marți, 9 februarie 2010

Rolul tinerilor în politică


Update 14 februarie: am primit aseară un sms în care am fost anunţat că am fost selectat pentru "Şcoala Liberală". Din altă parte de vedere, cel puţin 2 persoane mi-au recomandat să aplic la "Şcoala tînărului formator" (ceea ce am şi făcut), deoarece, finisînd FRIŞPA, deja aş poseda cunoştinţele politice generale ce se vor preda la "Şcoala Liberală". Astfel că mă voi dezice de "Şcoala Liberală", pentru a permite şi unui alt tînăr să înveţe ceea ce eu deja am învăţat, chiar dacă nu voi fi selectat pentru "Şcoala tînărului formator".


Am aplicat la Şcoala Liberală. Nici pînă acum nu am primit un răspuns (ceea ce îmi sugerează că foarte probabil nu am fost selectat). Am avut ca condiţie de participare realizarea unui eseu de maximum 600 caractere (o pagină, am concretizat la telefon), avînd la alegere 3 teme. Am ales I temă: "Rolul tinerilor în politică sau realizările organizaţiilor de tineret a partidelor politice", dar cum aveam dreptul să scriu maximum o pagină, precum şi tema dată conţine în sine 2 teme, "sau-l" cela permiţîndu-mi să separ, am scris eseu doar pe tema "Rolul tinerilor în politică". Nedorind ca efortul meu să fi fost în zadar, am hotărît să-mi public eseul la mine pe blog - cine ştie, poate cuiva îi vor fi interesante crâmpeiele de idei expuse în eseu. Mini lectură plăcută :)

Rolul tinerilor în politică
Din păcate, rolul tinerilor în politică este unul în mare parte periferic, acela de a susţine centrul: conducerea partidelor. Cauzele sunt două: în I rînd tinerii (16-30 ani) au o experienţă de viaţă mult inferioară seniorilor, ceea ce şi face ca majoritatea să nu poată face faţă politicii de la nivel înalt, în care experienţa are deseori un rol determinant. În acelaşi timp, lipsa experienţei îi face pe tineri mai uşor de manipulat (de către liderii partidelor). În al II rînd, tinerii sunt cea mai activă, sau altfel zis, energică şi plină de viaţă pătură a societăţii, ceea ce, cinic vorbind, îi face să reprezinte de obicei cel mai bun fundament pentru acţiunile şi activităţile zilnice ale partidelor.
Însă tinerii, cum şi observă cercetătorii ştiinţifici, au cel mai mare potenţial în comparaţie cu celelalte grupe de vîrstă din societate. Dacă ne referim la Republica Moldova, aceasta se datorează în special la 2 avantaje primordiale pe care tinerii le posedă: primul – energia, tinereţea lor, ce îi face să fie mai bine pregătiţi şi orientaţi către schimbare şi prefecţionare, şi a doua: mulţi tineri din ziua de azi au cunoştinţe teoretice mult mai avansate şi bogate decît au învăţat părinţii lor odată, ceea ce, odată şi cu cumularea cunoştinţelor empirice i-ar putea ajuta pe aceşti tineri să se impună mai uşor în societate, contribuind la dezvoltarea şi perfecţionarea ei.
Evenimentele din 6-7 aprilie 2009 din RM au reprezentat o demonstraţie vie a energiei şi vitalităţii tinerilor, dornici de schimbare mai mult decît celelalte pături ale populaţiei, precum şi a lipsei de experienţă a acestora, implicîndu-se unii în acţiunile subversive de distrugere a clădirilor statului. Rămâne pe viitor de văzut dacă tinerii de azi vor reuşi să profite de cunoştinţele (teoretice) pe care le au şi dacă vor duce Schimbarea din 2009 pînă la capăt, ei fiind în principiu principalii promotori, dar şi viitorii beneficiari ai consecinţelor acesteia.

10 comentarii:

  1. noroc,
    am citit eseul tau , ce sa zic, adevar graiesti
    foarte bun , succint si la subiect, poate doar ca nu trebuia sa incepi cu cuvintele,,din pacate'' nu sta bine estetic.
    pacat ca nu te-au contactat, deja de cit timp astepti ?
    poate astea de la scoala liberala se asteptau sa le ridici in slavi partidul , sau nu stiu ce alte ginduri marete.Cine stie ce snobi stau acolo
    si eu constat aplic cam la tot ce se poate si ma stresez si eu cu esee unde te mire ce sa mai pui ca sa sune bine, sa te accepte.De obicei se cere sa scrii prin CV lucruri consistente, dar de unde sa le ei
    nu te dezamagi poate te ma cauta ei

    RăspundețiȘtergere
  2. Dat fiind data limită de primire a dosarelor anunţată pe pl.md (14 februarie 2010), nu cred că ai cum să primeşti vre-un răspuns pînă atunci. Nu te grăbi să te resemnezi.

    Despre text: cam multă resemnare şi teorie. M-aş fi bucurat să menţionezi că tinerii în Moldova au un enorm avantaj faţă de seniori: accesul la tehnologii şi racordarea la viteza globală a schimbării, deschiderea spre culturi noi prin cunoaşterea limbilor străine şi prin accesul la burse şi schimburi academice, lipsa educaţiei totalitare şi a deprinderilor de administratori sovietici. Tinerii mai au şi şansa de a nu fi crescuţi într-un mediu în care furtul de la stat era aproape o normă.

    La moment despre nici un fel de schimbare de esenţă nu poate fi vorba. Ghimpu, Lupu, Urechean
    şi Filat sunt din aceleaşi generaţii cu Voronin, Lupu, Greceanîi şi Roşca. Poate că au intenţii bune, dar capacitatea lor de a schimba sistemul este minimă. Rolul acestei guvernări este să pregătească schimbarea adevărată.

    RăspundețiȘtergere
  3. Am impresia ca ati confundat un pic lucrurile... ma refer la proiectl Academia Liberala. Data limita pentru aplicantii la "Scoala Liberală" a expirat la 7 februarie. Iar aplicantii pentru "Scoala Tinărului Formator" pot depune dosarul pina la 14 februarie. Proiectl este Academia Liberala... iar in cadrul lui vor avea loc diferite categorii de seminate... scopul general fiind: educarea unei noi generatii de politicieni!

    RăspundețiȘtergere
  4. Salut Vlad!

    Greşeşti, nu m-am dezamăgit deloc, pentru că nici nu am avut ceva aşteptări legat de asta. Pur şi simplu pt mine reprezintă o oportunitate, care dacă se valorifică ciştig, dacă nu, nu pierd nimic ;).
    În al II rînd, chiar dacă nu m-ar selecta, nu e nici o problemă, pentru că ei nu au obligaţia de a mă lua anume pe mine, astfel că nu am nici un drept moral să le reproşez ceva pt asta. Problema e în faptul că nu-mi place să aştept - mai bine primesc un refuz tranşant decît să stau în "aer" făcîndu-mi iluzii - personal nu ştiam că termenul de aplicare la Şcoala Liberală a fost prelungit pîna la 7 februarie, pt că nu era anunţat de siteul PL.
    Mulţumesc pt sugestii legat de eseu - într-adevăr, cred că nu tre să încep eseul cu expresia "din păcate". Dar deja este ceea ce este.
    Merci pentru comentariu.

    RăspundețiȘtergere
  5. Ion:

    Faci confuzie între Şcoala Liberală şi Şcoala tînărului formator. Dar nu contează.

    Legat de text: tu ai observat resemnare (şi teorie), eu aveam impresia că e cam cinic eseul (bazat pe ceea ce e real în viaţă). Şi mulţumesc pt sugestiile tale: sunt foarte utile. Dintr-o anumită parte ele sunt incluse la general în eseu: disponibilitatea către schimbare şi cunoştinţele pe care le posedă sau spre care au deschidere; pur şi simplu nu am avut loc pentru a le dezvolta într-o singură pagină; din altă parte, o parte din idei chiar nu le gîndisem, aşa că îţi mai mulţumesc încă odată pentru ele :)

    Şi mi-a plăcut mult ideea cu schimbarea de la final - e chiar interesantă şi originală.

    RăspundețiȘtergere
  6. Victor, eu acum, ca şi alţi colegi trec cu ochii prin dosarele depuse pentru "Şcoala Liberală", probabil voi contra faptului ca să fii aceptat acolo. Simplu, dacă erai mai atent observai că e vorba despre un program de instruire bazat pe conceptul de "general politics", tu crezi că un absolvent la FRIŞPA are nevoie de aşa ceva? Tu eşti invitat "oficial" să aplici pe http://pl.md/libview.php?l=ro&idc=78&id=1421 unde vei găsi formularul pentru "Şcoala tânărului formator".

    RăspundețiȘtergere
  7. Valeriu:

    Mulţumesc pentru invitaţie ;).

    RăspundețiȘtergere
  8. bune idei, eu deasemenea sunt studenta FRISPA si chiar sunt ineresata

    RăspundețiȘtergere