vineri, 26 februarie 2010

Despre ingeniozitate/stupiditate în învăţămîntul superior


În semestrul II la studii europene avem aşa o disciplină numită "Istoria şi metodologia cercetării Relaţiilor Internaţionale". Cică după cum ne-au explicat profesorii această disciplină este orientată în a ne învăţa cum se face o teză de master, şi în, cunoscîndu-ne tema, să o facem cît mai bună şi mai reuşită. Ok: totul e clar pînă aici.

Doar că, I problemă care apare e că nimeni nu îşi cunoaşte tema tezei de master, sau care aproximativ ar putea fi ea. După cîte ni s-a spus, la începutul semestrului al III-lea, în septembrie (anul curent) vor fi afişate la catedră şi ne vom putea alege temele tezelor, precum şi profesorii coordonatori. Dar, atunci apare întrebarea, pentru ce ne-au mai băgat disciplina dată? Şi ce să facem noi la ea, dacă nici profesorii nu ştiu ce sarcini să ne deie?

Cică, s-au găsit repede recomandări "inteligente", că noi am fi "băieţi deştepţi" şi ar trebui singuri să ne inventăm şi alegem tema tezei. Ok, nu sunt împotrivă, dar ce temă mi-aş putea inventa şi/sau alege dacă noi am trecut doar un semestru de master, un semestru din care doar o singură disciplină avea legătură cu studiile europene, şi aia fiind aiurea?

Sorry, dar eu, şi nici colegii mei nu suntem nişte genii care din zero, din vid, să născocim teme ale tezelor de master. Ar fi fost normal ca măcar cîteva teme de teze legate de mai multe disciplini (ce ni se vor preda) să ni se dea ca puncte de reper.
Şi chiar dacă aş născoci, să zic eu ceva legat de geopolitica UE, ceea ce m-ar atrage (mi-a plăcut mult geopolitica la licenţă), există imense şanse ca tema tezei să nu fie acceptată în septembrie, pe motiv că nu există nici o disciplină în care să fi fost abordată tema dată, plus nici un profesor-coordonator pe tema respectivă. Pur şi simplu stupid!

Îmi amintesc că în cei trei ani de licenţă o asemenea disciplină, pentru scrierea tezei de licenţă, am avut-o în semestrul V din septembrie ultimul an, în octombrie alegîndu-ne şi denumirea tezei, la care am şi început imediat să lucrăm, mai serios sau nu. Aşa ar fi fost normal să fie şi acum la master: o asemenea disciplină să fie în semestrul al III-lea, odată cu alegerea temei tezei. Aşa însă, vom frecventa aiurea un semestru întreg nişte lecţii la care practic nu vom face nimica!

Apropo, în România în genere am observat că asemenea disciplină, Master Thesis, se studiază chiar şi în semestrul IV (aici, de exemplu). La noi însă, ingeniozitatea/stupiditatea unora este fără de margini...

sursa imagine

Articole apropiate de temă:

2 comentarii:

  1. salut, Victor!
    în concepţia mea, master înseamnă cercetare serioasă, orientată într-un domeniu îngust în care vrei să te specializezi. Cel puţin aşa înţeleg eu. Sau facem masterul pentru aprofundare şi specializare, sau îl facem din inerţie. Iar tu zici că ai o temă care te interesează - geopolitica UE. Minunat! Lucrează la asta! Să-ţi interzică cineva?? Eee, anunţă-mă pe mine! Ce înseamnă să interzici omului să studieze şi să devină master în ce vrea el? Inadmisibil! chiar dacă asta e regula scrisă la voi, oricum se poate protesta!

    Cât despre cursul ăsta, îl găsesc util. Şi nu cred că, în situaţia în care nu ai o temă de master aleasă, cursul este inutil. Cuvântul-cheie e metodologia. Urmează să studiaţi cum se alege o temă, cum se formulează întrebarea de bază şi ipotezele. Noi avem un curs similar, în ultimul an, la licenţă - Metodologia cercetării pedagogice. Am găsit un manual pentru acest curs pe care şi eu abia am început să-l citesc, dar introducerea m-a convins că merită. Considerând nedumerirea ta privind Istoria şi metodologia cercetării Relaţiilor Internaţionale, ţi-l recomand şi ţie, amice: http://window.edu.ru/window_catalog/pdf2txt?p_id=27210

    RăspundețiȘtergere
  2. Absolubil:

    La FRIŞPA din păcate trebuie să constat că masterul e făcut din inerţie.

    Îţi mulţumesc frumos pentru carte :)
    Şi mi-a plăcut mult cuvântul amice :)

    RăspundețiȘtergere