inlatur numai cu varsare de singe (romanii au deja un exemplu), ceea ce nu este de dorit . Una am inteles ca creste o generatie care tinde spre schimbare spre mai bine, progres si nu invers.

    RăspundețiȘtergere
  7. Felicitari cu primul articol publicat intr-un ziar...:)

    RăspundețiȘtergere
  8. pai mie imi pare ca tot aceatsata a fost organizat de comunisti pentru asi impune dictatura lor dar imi pare rau de oamenii ce au participat la jafurile din presidentie si parlament toti vor fi trasi la raspundere. eu de exemplu am vazut si kiar lam ajutat pe un politist pe care il bateau foarte tare eu iam linistit si pe batausi ca era un politist de cam 35-40 de ani si imi pare foarte rau ca sa ajun la violenta aceasta
    eu nu inteleg de ce a stricat totul din parlament si presidentie eu eram afara si ma uitam nu inteleg ce lea dat tot asta???

    RăspundețiȘtergere
  9. E doar in editia tiparita...pe site nu-i...

    RăspundețiȘtergere
  10. Dar ace cineva Poze deacolo??? eu asa tare le vreau :D

    RăspundețiȘtergere