luni, 6 decembrie 2010

Concluziile şi opiniile mele despre rezultatele alegerilor din 29 noiembrie


A trecut deja aproape o săptămână de cînd am aflat rezultatele finale ale alegerilor din 29 noiembrie, dar eu încă nu mi-am expus pe blog opinia legată de acestea. După ziua alegerilor intrasem parcă într-o stare în care nu îmi era a scrie deloc, într-o stare "depresivă" pentru bloggerit. Acum sunt din nou pe "val", şi simt că ar trebui să-mi scriu concluziile şi opiniile mele legate de rezultatele alegerilor, pentru că am unele idei interesante (şi provocatoare, poate).

În mare parte, eu consider rezultatele ca fiind destul de bune. Din 3 motive, pe care şi voi deja le cunoaşteţi/conştientizaţi:
1) Comuniştii nu au reuşit să obţină 51 de mandate, şi astfel să revină la guvernare de unii singuri. Sincer recunosc, mie îmi era frică de varianta asta, în special pînă la începutul lunii noiembrie, pînă la apariţia primelor sondaje, căci chiar credeam reală o reîntoarcere a PCRM de unul singur la guvernare;
2) În comparaţie cu alegerile din 29 iulie 2009, comuniştii au luat cu 6 mandate mai puţin, ceea ce este un lucru foarte bun;
3) PCRM plus PDM au cîştigat împreună mai puţin de 61 mandate, neajungîndu-le 4 mandate pentru alegerea preşedintelui împreună - un detaliu foarte îmbucurător acum, cînd e mare probabilitatea unei coaliţii PCRM+PD.

Faza cu 61 de mandate pentru AIE, în opinia mea a fost o gogoaşă (minciună) special creată pentru a ne mobiliza pe noi, electoratul AIE, creîndu-ne speranţe, şi viceversa pentru o parte a electoratului comunist, care, pierzînd speranţa unei victorii a comuniştilor, ar fi urmat să voteze pentru alte partide, în special din AIE. Personal scriam încă pe 16 noiembrie, după analiza a 4 sondaje, că nu cred într-o victorie a AIE cu peste 61 mandate, plus şi la pronosticul meu pentru alegeri le-am dat comuniştilor un procent destul de mare (39%), care în final s-a şi adeverit. Din păcate, nu pot să nu recunosc că gogoaşa exit-poll-urilor am înghiţit-o şi eu.

Dacă e să trec la alte concluzii despre rezultatele alegerilor, pot spune că aceste alegeri mi-au întărit convingerea că Republica Moldova nu are nevoie de Transnistria. Cel puţin la moment, precum şi perioada de 5-10 ani înainte. De ce? Majoritatea poate intuiesc de ce - voi scrie mai tîrziu, poate, un articol la subiectul ăsta, pentru cei interesaţi.
Dar totodată, nu pot să nu remarc un paradox oarecum ironic aici: un profesor de la FRIŞPA ne spunea că anume datorită conflictului transnistrean din 1992 RM există azi pe hartă; acum eu însă pot spune precis că anume datorită faptului că conflictul transnistrean este încă nerezolvat, Transnistria fiind ruptă de noi, RM este încă orientată cît de cît spre vest, spre integrarea europeană, dar nu este o gubernie a Federaţiei Ruse, sau o marionetă/stat vasal clar a Rusiei.

va continua

sursa imagine

2 comentarii:

  1. iaca mă minunez şi pot să înţeleg:
    dacă atît de tare nu cvreţi ca Moldova să fie gubernie rusească, de unde atîta obsesie pentru a o transforma în gubernie a occidentului?

    RăspundețiȘtergere
  2. Oleg:

    dacă înţelegi, de ce mai întrebi? Sau poate nu înţelegi? :)

    RăspundețiȘtergere