luni, 19 octombrie 2009

Troleibuzele sunt goale...

De-abia azi, pentru I oară după majorarea costului biletelor la 1 octombrie, am folosit troleibuzul. Şi încă nu o dată, ci încă de 4 ori, astfel lăsînd aproape o bancnotă de 10 lei în vistieria RTEC.

Prima dată, la amiază, în drum spre universitate. Staţia de la care urma să iau troleul era, ciudat, goală, şi, şi mai interesant, pînă am aşteptat (nu puţin timp) numărul (troleului) necesar am fost mai tot timpul singur, cei 3-4 oameni ce se mai opriseră aici luînd repede unul din troleurile ce veneau.

5, 4, 22 lung, 1, 8, 22 şi într-un final 18-le aşteptat. Toate troleibuzurile ce au trecut erau aproape goale, cu scaune multe libere - doar în cel de-al 2-lea troleibuz 22 erau cîţiva oameni în picioare, dar avînd încă destul de mult spaţiu liber.

Urc în 18. Multe scaune libere. Mă aşez cu plăcere pe unul, întrebîndu-mă curios dacă voi avea ocazia să stau pînă la destinaţie pe el sau troleul se va umple şi voi ceda locul, cum consider că e şi normal, unei persoane mai în vîrstă. Pînă atunci trebuie să mă achit, şi scot 2 lei. Mă simt oarecum straniu, neobişnuit, parcă nevenindu-mi să cred că biletul e dublu de cît a fost. Întind parcă neîncrezut taxatoarei banii. Aceasta îi ia, îi despătureşte uitîndu-se atent la ei, de parcă ar verifica suma, şi îmi întinde biletul. Deci, e 2 lei... Şi pe bilet scrie asta.

Pînă la staţia unde urma să cobor troleibuzul s-a umplut binişor, totuşi cu destul spaţiu între persoane. Puţinii bătrîni care urcaseră îşi găsiseră loc pe alte scaune, astfel că am stat pînă la final pe scaun. Interesant e că o bunicuţă nu a plătit, spunîndu-i taxatoarei, clar şi răspicat pe româneşte, că nu are. Deşi taxatoarea i-a replicat de ce se plimbă, nu a obligat-o şi nici nu s-a certat cu ea ca să plătească.

La întoarcere acasă de asemenea troleul luat era extrem de liber, dîndu-mi speranţa că mereu de cîte ori mă voi întoarce de la universitate îmi voi putea odihni ciolanele obosite pe un scaun :D . Şi în al 3 luat mai tîrziu, de-acasă spre Editura Cartier, au fost scaune libere. De-abia spre seară, cînd ploua, staţiile şi troleibuzurile erau mai pline cu oameni, majoritatea probabil care se întorceau de la lucru, dar în nici un caz îmbulzeală.

Concluzii?
1) Este neobişnuit şi neplăcut să achiţi 2 lei pe bilet, asta după ce atîta timp te deprinseşi cu un leu. Timpul însă mă/ne va obişnui, căci nu văd/cred ca preţul biletelor să fie coborît cumva vreodată;
2) Numărul celor care călătoresc cu troleul s-a micşorat, şi nu cred că tare mă greşesc, cu aproape jumătate din cîţi călătoreau înainte de 1 octombrie. Poate o parte au migrat la rutiere, care au rămas la fel de incomode ca înainte, sau cel mai probabil pensionarii au terminat cu "turismul" prin capitală, dar un lucru e cert: troleibuzurile au devenit mult mai libere, şi ca rezultat mult mai confortabile. A dispărut acea îmbulzeală umilitoare din trolee, care distrugea psihic oamenii.

În fine, pot spune că dacă situaţia va rămîne la fel pe viitor, în sensul că troleurile nu vor mai fi îmbîcşite de oameni, ci destul de libere, dacă nu cu scaune libere, cel puţin cu spaţiu destul între oamenii în picioare, atunci actul CMC de a fi dublat preţul biletului la troleibuz mi se va părea unul bun şi eficient.
Deşi îmi voi atrage furia comuniştilor şi a pensionarilor, cred că s-a făcut un lucru bun cu anularea privilegiilor lor (totuşi aş fi susţinut ca aceştia să fi fost în continuare privilegiaţi şi să achite doar jumătate din preţul biletului, pentru că şi-aşa s-ar fi diminuat considerabil călătoriile lor cu troleul, dar şi furia şi frustrarea lor ar fi fost mai mică), aceasta ducînd direct la micşorarea numărului celor care călătoresc cu troleul aiurea şi în rezultat, la creşterea confortabilităţii unei călătorii în troleibuz.

10 comentarii:

  1. Troleibuzele :), vistieria, confortul.
    Se plimbau unii oameni şi de dragul călătoriei. Chiar recunoşteau unii pensionari că urcau şi se plimbau un "cerc", două. Aşa mai vedeau oraşul şi oamenii. Le este trist mai ales celor care nu au familie, sunt neglijaţi, nu au cu cine discuta. Dar dacă vor avea pensii mai bune, vor putea să se plimbe în continuare. Le este foarte greu celor cu pensii de vreo 450 de lei.

    RăspundețiȘtergere
  2. Eleonora:
    De dragul călătoriei, cînd o mulţime de oameni se umileau înghesuindu-se din cauza că aveau nevoie să se deplaseze...
    Mai bine ar face un cerc două în picioare, mişcîndu-se prin parc, în aer liber - le-ar face enorm de mult bine pentru sănătate. Iar statul pe scaun, oriunde, nu numai în troleibuz, echivalează jumate cu "odihnitul" în sicriu, căci viaţa înseamnă în I rînd mişcare, şi numai mişcarea va contribui la prelungirea vieţii lor, dacă asta îşi doresc.
    În privinţa faptului că sunt trişti, nu numai ei sunt. Cam toată societatea noastră, dacă o vei analiza atent, zîmbeşte puţin... Ne zdrobeşte viaţa cotidiană, necesităţile fiziologice şi materiale, neglijînd şi subapreciind astfel nevoile spirituale, satisfacerea cărora este esenţială pentru "fericire".

    RăspundețiȘtergere
  3. Daca ar fi dupa mine as pune 5 lei pretul la troleu. Peste tot in lume transportul este scump. Dar ideea este alta. De ce bunica mea, ca sa plece din sat in raion este nevoita sa plateasca 8 lei doar intr-o directie (15 km), iar aceiasi pensionari din oras platesc de 4 ori mai putin ca sa ajunga la piata? Oare au muncit mai mult pensionarii din oras decat bunica mea, care toata viata a tras sapa la kolhoz? Merita rusii, pentru ca majoritatea pensionarilor din Chisinau sunt rusi trimisi aici ca sa colonizeze Moldova, stim cu totii care era politica - merita oare rusii mai multe prieoritati decat oamenii pe umerii carora au trait ei, aici la oras? Fac greve? Proteste la primarie? Sa fie alungati toti la tara. Daca nu le convina, sa-si vanda apartamentele pe care le-au primit degeaba de la stat, iar pe banii luati sa-si procure o casa la tsara si le va ajunge din rest sa traiasca inca vreo 50 de ani fara ca sa faca nimic. AAAAA, IN SAT E GREU! NU SE DUC EI IN SAT, CA NU-I APA LA FUND, NU-I GAZUL SUB NAS. E GREU IN SAT...
    Cel mai grav este ca din urma vin alti pensionari, si mai rai, si mai rusi...

    RăspundețiȘtergere
  4. Victor,

    Iti multumesc pentru aceasta postare! Eu circulam cu troleibusul in Chisinau pentru ca mi-e rau de la mirosul persistent de benzina din microbuze si autobuze si eram nevoita sa cobor, sa iau o gura de aer si apoi sa-mi continui drumul.

    Acum va fi si pentru mine mult mai placut sa revin la Chisinau si sa vad mai putine fete deprimate prin troleibuze... Eu inteleg ca se simt singuri, ca au nevoie de socializare, dar de ce sa ma incarce pe mine cu problemele lor, cu nevoia lor de comunicare???? Mai ales dupa cateva cursuri, cand vorbesti non-stop in fata studentilor, iar drumul spre casa ar trebuie sa se transforme intr-o pauza intelectuala?

    RăspundețiȘtergere
  5. Am semnalat latura inedită şi mai veselă a unui fenomen, Angy. :)Din observaţiile mele, comunicarea unora se reducea la a-şi revendica un loc pe scaun, dacă nu-l aveau. În rest, călătoreau tăcuţi. Poate mai întrebau câte ceva uneori, ca orice om. :)

    Şi plimbările cu microbuzul se practică. Şoferul unui microbuz ne povestea nouă, pasagerilor, următorul caz: un bărbat i-a dat 10 lei şi i-a spus să nu-l deranjeze "3 cercuri", pentru că vrea să se plimbe liniştit, să se relaxeze şi să vadă oraşul. Călătoreşte lumea prin Chişinău şi cu plată, şi fără :)

    Victor, doar n-o să meargă bătrânii de la Botanica până la Ciocana pe jos :) Dar sunt şi ei curioşi ce s-a mai construit în oraş, cum se schimbă la faţă.
    Îţi sugeram că pluralul este "troleibuze".

    RăspundețiȘtergere
  6. Sa vezi cati batrani circula acum cu microbuzele...
    Da, si Sandu are dreptate. de ce Bunica mea platea cand venea in vizita, iar astia de aici nu...cu siguranta n-au lucrat cei de aici mai mult decat cei de la tara. In strainatate e mult mai scump, iar daca dorim in UE, preturile trebuiesc majorate inca

    RăspundețiȘtergere
  7. Este echitabil că a fost anulată gratuitatea, fără îndoială. Nemulţumirile unor pensionari au fost o reacţie psihologică de care s-au folosit persoane cu interese politice. Nemulţumirile erau previzibile, aşa că puteau fi anticipate şi prevenite, în mare măsură, prin explicaţii şi argumente pe care le-am auzit abia după ce s-au încins spiritele. Lipsa unei campanii de informare a fost o scăpare a Consiliului Municipal.
    Se vor obişnui pensionarii cu noua regulă, iar unii bătrâni au ieşit chiar în câştig - vor ridica o compensaţie de 70 de lei lunar, dar vor merge de doar câteva ori pe lună cu troleibuzul (aşa cum o făceau şi până acum), având posibilitatea să cheltuie restul banilor pe pâine, lapte sau ce vor ei.

    RăspundețiȘtergere
  8. in rutiere inca este mare imbulzeala. Trebuie sa punem 8 lei cum au cerut-o soferii rutierelor.

    RăspundețiȘtergere
  9. Da, bună ironia :)
    Municipalitatea spune că va cumpăra mai multe troleibuze, când va avea bani. Atunci vom călători toţi de câte ori vrem, dar vom avea cu ce respira şi nu ne vom călca pe picioare.

    RăspundețiȘtergere
  10. http://jurnaltv.md/#15731&20090923&15744&&3599&3595

    RăspundețiȘtergere