vineri, 9 octombrie 2009

Lupu - cal troian? (partea a II-a)


De asemenea şi celelalte afirmaţii ale domnului Lupu, gen "majoritatea absolută a populaţiei se identifică ca moldoveni", sunt discutabile (recensământul din 2004 nu poate fi adus ca argument solid), părînd a fi fix în fix preluate de la comunişti, din barca cărora Lupu a şi făcut parte ani buni. Acestea pot să însemne că ori Lupu încearcă să atragă voturi din partea comuniştilor (varianta cea mai credibilă tuturor pe moment), ori că în Alianţa pentru Integrare Europeană există disensiuni majore (să nu fi existat această variantă, acest articol nu-şi avea rostul).

Vreo 4-5 zile în urmă am purtat o discuţie cu un băiat pe mess, cu care rareori mă întîlnesc. Şi îl întreb şi eu aşa ce părere are de AIE. Acesta îmi spune că e pesimist şi crede că se va destrăma. Întreb: de ce? Îmi răspunde că Filat şi Ghimpu tare nu se împacă cu Lupu. Mirat, îl întreb de unde a scos asta, că parcă în toată presa (în afară de cea comunistă) nu e nici o ştire de genul ăsta. Iniţial nedorind să-mi răspundă, îmi spune apoi că mama sa cunoaşte o persoană din PLDM (nu dau nume), ce a şi intrat în Parlament, deci e deputat acum, care i-ar fi spus că Ghimpu şi Filat s-ar certa cu Lupu pe mult mai multe probleme decît noi cunoşteam, nu numai pe NATO, CSI sau problema limbii, istoriei, etc.

Şi atunci am căzut pe gânduri, căci nu am motive să nu-l cred. Mai ales că Alexandru Cozer a şi remarcat corect într-un articol de-al său: "Sunt şanse mari ca Lupu să devină şef al statului. Atunci guvernul Filat chiar s-ar trezi într-un pericol iminent: Lupu şi comuniştii să-şi dea interesele pe faţă, să destituie actualul guvern şi să instituie unul format din PCRM şi PD. Nu i-ar împiedica nimic să facă asta, iar Moldova atunci chiar s-ar pierde într-o gaură fără fund..."

Majoritatea probabil îmi veţi replica prin 2 argumente: dacă Lupu era trădător, el se alia de la început cu comuniştii, căci PCRM + PD = 61 mandate, plus că dacă Lupu chiar va trăda Alianţa, el îşi va compromite cariera politică, avînd soarta lui Roşca. Argumente ce pot fi uşor demontate, zic eu.

De ce? Simplu. Chiar dacă PCRM + PD = 61 mandate, asta nu avea să fie egal cu Lupu. Adică, sunt sigur că dacă Lupu făcea alianţă cu comuniştii, unii din membrii PDM ce au intrat în Legislativ la sigur nu ar fi susţinut această alianţă şi nu l-ar fi votat pe Lupu preşedinte (de ex, Serebrian, precum şi alţii sunt). Astfel, lui Lupu i-a rămas doar varianta partidelor liberale, cu care a şi făcut alianţă.

În privinţa trădării şi că Lupu v-a împărtăşi soarta lui Roşca, voi repeta cuvintele unui profesor de-al meu de la universitate: "În politică trebuie aşa să amăgeşti populaţia, încît ea încă să-ţi şi mulţumească apoi pentru asta". Ceea ce coaliţia democratică şi nu a ştiut să facă în cazul majorării tarifelor, atrăgîndu-şi indignarea şi frustarea chişinăuienilor, de exemplu.
În cazul lui Lupu, acesta ar putea să pună cît mai multe beţe în roată guvernului Filat, astfel încît acesta să fie ineficient, şi într-un final Lupu să pară că ar fi fost nevoit să facă alianţă cu comuniştii, pentru a asigura "stabilitatea" Republicii Moldova. Astfel Lupu va ieşi chiar salvator, pentru instituirea unui nou guvern comuniştii avînd nevoie de doar 4 oameni de la PDM (48 + 4 = 52), ceea ce e ca şi făcut din cei 13 "democraţi" din Parlament...

4 comentarii:

  1. daca vroia facea alianta de la inceput cu commii. e curat prostie sa joci in felul asta...sant multi care se cred moldoveni, nu romani, in Moldova. Iar Lupu canta pe placul lor. Nu e o problema acest lucru ca sa mentii alianta. Pe Filat si Ghimpu l-a votat un tip de electorat, pe Lupu altul. Fiecare cu turma lui. Nu stiti ca la multi parca le-ai arunca sare in ochi daca zici ca este roman...Lasati-l in pace, ca isi face bine treaba...

    RăspundețiȘtergere
  2. Anonim:
    Se pare că nu mi-ai citit articolul pînă la capăt, căci am explicat de ce, posibil, nu a făcut alianţă de la început cu comuniştii...
    De lăsat în pace, îl las, că oricum nu sunt atît de puternic ca să-i fac ceva. Pur şi simplu mi-am exprimat temerile prin acest articol, şi atît.

    RăspundețiȘtergere
  3. Eu cred ca explicatia recentelor luari de pozitii ale lui Marian Lupu care sunt apropiate pozitiilor PCRM este foarte simpla. M. Lupu are un obiectiv foarte clar pentru viitorul apropiat, sa fie ales presedinte al RM, pentru asta are nevoie de votul a cel putin 8 comunisti. Pentru a-si asigura aceste voturi el va spune tot ce este placut urechilor acestora sa auda(dar mai ales urechilor electoratului lor). Aceasta insa nu inseamna deloc ca el impartaseste sincer aceste pozitii.

    Referitor la varianta cu planul instaurarii unui guvern PCRM+PD dupa ce Lupu va fi ales, nu mi se pare realista. Tu zici ca ar fi fost imposibil ca Lupu sa fie ales presedinte daca inainte de asta facea guvern cu comunistii tocmai din cauza unor deputati din propriul partid, si sunt de acord cu tine. Intrebarea insa este de ce a mai pus de la bun inceput pe locuri eligibile persoane potential ostile unei aliante cu comunistii daca acesta era planul initial?

    Cred ca obiectivul pe termen lung al PD este sa preia electoratul PCRM. Acest obiectiv ar avea putine sanse de reusita cred eu in conditiile unei aliante PCRM+PD, in care PD i-ar reveni rolul de partener minor.

    As vedea posibila o asemenea alianta numai in cazul in care ea se va face in termenii lui Lupu, si asta cred ca presupune in primul rand iesirea din prim plan a lui Voronin si posibil chiar si o ulterioara fuziune intre PD si PCRM (mai degraba o absorbtie a PCRM in PD), astfel realizandu-se oarecum fortat reforma pe care Lupu vroia s-o faca pe cand era membru PCRM.

    Insa la momentul dat cred ca un asemenea scenariu nu prea are potentialul sa gaseasca prea multi sustinatori in PCRM.

    Asa ca guvernul AIE ramane pana la anticipate, sper.))

    RăspundețiȘtergere
  4. denumirea articolului spune totul...imi place ideea.Stiu sigur ca e Calul lui Troian.Lupu nu putea sa apatra in scena democratilor fara mare galagie.Tre sa fie acceptat cu de-a sila de popor,prin(vorba lui)-extrapolare, adica o trecere dela comunism la democratie...Arte-om

    RăspundețiȘtergere