luni, 26 iulie 2010

RI 2010


Mă uitam la taxele de studii pentru admiterea 2010 la Universitatea de Stat, pentru ca să observ că la Relaţii Internaţionale contractul a a ajuns deja la 7000 lei. În 2006, cînd am intrat eu la RI, taxa de studii era de 4800. În 4 ani contractul s-a mărit cu peste 45% - creşte ca pe drojdie, ce mai. Din "fericire", sunt o mulţime de proşti care aleg RI din cauza că "sună frumos", aşa că FRIŞPA nu are cum să se teamă că băncile îi vor fi goale.

Dacă eu ar trebui acum să aleg, nu aş accepta să plătesc o asemenea sumă pentru o specialitate cu prea puţine perspective de angajare în ţara noastră, dar şi în lume. De fapt, nici în 2006 nu aş fi acceptat să achit 4800 lei pentru contract, care mi se părea excesiv de mare, dacă locurile la universităţi nu ar fost extrem de limitate (de către comunişti), riscînd în a doua rundă în genere să nu intru la vreo universitate. Aşa că părinţii mei au hotărît să achite taxa, doar ca să nu-şi asume riscul.

Însă cei care au ca vis să ajungă diplomaţi, sau pe care-i pasionează sfera politicii şi a relaţiilor internaţionale, nu am de gînd să-i descurajez să aleagă RI. Personal cînd am ales eu (singur) această specialitate, doream să studiez ceva uşor, şi anume istorie şi geografie (nici eu nu eram prea breaz în acea perioadă despre ce reprezintă RI), disciplinele mele preferate de la liceu - în mare parte am nimerit-o (cu istoria), dovadă fiind şi notele înalte (media peste 9) pe care le-am obţinut în cei 3 ani de facultate. Mi-a fost uşor să învăţ, după cum se observă.

Din păcate însă, nu m-am gîndit deloc la ce vreau să fiu în viaţă cînd am ales RI: nu am visat niciodată că aş vrea să ajung diplomat, iar cei 3 ani de facultate chiar mi-au întărit convingerea că nu vreau să ajung unul (deşi disciplinele mi-au plăcut majoritatea). Aşa că cei care îşi aleg acum profesia de mâine ar trebui să se gîndească de 2 ori: şi ce le place, dar şi ce vor să ajungă. Eu am greşit, gîndindu-mă doar la primul aspect...

Legat de masterat în domeniul RI, acesta costă 7 mii lei... în condiţiile în care nici gratuit nu merită să-l faci (ups!, am spus-o!). Cine îmi citeşte blogul de ceva mai mult timp îmi cunoaşte atitudinea critică faţă de calitatea masteratului de la FRIŞPA, aşa că nu mă repet aici.
Dar cine ştie, poate de anul ăsta va fi mai bine. Să sperăm.

sursa imagine

2 comentarii:

  1. Sie eu am finisat Faculatatea de Relatii Internatioanale doar ca la alta universitate( Ulim) si mi-era in plan sa fac Masteratul la FRISPA, dar dupa spusele tale sa inteleg ca nu merita, da? :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Da, după părerea mea, nu merită. Doar dacă eşti la buget, şi ai bursă, atunci da, poate.

    Ţi-aş recomanda mai bine să faci masterul la Academia Publică de pe lîngă Preşedinte. din spusele unor colegi ce învaţă acolo, am înţeles că merită.

    RăspundețiȘtergere