sâmbătă, 13 martie 2010

Blog, blogger, tipuri de bloguri


Un blog (prescurtare de la expresia din limba engleză "web log" - jurnal pe internet) este o publicaţie web ce conţine articole periodice, ce au de obicei caracter personal - asemenea unui jurnal, fiind afişate în ordine cronologică inversă. Totul e clar aici.

Blogger - aici situaţia se complică. Cel puţin eu am auzit destul de des 2 opinii diferite a ceea ce este/reprezintă un blogger.
I opinie-definiţie este una foarte îngustă, care susţine faptul că blogger reprezintă o profesie. Altfel spus, blogger ar fi doar acea persoană care obţine bani din blog şi care s-ar întreţine din aceasta.
A doua definiţie este una extrem de largă, spunînd că oricine ar avea un blog ar fi automat şi blogger.

Dacă vine vorba de I opinie, personal nu pot să o accept, pentru că mă exclude şi pe mine, precum şi pe toţi bloggerii din Republica Moldova, căci la noi nu există persoane care să se întreţină doar din blog (sau veniturile din blog să fie cele mai importante dintre toate ale sale). Blogger nu este doar o profesie, o necesitate pentru existenţă - foarte multe persoane, şi din RM, scriu pe bloguri din pasiune, din plăcere, pentru ei. Astfel că definiţia dată, pentru mine decade.

A 2 definiţie, cum am mai spus, este una extrem de largă, care de asemenea nu poate fi acceptată. Există mii, milioane de bloguri (pe blogspot, wordpress) care nu sunt întreţinute şi ai căror posesori nu ar avea deloc dreptul să se autonumească bloggeri. De asemenea există persoane care postează cîteva luni, apoi dispar vreo 3-6 luni, pentru ca apoi iar să apară şi să scrie şi pe urmă iar să dispară - nu ştiu în ce măsură aceste persoane ar putea fi denumite bloggeri.

În opinia mea un blogger este o persoană ce întreţine un blog, scriind articole periodice, cu o actualizare neîntreruptă de obicei. Întrebarea însă care apare este minimum cît de des (perioada) ar trebui să scrie o persoană, pentru a putea fi considerat blogger? În fiecare zi? Prea des şi exigent ar fi. O dată pe an? La sigur prea rar. Personal obişnuiam anul trecut să scriu cîte un articol la 2 săptămîni, şi mă consideram şi eram considerat drept blogger.

Probabil cea mai bună definiţie ar fi cea în care un blogger ar scrie minimum un articol pe lună. Există persoane în blogosfera moldovenească care scriu un articol o dată în 3 - 4 săptămîni, articole destul de bune. Însă persoanele care scriu o perioadă ca apoi să dispară mai mult de 2-3 luni, nu cred că pot fi consideraţi bloggeri, pentru că perioada e prea mare, părerea mea.

În privinţa tipurilor de bloguri, cea mai bună tipologie îmi pare a fi cea realizată în baza (calităţii) autorului:
1) Bloguri personale - bloguri cu subiecte de interes personal al autorului, fără a fi asociat cu munca;
2) Bloguri profesionale sau specializate - bloguri legate de profesia autorului, sau specializate în anumite domenii (profesionale sau hobby-uri). Primul blog de acest tip care îmi vine în minte este cel al lui Sandu Grecu, un blog exclusiv despre sport (mai recent putînd fi considerat şi un blog media);
3) Bloguri corporatiste - bloguri ale unor companii ca instrumente oficiale al acestora;
4) Bloguri colective - întreţinute de un grup de persoane, cu subiecte în cea mai mare parte de interes personal ale autorilor.

Surse pentru scrierea acestui articol: Blogosfera.md, Wikipedia (aici şi aici).
Sursa imagine

2 comentarii:

  1. Acum e un fel de jurnalism. Se caută definișii, denumiri. La urma urmelor e un jurnal. Căutarea atâtor etichete, ori să spui că ăla sau celălalt e blogher, ori nu e o aiureală. Acum e-ncetățenit... web log-jurnal-observator, blogher, etc. webloguim, suntem weblogheri, blogheri, observatori, tăiem frunze la câini, etc. Bloguiești deci ești blogher. Ce atâta poveste? Practici jurnalismul, ești jurnalist, practici tranșarea animalelor, ești măcelar și mă repet, scrii jurnale publice electronice: ești bogher. Că scrii o dată în an e problema ta. Sunt scrritori ce publică o singură carte în viață, alții ce publică săptămânal. Nu văd un deranjament faptul că-n blog postezi o dată la doi ani.

    RăspundețiȘtergere
  2. Napocel:

    Ok. Ţi-am înţeles punctul de vedere. Conform lui bărbaţii de 40-50 ani care joacă prieteneşte fotbal între ei, în week-end, sunt fotbalişti, ăia care fug cînd şi cînd pe stadion, atleţi, iar cei care repară o priză o dată în an, electricieni.

    P.S. Nu am căutat careva etichete, sau să fac o poveste. Pur şi simplu mi-am expus gîndurile, încercînd să fac puţină ordine în tematica abordată. Doar atît.

    RăspundețiȘtergere