duminică, 16 mai 2010

Povestea unui vis de vară


"Povestea unul vis de vară", scrisă de Sandu Grecu, este o carte foarte uşor de citit. Spun asta deoarece de mai bine de 2-3 luni nu am reuşit să duc vreo carte pînă la capăt, lucrarea lui Sandu Grecu reuşind să-mi rupă blocajul. Plus la asta, nu mi-a luat nici 2 zile rotunde să o citesc, ajungînd de la 50 de pagini citite vineri seara la ultimile o sută în doar 3 ore azi dimineaţa - dovadă a faptului cu cât mai mult citeşti, cu atît şi creierul mai mult se dezmorţeşte şi mai rapid prelucrează informaţia.

Cartea reprezintă, după cum bine a menţionat Ivan Goncearuc, "o descriere a întîmplărilor care au avut loc la acel memorabil turneu final (Campionatul Mondial 2006), îmbinate cu experienţele personale ale autorului". Este probabil cea mai bună carte din Moldova din categoria fotbal scrisă după independenţă, după cum menţionează acelaşi Ivan. În continuare voi expune ce mi-a plăcut mai mult sau mai puţin la lucrare.

Mi-a plăcut în I rînd limbajul simplu şi fluent în care a fost scrisă. Sunt sigur că şi un om simplu de la ţară, dacă ar citi cartea ar înţelege 99% din prima cele scrise, ceea ce e foarte bine. De asemenea mi-a plăcut faptul că cartea e scrisă la persoana I, ce-ţi permite să te "înfunzi" în carte - în unele momente aveam impresia că eram eu însumi acolo în Germania, fiind participant la întîmplările descrise.

Mi-au plăcut mai puţin momentele în care descria desfăşurarea unor meciuri - mă plictiseau în contextul în care majoritatea numelor jucătorilor ori nu-mi spuneau mai nimica, ori că gîndeam că există youtube dacă doream să văd rezumatul. În unele momente mă săturasem de atîta fotbal - dar cartea şi este scrisă despre fotbal, aşa că nu am dreptul să mă plîng.

În acest context aş spune că mi-a plăcut foarte mult incursiunile făcute de Sandu Grecu în istoria oraşelor în care au avut loc meciurile, sau a unor clădiri anume. I-aş propune să le folosească mai des şi mai bine plasat (pentru a face "pauze" de fotbal) în următoarele sale lucrări, dacă intenţionează (şi l-aş încuraja) să mai scrie cărţi pe această temă (de ex CM de anul acesta din Africa de Sud). De-asemenea descrierile locurilor pe unde a trecut, sau a obiectelor mai importante pe care le-a văzut, sunt foarte bine şi interesant făcute.

În unele momente autorul mi-a lăsat impresia că ar fi puţin complexat sau frustrat în legătură cu sărăcia din ţara noastră, în comparaţie cu viaţa, situaţia din Occident. Lucru pe care îl înţeleg, avînd şi eu asemenea sentimente în mine, precum şi mulţi alţi moldoveni, care ne dorim sincer să avem o ţară mai bună şi mai dezvoltată, cu un nivel de trai cît mai ridicat. În acest context pot să spun că apreciez stilul sincer cu care a scris această carte, nedînd impresia că ar fi încercat să se autocenzureze sau să scrie mai "moale" despre unele subiecte: autorul pare să fi scris sincer ceea ce a văzut şi a simţit, şi ceea ce crede despre unele lucruri.

La final, pot spune că nu regret deloc că am procurat şi citit această carte. Merită a fi citită, pentru că nu reprezintă doar o simplă descriere a celor întîmplate la CM 2006, ci şi o sursă bună de informaţii despre fotbalul internaţional, despre FIFA, despre cum se organizează un CM. Plus că, dacă ţinem cont că de pe 11 iunie începe CM din Africa de Sud, cartea reprezintă tocmai o lectură potrivită pentru microbişti înaintea campionatului mondial de fotbal.

Un comentariu: