luni, 22 iunie 2009

Comuniştii şi limba română

3 ani în urmă susţineam BAC-ul. Primul examen - limba română, dacă mă mai ţine memoria. Personal scrisesem bine, şi chiar dacă aveam ceva greşeli, tindeam la 10. Oricum, lucrarea era cert minimum de 9, gândeam eu. Şi totuşi, aveam temeri: un an în urmă sora mea susţinuse BAC-ul, şi la fel ca şi mine tindea la 9, 10, dar a primit 7, pentru ca după contestare să primească 8.

Nu-mi mai amintesc când, cum, dar ştiu că am luat 7. Explodam de ciudă şi de ură. Când am controlat lucrarea împreună cu diriginta (profesoare de limba română), încă de la primul punct am observat că nu mi s-a acordat punctajul corect. Deşi aveam aceleaşi sinonime ca colegii mei şi exact ca în răspunsurile pentru profesori, eu luasem 3 puncte în loc de 4. Frustrarea îmi era la maximum. Nu mai vorbesc de întreaga lucrare, de care aveam impresia că era controlată superficial, părtinitor şi parcă special puncte nu erau acordate. Nu-mi ajungeau 2 puncte pentru nota 8, şi chiar dacă nu mi-ar fi ajuns mult mai multe, oricum scriam contestare. Am luat 8 pînă la urmă.

Practic mai toţi colegii au luat note mai joase decât mediile lor anuale. Cei mai slabi s-au resemnat cu ce au primit, cei mai puternici au scris contestare, şi care, cum, unii au mai câştigat un bal (de ex. eu). Evenimentul mi-a întărit convingerea că notele la limba română sunt special puse mai joase la elevi, aceasta fiind o politică a comuniştilor. Sora mea o păţise la fel un an mai înainte, iar în 2006 îmi venise şi rândul meu. Şi deşi atunci, în 2006, eram mulţumit cu rezultatul final, cu 8, gândind că câştigasem un bal, astăzi îmi dau seama că eu pierdusem, că în realitate lucrarea mea era de minimum 9 (nimeni nu mă va convinge contrariul), potăile de comuniştii fiind cei care şi-au bătut joc de munca mea.

A trecut timpul şi am uitat de asta. Deşi 2 ani mai târziu un prieten susţinuse şi el BAC-ul, păţind la fel, nu am atras atenţie la fenomen. Anul ăsta însă o verişoară de-a mea a susţinut examenele de clasa a 9. O fată deşteaptă, nu rareori eminentă, ce a luat la primul examen, la matematică, nota maximă. Deşi ea singură recunoscuse că la limba română a scris mai slab, credea că lucrarea era de 8, şi spera ca minimum aceasta notă să o obţină. Astăzi, stupefacţie - a luat 6, şi după cum ea singură a şi observat, erau puncte întregi necontrolate şi ignorate din lucrare.

Ce vreau să spun eu? Notele pe care le iau elevii la susţinerea examenelor de limbă română (BAC, clasa 9) sunt dinadins coborâte, aceasta făcându-se special la ordinul comuniştilor. Aceasta nu este o vorbă aruncată de mine aşa, în vânt, ci un lucru sigur, o certitudine. De ex. eu am luat la celelalte examene, profil real, 2 de 9 şi un 10, asta în condiţiile în care limba engleză era punctul meu cel mai slab şi la care tremuram enorm (la liceu de-abia reuşeam să mă ţin în jurul notei de 8, BAC-ul susţinîndu-l surprinzător pe nota 9), iar de limba română nici nu-mi făceam nici o grijă (şi stupefacţie, am luat 7). Sora mea la fel, a susţinut toate examenele mai sus de 9, dar la română a luat, neverosimil, acelaşi 7. Exemple de tineri ce s-au dezamăgit enorm şi au luat note foarte joase la română cred că cunoaşte-ţi şi singuri, astfel că cred că toţi sunteţi de-acord că rezultatele la examenele de română sunt politizate, fiind special coborâte la ordinul comuniştilor.

Astăzi verişoara mea a primit o lovitură urâtă, pe deasupra fiindu-i probabil şi părinţii, care probabil au mustrat-o. Personal i-am recomandat să întoarcă macazul: să dea vina totalmente pe părinţi. Argumente? Va pasa responsabilitatea din mâinile sale în cele ale părinţilor, ceea ce îi va uşura sufletul, şi cel mai important, poate va cauza remuşcări de conştiinţă părinţilor săi, care îi susţin pe comunişti (mi-e şi ruşine să scriu asta, ţinând cont că de zeci de ori am încercat să-i conving să voteze cu opoziţia, şi nu am reuşit). Interesantă situaţia - din cauza greşelilor părinţilor suferă copii. Paradox: părinţii şi buneii ne vor numai binele, însă votează comuniştii şi ne distrug viitorul. Drăguţ, nu-i aşa?

La final, nu am cum să nu-mi pară rău de situaţia creată, de verişoara mea ce merita o notă mai bună, de rudele mele ce îi distrug viitorul singurului lor copil. Ar cam fi timpul să se trezească, şi să-şi dee seama că anume ei sunt responsabili pentru notele joase ale copilului lor. Şi totodată ei vor fi de vină că copilul lor va fi în viitor undeva departe, peste hotare, în căutarea unei vieţi mai bune, iar ei vor rămâne şi vor muri singuri într-o Moldovă comunistă în care tinerii nu au nici un viitor...

12 comentarii:

  1. Victor zi-mi te rog id-ul de mess ca vreau sa vorbesc cu tine.

    RăspundețiȘtergere
  2. Dacă admitem că unor absolvenţi le sunt intenţionat coborâte notele, oare acest lucru nu se face pentru a-i împiedica să fie admişi la studii în universităţile din România? Iar altora, notele le sunt umflate, poate, pentru a studia acolo pe cheltuiala statului român şi a-i angaja ulterior aici, în slujba partidului...
    Cu notele, tot timpul a fost aşa. M-am minunat foarte tare când am văzut cu ce greşeli gramaticale scriau unele dintre colegele mele, iar compunerea de la examenul de admitere la facultate au scris-o pe notă maximă. Ulterior am aflat că, până la examene, preparatori le-au fost nişte profesori universitari din comisia de examinare... Aceasta a fost în vara lui 1990.
    Ştiu oamenii pe cine să contacteze, cu cine să se împrietenească, se descurcă...
    Oricum, mediocritatea nu se menţine pe poziţii multă vreme. Pică atunci când i se prăbuşeşte susţinerea.

    RăspundețiȘtergere
  3. că există speculaţii destule la BAC niciodată nu m-am îndoit. Însă nuştiu dacă argumentele tale sunt tocmai fondate.
    De "obiectivate" nici nu poate merge vorba la evaluarea lucrarilor de BAC la română. Profesorii care evaluează sunt plătiţi pentru numărul de lucrări verificate. E în interesul lor să verifice cât mai multe lucrări şi normal că o fac superficial. De multe ori punctele nu sunt calculate corect, iar mai apoi absolvenţii nu doresc să se complice să mai dea la contestare. Am trecut şi eu prin asta anul trecut. Bine că am scăpat. Mai multă birocraţie şi nebuneală decât în învăţământul din Moldova nu cred că există nicăieri.

    RăspundețiȘtergere
  4. cam de ce-ar face comunistii asta? motivul?

    Eleonora, am avut si eu asa colegi. Admiterea din 1994

    RăspundețiȘtergere
  5. Victor, tind să cred că ai dat foarte bine examenele de stat, pentru că gândirea ta a devenit...profesională (în termenii lui C. Rădulescu-Motru). Posibil din cauza asta tinzi să îl vezi pe Voronin în verificarea examenelor de BAC. dacă încercăm să găsim motivul atâtor erori la verificare, sunt mai degrabă de acord cu oxana. Cu toate că m-aş abţine să afirm că nu e nicăieri aşa ca în Moldova de nebuneşte. Mai văd în alte părţi cum e şi pe urmă revenim la subiect :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Ajutati la lupta impotriva comunismului, participati la raspandirea adevarului.
    Informatii legate de abuzurile si manipularile facute de comunisti ajung greu in multe zone din Moldova, de aceea avem nevoie de ajutorul vostru. Basarabeni, downloadati fisierele aflate aici: http://s4.transfer.ro/storage/cd_anticomunist-7c6d5.rar , scrieti-le pe CDuri si dati-le celor care au nevoie.
    Mai multe informatii pe www.romanism.net

    RăspundețiȘtergere
  7. http://depositfiles.com/en/files/jcti70mfx

    http://letitbit.net/download/c3e7cc834924/cd-anticomunist-40573.rar.html

    - se descarcă conţinutul CD-ului

    - se pun cele 4 filme pe CD-uri goale

    - se duc CD-urile în locurile unde e mai mare nevoie de ele

    -plasati linkurile pe blog

    RăspundețiȘtergere
  8. nu prea am inteles motivul pentru care s-ar da note joase! Observ o chestie care ma ingrijoreaza, daca tinerii nostri vor vedea doar conspiratie comunista in tot ce fac, curand vor suferi de ''constepatie'' mentala. nu se poate asa ceva!
    si plus la BAC-ul din 2006, descrierea din punctul 3, era chiar naspa!

    RăspundețiȘtergere
  9. Pe langa faptul ca nu stiu a verifica, unii profesori mai si dau dovada ca nu stiu a calcula!

    Dupa examenul meu de bac, zeci de colegi au luat note de la 6 la 8 sau 9, pentru ca nu aveau "punctele numarate corect". Evident, acolo era o chestie de 20-25 de puncte.

    Ce se intampla la tine, cred ac verificatorii au ceva cu tine si rudele tale!!! :)

    RăspundețiȘtergere
  10. nene, ai luat-o razna rau!
    inteleg stresul examenelor dar si sentimentul de fatalitate fata de asteptarea unor schimbari care tot intarzie sa vina, dar sa ai pretentia ca subevaluarea notelor la romana a devenit o diversiune la nivel de stat e prea de tot. cum iti imaginezi acest lucru? mai mult decat atat - profesorii care verifica notele sunt la randul lor parinti de absolventi la un moment dat!!! iar chestia cu “aceasta nu este o vorbă aruncată de mine aşa, în vânt, ci un lucru sigur, o certitudine” e cu adevarat hilara. Mai mult decat atat – te pretinzi proprietarul adevarului absolut si nu recunosti dreptul altora de vota cu un alt candidat decat tine – vezi ca practic esti la fel de intolerant precum cei pe care ii blamezi si apare intrebarea – IN CAZUL ASTA ESTI TU MAI BUN DECAT EI? Oricum se simte ca esti inca fraged in gandire si sper ca esti pe cale cea buna desi chestia aceasta te priveste mai mult pe tine decat pe oricine altcineva.

    RăspundețiȘtergere
  11. Salut, Victor! În ultimul timp am inceput să citesc articolele bloggerilor din Moldova. Așa cum era și normal, câteva articole de-ale tale mi-au plăcut, iar altele nu. Dar cel mai mult m-a decepționat anume acesta. Sincer vorbind, mi se pare ridicol. Îți explic și de ce.
    Am observat că deseori faci greșeli gramaticale sau de exprimare. Dar m-am gândit: ”Cine sunt eu să-l critic? Băiatul scrie, își împărtășește gândurile și ideile cu noi. E bine că incearcă să spună ceva...”. Însă nu pricep cum poți să crezi faptul că din cauza comuniștilor ai fost depunctat la examenul de română??? Am selectat mai jos niște fragmente din text:
    "Exemple de tineri ce s-au dezamăgit enorm și au luat note foarte joase la română cred că cunoaște-ți și singuri, asfel că cred că toți sunteți de-acord că rezultatele la examenele de română sunt politizate, fiind special coborâte la ordinul comuniștilor”
    ”aceleași sinonime ca colegii...”
    ”gândind că câștigasem un bal...”
    După cum poate ai observat deja, în trei fraze, descoperim 4 cacofonii, iar verbul ”a cunoaște” (la timpul prezent, pers.II, pl.) NU se scrie prin cratimă!!!
    Am susținut și eu BAC-ul, știu că este foarte stresant, mulți elevi se simt nedreptățiți, dar să vezi mâna comuniștilor în toate este ABSURD.
    Sper să nu crezi că călăii comuniști comentaseră aici ;))

    RăspundețiȘtergere
  12. Salut Anonim!

    Bravo, m-ai (con)(în)vins! Recunosc, eu însumi am observat că fac (deseori) greşeli gramaticale şi de exprimare, şi probabil că nici 7 nu meritam să iau la BAC, la cît de incult sunt (puteai pe şleau s-o spui). Şi ce e mai rău este că te voi decepţiona şi mai mult, pentru că nici moartea nu îmi va schimba convingerile, chiar dacă nu voi avea mereu (sau niciodată) dreptate (naiba ştie cum de m-am clădit aşa). Şi eu sunt ridicol, nu numai articolul, şi mai sunt şi absurd, şi asta mă şi face să fiu VICTOR CIOBANU! MulţumitĂ (de cunoştinţă)?

    În privinţa ta, poţi să comentezi fără nici o frică pe acest blog, şi mai puţin să te subapreciezi şi să te justifici pe viitor. Eşti o personalitate umană, eşti CINEVA, ca şi mine, şi mereu sunt deschis la critici, dacă ele contribuie la perfecţionarea mea.

    În privinţa la "călăii comunişti", nu era nevoie de remarcă, căci nu am dreptul să te învinovăţesc de cele scrise. Plus că am destulă inteligenţă să analizez o situaţie şi din mai multe puncte de vedere, dar nu unilateral şi în mod paranoic ca să ajung să te acuz de ceva, că ai fi comunist(ă) sau ostil(ă) mie (sau poate... ai atentat la inteligenţa mea? şirul logic "nu pricep cum poţi" - "este absurd" - "să nu crezi" insinuează asta, dar totuşi cred că nu ai avut intenţia asta).


    P.S. Dacă tot te-ai întrebat cine eşti, îmi permiţi mie să-ţi răspund?
    Eşti o fată (poate femeie deja) blîndă, sensibilă, bună la inimă (aspiri spre a nu jigni pe alţii), cu un mic complex de inferioritate (cauzat oare de a nu-ţi fi găsit încă locul tău în societate?), oarecum fricoasă (te temi de a nu primi un răspuns violent, să nu fii învinovăţită - de aici şi trucul de a mă înmuia la început, că unele articole au fost bune, altele rele), dar totodată deşteaptă, destul de erudită, şi conştientă de asta, şi care mereu va avea ce spune, avînd cunoştinţe destule, dar nu mereu şi încredere în asta/sine. Pari a fi şi experimentată oarecum în viaţă, mă numeşti şi băiat - eşti mai mare (deci) decît mine? :D

    Dacă m-am greşit în descriere (în special la sex), mii de scuze, te rog. Te salut din nou.

    RăspundețiȘtergere