luni, 25 octombrie 2010

Poliţaii noştri de toate zilele

Ieri seara (ora 22 aproximativ) împreună cu un prieten l-am însoţit pe Simone, studentul italian venit în Moldova, la blocul lui (unde închiriază un apartament), care este aproape de blocul în care eu locuiesc (şi prietenul meu tot). Vorbeam toţi 3 în engleză. Cînd colo, ne opresc 2 poliţişti: ne întreabă cine suntem şi de unde suntem noi. Îi răspund că trăim la doar 200 m de unde eram, şi că îl însoţeam pe prietenul nostru, student italian, către blocul lui, să nu să se rătăcească pe ulicioarele noastre de pe Albişoara. Aceştia îi cer lui Simone să se legitimeze.

Momentan, eu îi întreb care este problema şi de ce ne-au oprit. Aceştia, "naglîe" (greu de tradus cuvântul ăsta în română - ceva de genul înfumuraţi şi obraznici în acelaşi timp), îmi spun: "Da şi, noi suntem poliţia, sau şi?" Stupefiat, le răspund cu tupeu şi eu: "Păi sigur că ştiu că sunteţi poliţia: voi sunteţi cei care lucraţi pentru binele public, în folosul societăţii!".

Aceştia nu îmi mai răspund, în schimb se uită în paşaportul lui Simone, şi permisul lui de şedere, îi mai dau o întrebare şi ne lasă să plecăm. Cert este că în acele momente eu deja mă pregăteam (psihologic) să "naejesc" (să-i iau la răspăr) peste "dragii" noştri poliţişti, fiind gata să răbufnesc. Şi prietenul meu mi-a spus mai tîrziu că şi-a scos ostentativ telefonul mobil la vedere, dintîi din cauza că poliţiştii se tem să nu fie filmaţi sau înregistraţi la dictafon, şi în al 2 rând fiind gata să sune pe cineva, dacă era nevoie.

Ceea ce e bine este că aceştia nu ne-au făcut mai departe probleme, lăsîndu-ne să plecăm. Totuşi, mi-au rămas o serie de întrebări după acest incident: au ei dreptul oare să oprească fără motiv pe oricine pe stradă? Tatăl meu mi-a spus că cică nush de unde auzise că pe cei străini poliţiştii au dreptul să-i oprească şi să le ceară să se legitimeze. Iar noi vorbeam în engleză între noi. Pe de altă parte, mă întreb, oare de fiecare dată cînd poliţiştii aud pe cineva vorbind în rusă, le cer să se legitimeze??? Nu cred. Şi cum se simte un străin cînd este chestionat de musari, pardon poliţişti, dacă este adevărată legea asta, dacă ea există?

Iarăşi pe de altă parte, mă întreb ce-ar fi fost dacă poliţiştii ne-ar fi cerut mie şi prietenului meu, să ne identificăm şi noi. Căci nici eu, nici amicul meu nu aveam ceva documente de identitate. Auzisem şi eu undeva că fiecare din noi ar trebui să poarte mereu cu el buletinul de identitate. E adevărat? Şi atunci, ar fi avut dreptul să ne reţină poliţaii, deşi locuiam la doar 200 metri de casă? Şi în genere, revin la I întrebare, au dreptul poliţiştii să te oprească fără motiv pe stradă?

Coincidenţă sau nu, dar la sigur lucru interesant, este că, la reîntoarcere, i-am revăzut pe poliţiştii noştri chiar în partea laterală a blocului nostru, avînd opriţi un alt grup de tineri. Probabil erau în căutare de "capică", cum a presupus prietenul meu...

sursa imagine

7 comentarii:

  1. mda garcea de rm . am si io n experiente cu garcea de ro

    daca nu le dai in muie se cred d-zeu(_ da ce ba tu iti faci singur dreptate ?!!! da noi de ce suntem aici .
    _pentru orice altceva in afara de a-mi proteja integritatea si interesul meu) .. . si dupa aia pulimea sufera .

    RăspundețiȘtergere
  2. Mai aveti la dispozitie doar 2 zile pentru a depune declaratia de sedere http://blogulluivalentyn.blogspot.com/2010/10/nu-uitati-sa-depuneti-cererea-de-sedere.html

    RăspundețiȘtergere
  3. e corect ca trebuie sa ai mereu la tine un act ce atesta identitatea (deci merge si carnetul de student)
    politistul are dreptul sati ceara prezentarea actului in cazul in care incalci ordinea publica sau ai comportament inadecvat. La fel e posibil sa til ceara fara nici un motiv daca este instituit vreun plan general de cautare a vreunui infractor ce prezinta pericol sporit. In rest e deja fantezia politistului.
    Interesant, cum a reactionat prietenul din Italia?

    RăspundețiȘtergere
  4. Ştefan:

    Garcea de RM puţin spus... Dacă "Garcea" este cunoscut ca fiind în special un prost şi tîmpit, dar nefiind rău şi intenţionat negativ în esenţă, majoritatea poliţiştilor din RM sunt adevărate animale, pentru care principalul duşman este cetăţeanul simplu, şi pe care nu ezită să-l "mângîie" (ciomăgească) cînd are oportunitate... şi nu mă refer aici la doar evenimentele din aprilie anul trecut.

    RăspundețiȘtergere
  5. Thegirlbytheseaside:

    Hm, cam exagerată regula/legea asta - joc fotbal chiar lîngă casă sau ies la magazin distanţă 5-10 min, nici pe-aproape nu ţi-a lua vreun act ce atestă identitatea, căci e absurd...

    Well, legat de dreptul II, nici unul dintre noi nu a încălcat legea sau avut comportament inadecvat. Cu atît mai mult băiatul italian. Legat deja dacă căutau vreun infractor careva, asta deja nu ştiu. :)

    Simone a reacţionat destul de tolerant şi cooperant - şi-a prezentat imediat documentele, nepunînd nici o întrebare. Ce avea să facă omul? :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Atenţie, azi este ultima zi când mai puteti depune declaratia de sedere pentru a putea vota
    http://blogulluivalentyn.blogspot.com/2010/10/sa-ne-bucuram-sau-nu.html
    http://blogulluivalentyn.blogspot.com/2010/10/nu-uitati-sa-depuneti-cererea-de-sedere.html

    RăspundețiȘtergere
  7. pentru prostul ce scris întîmplarea și alții care nu au știut că în caz că cine leșină sau moare sau îl calcă vreo mașină, medicii venind la fața locului, ca să afle cine este îl verifică dacă are ceva acte de identitate, cine nu îl va avea, și nu va fi posibil de identificat va fi îngropat la doina ca necunoscut. Atunci cînd veți fi victima unor atacuri criminale să nui sunați pe musori, ci sa aprindeți telefonul, să filmați, să înregistrați, poate vă ajută cineva.

    RăspundețiȘtergere