joi, 27 ianuarie 2011

Cărţile Cartier, mai scumpe

Ţin în mână 2 cărţi: "Puterea de transformare a UE" de Heather Grabbe şi "Forma noii Europe" de Ralf Rogowski şi Charles Turner. Prima, care este editată de editura Epigraf, are 248 de pagini, şi m-a costat 50 de lei. A doua, care a fost editată de Cartier, şi care are cu 28 de pagini mai puţin decît prima, costă 66 de lei.

Un aspect interesant ţine şi de faptul că prima carte, editată de Epigraf, am cumpărat-o de la Librăria din Centru a editurii Cartier, dar nu direct de la Epigraf. Ceea ce înseamnă că am plătit şi ceva procente pe ea, cartea putînd să coste în realitate doar vreo 45 de lei.
Plus, un alt detaliu curios, cartea editurii Epigraf a fost tipărită în 500 de exemplare, pe cînd cea a editurii Cartier în 1000 exemplare. Teoretic te-ai aştepta ca volumul Cartier să fie mai ieftin decît cartea Epigraf - în realitate e invers. De ce oare?

Dacă rămânem la seria cărţilor "Europa prezent şi viitor", editate cu sprijinul Fundaţiei Soros-Moldova, cărţile editate de Cartier sunt clar mai scumpe decît cele editate de editura Epigraf sau Arc. Asta deşi toate se vînd în librăria Cartier. De ce oare?

Personal am "descoperit" editura Cartier în anul 2008. De-atunci am cumpărat peste vreo 10-15 cărţi de la ei. Majoritatea m-au costat între 50 şi 80 de lei una (Geopolitica UE; Imperiul în oglindă; CIA, cinci ani de furie; Statele Unite, mare putere europeană; etc).

În 2009 - 2010 însă, Cartier a publicat o serie de cărţi al căror preţ a sărit pur şi simplu prea "brutal". Deşi aceste cărţi sunt clar mai subţiri decît unele pe care le-am cumpărat înainte, ele şi sunt mult mai scumpe: Rusia ameninţă oare Occidentul? - 109 lei, După douăzeci de ani de ani de la căderea zidului - 132 lei, Cine suntem noi? - 186 lei, şi multe altele. Impresia generală e că noile cărţi ale editurii ar fi cu minimum 30-50 de lei mai scumpe decît cele editate înainte de anul 2009.

Nu ştiu care sunt motivele acestei scumpiri: poate hîrtia a devenit mai scumpă, poate tipărirea, poate inflaţia, poate aşa e trendul global, cine ştie. Doar că, comparînd preţurile editurii Cartier cu ale altor edituri locale, se creează impresia că Cartier ar fi mai scumpă, s-ar vrea mai elitistă. Plus că, aceste scumpiri nu fac decît să-i descurajeze pe posibilii cititori ale cărţilor lor să le mai cumpere cărţile...

sursa imagine

3 comentarii:

  1. Mie altceva mi s-a intamplat.

    Prin septembrie mi-am cumparat o carte despre jurnalism, Polirom, "Ion Creanga". Peste o luna, am revenit ca sa-mi cumpar o alta carte tot despre jurnalism. Surpriza! Acea carte se scumpise in doar o luna cu 20 lei.

    Am indraznit sa o intreb pe vanzatoare de ce asa de repede si multisor s-a scumpit cartea. Acesta insa mi-a spus ca asta e pretul de mai demult.
    Pai da, eu inca am memorie buna!

    RăspundețiȘtergere
  2. Viky:

    mie tot mi s-au întîmplat asemenea cazuri, doar că cu alte produse în special: haine, tehnică, etc. Este o chestie obişnuită la noi în Moldova, din păcate.

    În cazul Cartier, la ei cărţile lor se vînd pînă la ultima bucată cu preţul iniţial. Problema este însă că cărţile editate în perioada mai recentă sunt mult mai scumpe decît cele editate înainte, ceea ce mă descurajează să le mai procur, deşi sunt interesante. Ce să-i faci - inflaţie, cresc preţurile...

    RăspundețiȘtergere
  3. Exact! In privinta hainelor. Acestea ar trebui peste o perioada sa fie la reduceri, asa e in Europa. La o luna sau cateva luni, magazinele ofera reduceri. La noi insa preturile cresc. Lacomi, tare lacomi mai suntem....
    Chiar daca oferind reduceri, ofertantii ar castiga mai mult. N-ar mai sta la vitrina cu haine tocmai de anul trecut. Care nu doar ca nu mai sunt "la moda" cum spunem noi, dar sunt deja prea prafuite,*in cayul pietii centrale* sau prea trase..masurate de cineva in cayul magazinelor, ca sa arunci niste sute de lei pe ele...

    RăspundețiȘtergere