joi, 2 aprilie 2009

Pronosticul meu pentru 5 aprilie

Mai sunt două zile până la alegeri, aşa că m-am gândit să fac şi eu un pronostic într-un final. Nu că aş fi mare prezicător, dar mi-ar fi util ca după alegeri să mă analizez şi să-mi dau seama cît de adevărate sunt reflecţiile mele de acum despre politica din Republica Moldova. În principiu pronosticul meu este bazat pe calcule, aşa că, celora care nu le plac matematica şi cifrele, le spun din start că se vor plictisi de-a binelea. :)
Voi începe cu procentajul populaţiei care va participa la alegeri. În 2001 au participat la vot 1,6 mln. (67,52%) din 2,38 mln. de cetăţeni cu drept de vot, în 2005 1,58 mln. (64,84%) din 2,43 mln. Probabil că alegerile din acest an, fiind puternic mediatizate ca unele de cotitură, de schimbare, vor aduce mai mulţi cetăţeni la vot, dar oricum nu cred că procentajul va depăşi 65% (1,65 mln.), în mare parte datorită creşterii nr. cetăţenilor cu drept de vot înscrişi în liste (2,55 mln.).
Mai departe mă voi baza pe sondajele Barometrului de Opinie Public. Conform acestora, electoratul Partidului Liberal a crescut din mai 2007 constant: 2%, 4%, 5%, 5,1%, pentru ca în martie 2009 8,2% din cetăţenii cu drept de vot să întenţioneze să voteze pentru PL la viitoarele alegeri.
În privinţa Partidului Liberal Democrat, situaţia este foarte asemănătoare cu a PL-ului, acesta crescând de la 4% din aprilie 2008 până la 8,3% în prezent. Faptul că PL şi PLDM sunt partide în creştere este un lucru cert, aceasta mai multe sondaje demonstrând.
Din acest motiv sunt convins că aceste două partide vor reuşi să mai atragă din indecişi la ei, aşa că îmi permit să prezic că pentru PL şi PLDM, fiecare în parte, vor vota 10-12% din alegători. Ţinând cont că nu vreau să fac discriminare între ele, fixez cifra de 11% pentru ambele partide, ceea ce s-ar traduce în 17% din nr. alegătorilor ce vor participa la vot (am precizat mai sus că doar 65% din alegători vor vota) .
Alianţa Moldova Noastră este un partid în decădere, probabil din cauza faptului că o parte din electoratul său se orientează cu încetul către PL şi PLDM. Din noiembrie 2007 AMN a decăzut constant: 8%, 7%, 5,5%, până la contestatul de 5,4% din martie 2009. Acest partid clar va acumula mai puţine voturi decât PL sau PLDM, pronosticul meu pentru ei fiind de 7%, sau altfel spus 10,8 -11% din cei 65% de alegători care vor vota.
În privinţa PCRM, este ceva mai greu de prezis cât va câştiga. Conform BOP din luna martie a acestui an, 36% din populaţia cu drept de vot ar vota pentru PCRM, ceea ce ar însemna tocmai 900.000 de alegători, o cifră incredibilă. Însă, conform BOP din februarie 2005, 47% din populaţia cu drept de vot ar fi votat pentru PCRM, adică tocmai 1,1 mln. de persoane, în realitate la 6 martie 2005 PCRM obţinând numai 716 mii voturi, cu 400 mii mai puţin. Astfel, din start cifra de 900 mii decade, cea de 500 de mii fiind una mult mai credibilă.
Propun să analizăm şi alte statistici. În 2001 comuniştii au obţinut 795 mii voturi, în 2005 716 mii, cu 80.000 de oameni mai puţin. Dacă am scădea aceaşi cifră de 80.000 din 716.000, am obţine 636.000. alegători, ceea ce ar reprezenta 25% din populaţia cu drept de vot. Dacă ne amintim că BOP din octombrie anul trecut acorda 23,5% comuniştilor, iar alte sondaje, ca Vox Populi, tot în zona de 20-25% pentru PCRM, ne dăm seama că cifrele de 630.000-640.000 de alegători pentru PCRM sunt destul de reale.
De ce? Sunt destule argumente, ca de exemplu trendul negativ al PCRM din 2005 până încoace, despre care toată societatea vorbeşte. Plus electoratul PCRM-ului este în mare parte compus din pensionari nostalgici URSS care, scuzaţi-mi cinismul, cu timpul dispar, având loc logicul proces de schimb al generaţiei. De aceea este absurd să credem că comuniştii ar obţine mai mult voturi decât în 2005 - ar fi semn cert de fraudare al alegerilor. Pronosticul meu - 25%, adică 38,5% din cei care vor participa la alegeri.
Alte partide nu vor intra în Parlament, aceasta demonstrând şi Barometrul de Opinie Publică din acest an. Astfel că în final avem următoarea situaţie:
PCRM - 38,5%
PL - 17%
PLDM - 17%
AMN - 11%.
Iar în rezultatul redistribuirii voturilor, Parlamentul ar arăta, cel mai probabil, în felul următor:
PCRM - 47 mandate
PL - 20 mandate
PLDM - 20 mandate
AMN - 14 mandate.

PS. Este clar că pronosticul - calculele mele au şanse minime de a se implini fix în fix. De exemplu, eu am preferat să le egalez în valoare pe PL şi PLDM, deşi este foarte puţin probabil ca acestea să obţină un nr. egal de voturi. Cel mai probabil că în Parlament unul dintre aceste 2 partide va avea cu un mandat sau 2 mai mult decât celălalt. Dar neştiind care, am hotărît să le egalez.
De aceea, am hotărât ca la final să stabilesc şi o marjă de eroare - 3 mandate. De ce 3? Pentru că PCRM la sigur nu va obţine majoritatea de 51 în Parlamant. Atât. The end!

18 comentarii:

  1. Tu cu cine votezi? Eu inca nu m-am decis. Spre rusinea mea. Nu prea am incredere in nimeni

    RăspundețiȘtergere
  2. In privinta celor doua partide liberale, cate 20 de mandate e cam maximum posibil. Cred insa ca PCRM va avea mai putine mandate, aproximativ 40. AMN va avea cam 18-20 de mandate.

    RăspundețiȘtergere
  3. Eu spun ca in mare parte ai dreptate...Pl-ul, cred, va fi dupa PLDM, cam la 3-4 %...
    PS. Ai vazut ce i se intampla lui Gigi Becali? desi nu sunt un fan al lui,mi-e imi cam pare rau...
    Nici eu inca nu sunt sigur cu cine votez, dar cred ca ori PL, ori PLdM, ori AMn reprezinta cam acelasi lucru, deci..

    RăspundețiȘtergere
  4. Alexandru:
    De ce 20? Nu m-ar mira ca vreo unul din ele să obţină şi 21, 22 mandate.
    În privinţa la PCRM, e posibil şi mai puţine mandate, de exemplu 44 (dacă scădem eroarea). Dar 40 mandate e prea puţin: personal sunt convins că PCRM va lua între 41 şi 50 mandate, astfel încât se va obţine situaţia că opoziţia nu va putea alege, din păcate, preşedintele.
    În privinţa AMN-ului, cred că îl supraestimezi. De anul trecut intuiam că PL şi PLDM îl vor depăşi în popularitate, aşa că e puţin probabil ca acum, la alegeri, AMN să obţină un nr. de mandate aproape egal cu al celor 2 partide, PL şi PLDM.

    RăspundețiȘtergere
  5. Sandu:
    Ar fi bine să şi-o dea odată şi odată. Dar până ce încă "negociază", neruşinatul.

    RăspundețiȘtergere
  6. Victor:
    Tot ce-i posibil ca PLDM-ul să ia mai mult decât PL-ul, deşi şi inversul e posibil. Sunt 2 partide destul de egale în popularitate.
    În privinţa la PL, PLDM şi AMN, începând de la culoare şi pînă la oameni şi doctrine sunt îndeajuns de multe diferenţe, aşa că nu sunt cam acelaşi lucru. Dacă le vei analiza mai profund, vei observa aceasta. Şi sper totodată să te şi determini pentru care partid vei vota ;)
    În privinţa lui Gigi, după meciurile României nu-mi mai este, cinstit, a fotbal (românesc). Aşa soarta cu dânsul...

    RăspundețiȘtergere
  7. Interesanta analiza! Spere sa se adevereasca! Un lucru nu stiu daca l-ai luat in consideratie: din 2001/2005 numarul celor plecati peste hotare a crescut enorm. Aceasta, dupa parerea mea, inclina balanta in favoarea comunistilor. Cred ca putini din cei plecati au de gind sa se urce in tren/masina ca sa ajunga la ambasada sau consulatul RM sa-si faca datoria. Eu inca ma mai gindesc daca cei >100 de euro ce trebuie sa-i platesc ca sa ajung la Berlin merita de a fi investiti. Am "investit" aceasi suma cu 4 ani in urma. Atunci am votat cu PPCD. Resultataul este cunoscut - l-au votat (impreuna cu Serebrean!!!) pe Vova presedinte!!! Daca Serebrean l-a votat pe Vova, de ce nu ar face la fel si Chirtoaca sau alti "democrati" dupa alegeri? Dupa cum spunea Sandu mai sus - nici eu nu am incredere in nimeni!

    RăspundețiȘtergere
  8. M-am referi in special pentru aceste alegeri...ca ar trebui sa faca alianta... si o vor face, asta daca au sanse sa obtina majoritatea...
    PL, din pacate la sat sunt putin cunoscuti, iar echipa e cam slabuta....
    Dar, se mai vehiculeaza ca unul din aceste trei partide se va alia cu PCRM, iar acest zvon este posibil de realizat tinand cont de ce s-a intamplat cu PPCD...Tare imi este teama de o tradare
    Oricum, sunt deacord cu ideea ca opozitia nu va putea alege presedintele...ar putea sa avem prim-ministru, presedinte, presedinte de Parlament din partide diferite...
    In plus, toate calculele ar putea fi stricate de UCM, care se pare au sanse sa intre in Parlament...

    RăspundețiȘtergere
  9. Sergiu:
    În principiu, cei care sunt plecaţi peste hotare, şi care nu vor putea sau nu vor vota din diferite motive, sunt incluşi în cei 35% care nu vor vota (am scris că prezenţa la urne va fi de aproximativ 65%). Se vehiculează că am avea de la 300 mii până la 1 mln de moldoveni plecaţi, iar dacă luăm în consideraţie cifra maximă, un milion, şi o scădem din cifra de 2,55 mln de cetăţeni cu drept de vot, ne rămâne 1,55 mln de alegători în RM, deci nu prea departe de 65% (1,65 mln oameni) pronosticaţi de către mine că vor vota. Plus că printre cei plecaţi sunt şi mulţi copii(fără drept de vot), unii vor vota la ambasade, iar cifra de 1 mln zic eu că este şi exagerată, 600.000 fiind mult mai reală. Aşa că cifra de 65% care vor vota rămâne destul de reală chiar şi în condiţiile astea, deşi nu exclud că am putea avea şi 61-63% participarea la alegeri. Minimum 60%.

    În privinţa la Chirtoacă, adică PL, garanţia o reprezintă inflexibilul şi nediplomatul (cum îl numesc alte partide) Mihai Ghimpu, care, din ura sa imensă faţă de comunişti nici mort nu va colabora cu dânşii. De aceea şi eu personal am încredere în PL, căci ştiu că omul ăsta, "inflexibilul" şi "ultranaţionalistul" de Ghimpu, va sta ca un ghimpe într-un loc şi nu se va mişca niciodată la 180% ca Roşca în 2005. Plus am încredere şi în Chirtoacă.
    În privinţa altor democraţi, depinde mult de cine va intra în Parlament. Dacă alţii decât cele 3 partide menţionate mai sus, la sigur că vor coaliza cu comuniştii. Dacă mă întrebi şi de AMN şi de PLDM, nu ştiu... dar cred şi sper că nu vor vota cu comuniştii.
    În rest, Sergiu, baftă ţie în Germania. Şi sper, dacă ai să doreşti şi poţi, să votezi.

    RăspundețiȘtergere
  10. Victor:
    UCM nu cred să intre... numai dacă alegerile vor fi fraudate, special pentru ca un al 5 partid să intre.
    În privinţa PL-ului, acesta la sigur nu se va alia cu comuniştii, argument fiind Mihai Ghimpu (citeşte comentariul de mai sus). Plus chestia că e slab în teritoriu şi echipa e slăbuţă, reprezintă doar nişte stereotipuri mai vechi, de vreo 2-3 ani. Atunci într-adevăr PL era necunoscut în teritoriu, dar din 2007 partidul a crescut enorm în membri nu numai în Chişinău, dar în întrega ţară. Iar dacă te vei uita la lista PL de 103 persoane propuse în Parlament, vei observa cu uşurinţă că nu sunt copiii cei din 2007, ci mulţi oameni destul de maturi şi pregătiţi. Chestia că n-au echipă este deja o prejudecată, o parte din vină purtând-o şi PL-ul care s-a bazat, ceea ce nu am agreat, pe importanţa lui Chirtoacă în alegeri, neglijând echipa. Dar asta nu e argument că ar avea o echipă slabă, ci un argument că au un lider puternic, mai degrabă.
    Iar despre ceea ce se vehiculează că unele partide ar putea să trădeze, sunt multe vorbe, dar să sperăm că nu sunt adevărate.

    RăspundețiȘtergere
  11. Victor, AMN va lua mult deoarece este foarte bine reprezentat in teritoriu. Eu mi-as dori sa ia mai putin decat PLDM si PL, dar e posibil sa fie undeva la egalitate cu aceste partide, poate chiar peste ele.
    Eu stiu rezultatele unui sondaj(nepublicat si sa zicem ca si neprofesionist) pe care le-am facut publice si pe blog.
    PCRM va acumula aproximativ 40 de mandate, exista o mare posibilitate ca viitoarea colitie sa nu poata alege presedintele. PLDM si AMN sunt cam in jurul a 17%, le iese cam cate 20-22 mandate la fiecare, iar PL e in jurul a 13%.
    Daca nu se fraudeaza alegerile, sunt mari sanse ca necomunistii sa aiba aproximativ 60 de mandate...

    RăspundețiȘtergere
  12. O ADEVARATA BOMBA SE PREGATESTE PENTRU P.COMUNISTILOR DIN R.MOLDOVA LA BRUXELLES !!!” Ultima piesă din peisaj: pentru a-şi împlini visul european, Moldova trebuie să se doteze cu un legislativ de altă factură, fie şi pentru că Bruxelles-ul are pe agendă un subiect extrem de fierbinte – condamnarea oficială a comunismului, prin trasarea unei paralele precise cu fascismul. ” ! ADIO PCRM !

    RăspundețiȘtergere
  13. CU GANDUL LA MARII VOIEVOZI AI NEAMULUI - IANCU DE HUNEDOARA ,ALEXANDRU CEL BUN ,STEFAN CEL MARE ,MIHAI VITEAZUL ,CONSTANTIN BRANCOVEANU - MARTIRUL …ETC. CU GANDUL LA EMINESCU PANA LA GRIGORE VIERU …VOTATI PENTRU NEAMUL NOSTRU ROMANESC ! Ce-ti doresc eu tie, dulce Romanie ———-Mihai Eminescu

    Ce-ti doresc eu tie, dulce Romanie,
    Tara mea de glorii, tara mea de dor?
    Bratele nervoase,arma de tarie,
    La trecutu-ti mare, mare viitor !
    Fiarba vinu-n cupe, spumege pocalul,
    Daca fiii-ti mandri asta le nutresc;
    Caci ramane stanca, desi moare valul,
    Dulce Romanie, asta ti-o doresc.

    Vis de razbunare negru ca mormantul
    Spada ta de sange dusman fumegand.
    Si deasupra idrei fluture ca vantul
    Visul tau de glorii falnic triumfand,
    Spuna lumii large steaguri tricoloare,
    Spuna ce-i poporul mare, romanesc,
    Cand s-aprinde sacru candida-i valvoare,
    Dulce Romanie, asta ti-o doresc.

    Ingerul iubirii, ingerul de pace,
    Pe altarul Vestei tainic surazand,
    Ce pe Marte-n glorii sa orbeasca-l face,
    Cand cu lampa-i zboara lumea luminand,
    El pe sanu-ti vergin inca sa coboare,
    Guste fericirea raiului ceresc,
    Tu il strange-n brate, tu ii fa altare,
    Dulce Romanie, asta ti-o doresc.

    Ce-ti doresc eu tie, Dulce Romanie,
    Tanara mireasa, mama cu amor !
    Fiii tai traiasca numai in fratie
    Ca a noptii stele, ca a zilei zori,
    Viata in vecie, glorii, bucurie,
    Arme cu tarie, suflet romanesc,
    Vis de vitejie, fala si mandrie,
    Dulce Romanie, asta ti-o doresc !

    RăspundețiȘtergere
  14. Victor , de ce esti rau si nu i-ai dat voie in parlament si lui Iuda ?
    Mai vrea si el odata , stii cata bucurie era in sufletul lui daca ii atribuiai macar 5,9% , vedem daca deseara nu se spanzura din cauza ta , numai tu vei fi vinovat :))

    RăspundețiȘtergere
  15. Bv, Victore pentru estimarile facute! Sincer, nici nu ma indoiam ca pe undeva vei avea dreptate, insa e mare pacat de ce se intimpla in prezent conform datelor exit-poll. Nu a fost suficient efortul liberalilor si cel mai dureros e ca electoratul nostru e atit de "greoi" de ... . Imi pare rau s-o spun, da chiar e penibila situatia cind privim in urma la mizeria aceasta din care nu ne dam scosi nici in ruptul capului. ...Cred ca vom asista la alegeri anticipate daca opozitia se tine de cuvint, da nu stiu daca asta ne va salva cu ceva. E grav p/u Moldova aceasta acum, mai ales in plina criza economica, si inclin tot mai mult sa cred ca chiar devenim un stat falimentar, in ciuda optimismului meu exagerat fata de acest stat.

    RăspundețiȘtergere
  16. Ma bucur ca ai facut acest lucru...si ai reusit sa te apropii de nr.real de mandate(cu exceptia PCRM-istilor).Acum tre sa scrii un scenariu de proportii mai ample,profetule!!!Scrie ARTE-om

    RăspundețiȘtergere