vineri, 19 februarie 2010

Despre salariul directorului general al ANRE

Directorul general al ANRE, Victor Parlicov, are un salariu lunar de 19.700 lei fără alte adaosuri şi premii, ceea ce constituie peste 230.000 lei anual. Altfel spus, are un salariu de aproximativ 6 ori mai mare decît salariul mediu pe economie din RM (3.300, dacă e să dăm crezare Biroului Naţional de Statistică). Nu mai menţionez că majoritatea cunoscuţilor mei mi se plîng că au salarii de 1000, 2000, maximum 2500 lei (profesori, prieteni angajaţi, părinţi, etc.). Cu un asemenea salariu de 19.700 lei lunar, directorul general al ANRE poate uşor economisi şi să-şi cumpere după un an un automobil nou (de ex. Dacia Logan 6250 euro, aproximativ 110.000 lei), ceea ce majorităţii moldovenilor le-ar necesita în medie 6-10 ani, sau în genere toată viaţa şi nu ar reuşi să-şi ia o maşină.

Nu am de gînd să-l învinuiesc pe Victor Parlicov de ceva, sau să critic aiurea AIE. Cum a şi replicat Ghimpu comuniştilor, salariile angajaţiilor ANRE de anul acesta sunt aceleaşi pe care le-a aprobat fosta guvernare, comunistă, în 2009. Singur domnul Victor Parlicov la sesiunea a VII-a a CDE ne-a spus răspicat că el are acelaşi salariu pe care îl avea fostul director general al ANRE, el fiind doar de o lună în serviciu. Deci, întreaga vină pentru care majoritatea populaţiei RM are salarii mizerabile în contrast cu salariile angajaţilor ANRE aparţine comuniştilor, care şi-au promovat în posturile cele mai înalte, ridicîndu-le şi salariile, persoanele fidele lor, nepoţii, cumătrii, şi tot felul de curve şi linguşitori de "lăcuste".

Astfel, "indignarea" comuniştilor de acum nu demonstrează nimic altceva decît duplicitate. Sunt sigur că dacă comuniştii şi după 2009 ar fi rămas la putere, o brînză am fi aflat ce salarii au cei de la ANRE. Totodată, atrageţi atenţia la faptul că amînarea aprobării bugetului "conduce la stoparea procesului de angajare a persoanelor pentru a demara lucrările de audit la întreprindere", ceea ce denotă că comuniştii au interesul ascuns de a amîna cît mai mult controlul activităţilor ANRE, precum şi activităţile ANRE, de control la Termocom, la MoldovaGaz pe viitor, pentru a ascunde careva fărădelegi, probabil.

Ceea ce mă supără şi mă indignează este faptul că cei de la AIE, în frunte cu Veaceslav Ioniţă, preşedintele Comisiei parlamentare Buget şi Finanţe, au de gînd să micşoreze salariile membrilor Consiliului de Administraţie al ANRE cu doar 20%, această acţiune vizînd doar persoanele care au un salariu mai mare de 15 mii de lei. 20% practic nu schimbă problema!,deoarece înseamnă că salariul directorului general al ANRE va coborî de la 19.700 lei la doar 15.760 lei, o sumă de 5 ori mai mare decît salariul mediu pe economie. Şi unde e dreptatea, echitatea socială spre care tindem, domnilor de la AIE? Şi ce facem cu ceilalţi angajaţi de la ANRE, care au salarii sub 15 mii de lei, dar posibil de 10, 12, 14 mii de lei? Le lăsăm aşa? Sau poate angajăm întreaga populaţie la ANRE, ca să avem toţi salarii cît de cît occidentale şi cît de cît egale între ele?

În fine, eu înţeleg că postul de director al ANRE este unul destul de important, cu o responsabilitate extrem de mare, cu un volum de lucru extrem de suprasolicitant, probabil, şi de aceea ar trebui să fie mult mai bine plătit, dar nu de 2000-3000 lei, ceea ce ar fi absurd. Dar mai ştiu că bugetul ANRE este aprobat de Parlament, din contul impozitelor pe care le plăteşte populaţia RM, şi este inechitabil şi absurd ca majoritatea moldovenilor să primească salarii de 2-3 mii de lei, dar cei de la ANRE să primească salarii de 4-6 ori mai mari, din contul impozitelor aceloraşi moldoveni extrem de săraci.
Plus că mai ştiu că salariul primarului oraşului Chişinău, Dorin Chirtoacă, este de aproximativ 7000 lei (82.816 lei anual). Şi atunci, cum se explică că un om care are un întreg oraş de 700 mii locuitori pe cap, cu probleme de genul câinilor, drumurilor, administraţiei, etc., o mulţime de probleme, primeşte un salariu de 2,28 ori mai mic decît salariul preconizat pentru directorul ANRE, de 15.760 lei? Să înţeleg că cei de la ANRE au un volum de lucru şi probleme capitale pentru RM de rezolvat, de ar trebui să aibă salarii aşa de mari?

Nu ştiu cum consideră şi cred alţii, dar eu cred că salariile celor de la ANRE, şi în special al directorului general ANRE, ar trebui micşorate cu minimum 50%. Sunt banii noştri, pe naiba, ai poporului RM, şi nu e normal ca ăştia să aibă aşa salarii imense pe spatele nostru. 20% - asta e ca un os, o mişcare superficială a AIE pentru a ne acoperi ochii, a ne închide gura - ceea ce nu le va reuşi. Cred eu că lui Victor Parlicov îi vor ajunge 10.000 de lei ca să-şi achite toate facturile de la casă: gaz, căldură, lumină, etc. Mai puţin sunt sigur că întreaga populaţie a RM va reuşi aceasta, dar asta deja e altă problemă. De asemenea, cred că societatea civilă ar trebui să se intereseze mai mult de activităţile şi cheltuielile ANRE, că prea mulţi bani par a se cheltui aiurea acolo, pe salarii de asemenea nivel, şi poate şi alte chestii...

sursa imagine

8 comentarii:

  1. eu n-am inteles ceva in legatura cu declaratiile astea de venituri: e vorba de salariul net sau de cel brut? chirtoaca spunea ceva de vreo 5500 daca nu ma insel. iar in 2008 a avut mai mult cu totul, probabil anul asta e mai putin pt ca a degrevat din functie.
    Dar am impresia ca domnii comunisti nu chiar au fost de acord cand s-a propus micsorarea salariilor sefilor de intreprinderi municipale- care ajung si ele pe la vreo 20 000. si nici o buna parte din consilierii AIE nu erau prea incantati...
    Cred ca ar fi nevoie si la noi de o lege unica de salarizare, sa se elimine situatiile aberante de genul asta si cele cand un prof ajunge sa fie platit mai prost si decat un muncitor

    RăspundețiȘtergere
  2. Ela:

    La directorul ANRE e vorba de salariul net, la Dorin Chirtoacă, de brut, dacă nu mă greşesc. Aceasta cu atît mai mult argumenteză necesitatea micşorării consistente a salariului directorului ANRE.

    Cred că la noi ar trebui mult mai multe legi de făcut, care să anihileze constrastul ăsta dintre salariile mari ale unor "şefi" şi salariile majorităţii populaţiei RM. Şi la pensii de asemenea.

    RăspundețiȘtergere
  3. :))

    De ce ai folosit o poza care nu se leaga cu articolul? Bancnotele romanesti...

    RăspundețiȘtergere
  4. Ion:

    Doar atît/asta ai vrut să-mi spui? Atunci, scuze, dar te las să rîzi în continuare în tihnă...

    RăspundețiȘtergere
  5. Victor,

    consider ca nu este cazul sa imi las si eu gandurile acolo unde s-a spus totul si unde incercarea mea de a mai adauga ceva se va solda cu palme peste fata. Ai spus totul pe o nota atat de frumoasa incat prefer sa raman in umbra sa admir splendoarea unor ganduri sincere, precum rar vezi pe la noi prin blogosfera.

    Pe urma m.am gandit sa revin si sa recitesc articolul si mi-a sarit in ochi poza... de asta am reactionat cum ai observat. Imi pare rau ca ai luat-o in nume de rau.

    Bafta! :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Ion:

    Scuze că s-a primit aşa. Eram obosit, poate de aia te-am interpretat greşit.

    Apropo: dc dacă adăugai ceva se solda cu palme peste faţă? Nu înţeleg.

    RăspundețiȘtergere
  7. Am analizat de-a lungul timpului modalitatea de a comenta, modalitatea "oamenilor"... Multi nu comenteaza, se limiteaza la citit, iar atunci cand apare unul ca mine si adauga o virgula sar cu totii si atunci dintr-un articol legat de fotbal se ajunge la dreptul de obtinere a cetateniei Romaniei si invers. Din aceasta cauza am hotarat sa nu "patez" cu amprentele mele gandurile tale curate, care, de altfel, mi-au placut si nu e prima data cand se intampla.

    Revin si cu alte ocazii.

    Bafta! :)

    RăspundețiȘtergere
  8. Ion:

    Ţi-am înţeles punctul de vedere, dar cred că pe degeaba te îngrijorezi. Am mult prea puţini cititori ca să se ajungă la o situaţie de nivelul descrisă de tine, plus mă pot implica şi eu să clarific lucrurile şi să aranjez iţele la mine pe blog.
    Oricum ar fi, îţi respect punctul de vedere, şi mă bucură că mi-ai răspuns, lichidîndu-mi semnele de întrebare pe care le aveam. Îmi place şi respect stilul tău serios şi responsabil de a comunica pe internet.

    Îţi doresc o zi bună şi numai bine! Ne mai auzim ;) :)

    RăspundețiȘtergere