duminică, 29 noiembrie 2009

Studii europene? Pshaw!


Cică la Universitatea de Stat din Moldova, Facultatea de Relaţii Internaţionale, Ştiinţe Politice şi Administrative, există masterat Studii europene. Acesta a apărut, dacă nu mă înşel, un an jumate în urmă. Cei de la catedra Relaţii Internaţionale de la FRIŞPA, ori ca urmare a procesului Bologna, ori poate datorită unui ordin de sus, ori poate datorită "abundenţei" de studenţi ce se "aruncau" în a-şi face un masterat în domeniul relaţiilor internaţionale, au hotărît să lichideze vechiul masterat, care era simplu, Relaţii Internaţionale (iarăşi dacă nu mă înşel), şi să creeze tocmai 4 în domeniu: Teoria Relaţiilor Internaţionale, Studii diplomatice, Studii europene şi Studii strategice/internaţionale de dezvoltare (vedeţi aici).

Pe noi ne preocupă în special masteratul Studii europene. Acesta "este un masterat de profesie, orientat spre studierea aprofundată a problemelor regionale, (...). Programul cuprinde discipline fundamentale (5) (de parcă nu ar fi fost destule disciplinele fundamentale predate la studiile de licenţă în RI - remarca mea), de specializare (11), practica de specialitate şi teza de master(...). Necesitatea acesteia pe piaţa muncii reiese din cauza ascensiunii continue a proceselor multidimensionale de integrare în contextul globalizării; (...). Pe piaţa muncii, absolvenţii programului vor putea accede în calitate de expert analitic în structurile statale de profil, organizaţiile internaţionale, programe şi proiecte europene şi internaţionale. Mai multe citiţi aici.
Pe scurt, totul la faţă este bine şi frumos, de la program pînă la piaţa muncii. Dar în esenţă, chiar e aşa? Să analizăm substanţa (conţinutul) programului.

În primul semestru disciplinele care se predau la masterat Studii europene sunt: Sisteme Internaţionale, Concepţiile dezvoltării globale contemporane, Serviciul diplomatic şi consular, Rolul diplomaţiei practice în realizarea politicii externe şi Cadrul conceptual şi disciplinar al studiilor europene. Păi, din 5 discipline, numai una singură are ceva legătură cu studiile europene! Sistemele internaţionale ţin de Teoria RI, a 2 disciplină ţine de studii strategice de dezvoltare, iar Serviciul diplomatic şi consular şi Diplomaţia practică ţin exclusiv de Studiile diplomatice!!! Deci, în primul semestru, un masterand la studii europene FRIŞPA, USM, învaţă o singură disciplină de specializare.

În semestrul al II-lea disciplinele predate sunt: Istoria şi metodologia cercetării RI (ţine de masteratul Teoria RI), Prevenirea conflictelor şi gestionarea crizelor internaţionale (Teoria RI), Strategii europene comunitare: perspectivele pentru RM (Studii europene), Studiul politicilor migraţioniste internaţionale (ţine mai mult de Studii internaţionale de dezvoltare) şi Aspecte teoretico-metodologice ale proceselor integraţioniste (Studii europene, sau poate, mai bine zis, studii regionale). După cum se observă numai 2 disciplini ţin exclusiv de studiile europene, chiar se poate concluziona că numai una, ţinînd cont că procese integraţioniste se petrec şi în Africa, America Latină, Asia. Totuşi ultima disciplină a fost creată clar, după cît se pare, pentru studii europene. În privinţa disciplinelor cu conflictele sau cu migraţia, deşi e clar că vor atinge şi UE (politicile migraţioniste ale UE, sau de prevenire a conflictelor a UE), nu dau deloc impresia că ar fi fost create special pentru studii europene (observaţi că aceste disciplini se studiază şi la celelalte programe de masterat).

În semestrul al III-lea avem următoarele disciplini: Procesul decizional în UE (studii europene, dar, paradoxal, este predată la toate cele 4 programe de masterat), Probleme actuale ale dreptului internaţional (ciudat, pare că ţine de Teoria RI, dar nu se predă lor), Colaborarea economică în contextul integrării europene sau Politica investiţională europeană, una la alegere (de ce nu se studiază ambele, ţinînd cont că amîndouă ţin de Studii europene?), şi Colaborarea internaţională a serviciilor speciale/Protecţia proprietăţii intelectuale/Deontologia şi etica cercetătorului ştiinţific (orice ai alege, nimic nu ţine de SE). Din 4 disciplini, numai 2 ţin de Studii europene în semestrul al III-lea.

Dacă facem un total, în 2 ani de masterat Studii Europene, din cele 14 discipline predate, numai 5 ţin de integrarea europeană şi de UE (sic!). Şi unde-s cele 11 disciplini de specializare promise, oare? Iar dacă mai ţinem cont că disciplina de studii europene din I semestru e complet aiurea, şi după cît îmi dau seama şi ultima disciplină din semestrul al II-lea va fi la fel, un masterand la Studii Europene FRIŞPA, USM, va învaţa doar 3 disciplini serioase ce ţin de studiile europene. Şi ce fel de "expert analitic" pe problemele integrării europene va mai ieşi din el, oare?

După cum v-aţi dat seama, fraierul care studiază la Studii europene, şi care e complet nemulţumit de asta, sunt eu, cel care scrie acest articol. Din cele 5 disciplini care le studiez acum, în primul semestru, nu mă greşesc deloc cînd afirm că 4 din ele nu au nici o legătură cu studiile europene. Iar al 5, ce are legătură, e o bătaie de joc (părerea mea personală). Dar, ce e şi mai rău, ăsta e doar vîrful aisbergului, e doar problema de suprafaţă a ceea ce eu detest. În realitate, problemele sunt mult mai mari şi frustrările sunt mult mai adînci. Asta, deja, în alte articole (dacă vor fi, bineînţeles).

6 comentarii:

  1. Uite cam asa e si la USM, fac jurnalism. din pacate, tot ce stiu in materie din jurnalism am invatat singur, din practica dar si de la oameni care mi-au devenit modele...dar din pacate nu de la majoritatea profesorilor si obiectelor in care vorbeam despre cum a fost jurnalimsul in URSS

    RăspundețiȘtergere
  2. salut in primul rind, si in al doilea rind - ai dreptate.Terminind scoala FRISPA, licenta + masterat, probabil ai tot dresptul sa rezumi frustare.

    Oare ce ar avea de spus conducerea FRISPA la acest comentariu, daca ar gasi rost sa il citeasca.Iti spun , nu s-ar schimba prea multe.Ma gindeam care ar fi solutia, caci e pacat doar sa te plingi.Eu i-as trimite la pensie pe jumatate din profesori, iar pe un sfert as zice sa inceteze sa ne bage chestii inutile in cap.

    P.S. Nu esti fraier, esti doar victima sistemului/

    RăspundețiȘtergere
  3. Foarte interesant subiectul postat de tine. M-am uitat pe blogul tau si imi place ce am vazut.Cu siguranta am sa il mai vizitez.
    O zi buna!

    RăspundețiȘtergere
  4. Victor:

    Da, din păcate întreg sistemul de învăţămînt din Republica Moldova e falimentar.
    Tu, din fericire, mai înveţi din practică şi de alţi oameni ce au o experienţă îndelungată în jurnalism. Eu, însă, sunt nevoit să rămân cu teoria şi cu propria mea imaginaţie...

    RăspundețiȘtergere
  5. Saran Vlad:

    Licenţa la FRIŞPA - nu am rămas deloc frustrat, ci din contra, extrem de mulţumit. Dacă mă dezamăgea licenţa, crede-mă, nu mai rămîneam deloc la FRIŞPA să fac masteratul.
    Din păcate, masteratul la FRIŞPA, în comparaţie cu licenţa, dar şi cu ceea ce ar trebui să fie, e o BĂTAIE DE JOC.

    În privinţa la soluţii, am să scriu în curînd un articol la care ar trebui să fie ele.

    Şi e clar că nu sunt fraier - a fost doar o metaforă pentru a spori farmecul articolului :D. Şi scuze, dar nu-mi place să mă complac de victimă sistemului. Aşa că nu-ţi accept partea a II-a a ultimei fraze ;)

    RăspundețiȘtergere
  6. Cioară Andrei:

    Mulţumesc frumos pentru interesul acordat!

    RăspundețiȘtergere