marți, 25 ianuarie 2011

De ce moldovenii nu sunt europeni. Şi nici civilizaţi

Citit recent o carte: "Puterea de transformare a UE. Europenizarea prin intermediul condiţiilor de aderare în Europa Centrală şi de Est", ca sursă de informare pentru teza mea de masterat. Nu mi-a plăcut; nu mi-a lăsat impresia că ar fi o carte bună - mai mult rămas cu impresia de bla bla bla şi de plictiseală decît că ar fi ceva scris concret şi interesant. Poate e din cauza că nu mă interesează (nu sunt curios) domeniul dat de literatură; sau poate din cauza că aşa sunt realizate cercetările în Occident, volumul fiind o cercetare a unei autoare britanice.

Însă din toată cartea au fost (doar) trei idei (unele poate geniale) care mi-au plăcut destul de mult, fiindu-mi foarte interesante şi utile pentru reflecţiile personale. Le voi copia aici. Primele 2 nu le voi comenta - le las la discreţia voastră, însă la a treia voi dezvolta cîteva idei ale mele.

Pag. 66 (224): "Puterea apare din interdependenţa asimetrică."

Pag. 114: "... în Estonia, politica de stat privind excluderea etnicilor ruşi a accelerat realizarea reformelor radicale ale structurilor de stat şi ale economiei, în timp ce Ucraina a încheiat un "armistiţiu" etnic, însă a suferit din cauza unui declin economic îndelungat."

Pag. 219: "Oamenii vor deveni cu adevărat europenizaţi atunci cînd nu vor mai face referinţă la "politicile UE"." O idee genială, aş zice eu. De cîte ori nu am auzit de la o mulţime de oameni, de toate felurile: tineri sau bătrini, şomeri sau angajaţi, intelectuali sau oameni simpli, că în Europa ar fi "aşă şi aşă", da la noi "aşă". De parcă noi nu am fi în Europa.

Ţin minte că am învăţat la geografie că Europa s-ar întinde de la Capul Roca (Portugalia) pînă la Munţii Ural, iar spaţiul românesc s-ar afla chiar în mijlocul continentului european. Şi Republica Moldova are tot dreptul, geografic, să pretindă la a fi considerată din Europa Centrală, ea fiind considerată de obicei a fi din Europa de Est din cauza condiţiilor istorice şi politice, precum şi a influenţei Federaţiei Ruse în regiune.

Oricum ar fi, suntem din Europa, şi vrem, nu vrem, suntem europeni. Dar populaţia, noi înşine, nu ne simţim astfel, şi ca rezultat deseori ne raportăm, şi facem referinţe la Europa Occidentală ca fiind Europa, noi nesimţindu-ne ca parte a ceea ce percepem prin Europa.

Şi mai ciudat, dacă analizezi profund, sună frazele de genul "Da în statele civilizate acolo e aşă şi aşă, da la noi, ca la moldoveni". Parcă la noi, la "moldoveni", avem şi energie electrică, şi apă caldă, şi TV, şi internet (unul dintre cele mai calitative din lume), şi telefonie mobilă, şi automobile luxoase, şi o mulţime de lucruri pe care le are şi civilizaţia occidentală, şi care sunt o raritate într-o mulţime de state din Africa, Asia sau America de Sud. Şi totuşi, ne considerăm inconştient mai degrabă nişte sălbatici, decît civilizaţi, ceea ce denotă clar că avem probleme cu sine însuşi.

Într-adevăr, se pare, că vom fi cu adevărat europeni cînd nu vom mai face referinţă la "Europa" sau UE. Şi la fel, vom fi "civilizaţi" cînd nu ne vom mai raporta la "statele civilizate". Mai mult chiar tind să spun, probabil că vom fi "normali" atunci cînd vom înceta să facem referinţe la alţii, raportîndu-ne la sine însuşi. Dar pînă atunci, avem un drum lung, pe care nici nu se ştie dacă îl vom parcurge.

sursa imagine

7 comentarii:

  1. nu sunt de acord cu dvS, datorita faptului ca stim cum se face in Europa ne permitem sa ajungem la anumite decizii mult mai repede...in sens ca viteza progresului la noi e mult mai mare... lor le-a trebuit mai mult timp sa ajunga la ceea ce au acum, la noi se face totul mult mai repede.Inca cedam la capitolul "deprindere".

    RăspundețiȘtergere
  2. Anonim:

    sincer mă bucur uneori să primesc opinii opuse la cele scrise de mine, căci înseamnă că am fost citit critic şi că articolul a avut efect (a dat motive de cugetare cuiva).

    Legat însă de argumentul pe care l-ai adus, acesta însă nu este deloc incompatibil cu ideea dezvoltată de mine: altfel spus, nu atacă cele scrise de mine.

    Articolul meu ţine de ideea de ce noi nu am fi europeni, tinzînd poate spre ceva mai profund (probleme identitare şi/sau psihologice la moldoveni), dar nu despre dacă e bine sau nu să cunoaştem cum se face ceva în Europa, sau dacă e bine sau rău să copiem modele (de politici, instituţii, sau de luare a deciziei) de-acolo.

    RăspundețiȘtergere
  3. Victor,
    ca fiinte sociale, bine ma refer si ca reper psihologic sau cultural etnic e normal sa facem referire la ceva:), insa cum ai ai mentionat tu, nu de genul ca: acolo e asa, dar uite la noi ...

    daca tot tu spui ca bine sa fii critic, atunci daca ne referim la oricare din tarile europene pe care le admiram (fie Norvegia sau Danemarca, ca astea mie imi plac)si am vrea sa ajungem si noi pe acolo(la nivel de dezvoltare si cultura), e firesc sa luam in vedere si calea care au parcurs-o, situatiile periferice care au favorizat, geostrategia tarii, si alte lucruri care au fost unice p-u acel stat si astfel le-au folosit sa zicem, inteligent p-u a prospera.

    Cu adevarat in RM e o problema a culturii, oricum imi plac moldovenii, daca ne referim la radacinile istorice:
    ne tragem dintr-un neam marets
    getii si dacii care erau de fapt acelasi neam, astia i-au invins si pe greci (intr-o batalie)
    si erau de temut si p-u romani.
    ceva o mai ramas in noi :)>

    sunt in Atena de aproape 3 luni si nu imi plac de loc greci, mai ales in transport, si batrinii is agresivi si se cearta mai des ca la noi. nu spun asta ca sa evidentiez cultura noastra ci doar sa conturez ideile tale precum, toata problema sta in mentalitatea unui popor in special a fiecarui in parte, a mea a ta si a fiecaruia. Cu ce ne identificam in realitate ?

    Cu siguranta atunci cind o sa fim demni de propria viata, familie prieteni, si tsara, chiar daca economia o sa shchipateze, o sa ne putem cu adevarat numi civilizati.
    Pina atunci intrebarea ramine deschisa si dependenta de fiecare in parte in drumul sau spre ascensiune a valorilor propriu dar si nivelului de trai pe care il are.
    (Alex)

    RăspundețiȘtergere
  4. N.Iorga dixit-"Avem nevoie de Basarabia, dar fara basarabeni!" chestiune valabila si extinsa, ceea ce ma pune pe ganduri. Ce-o fi stiut el, si mai stim si noi??

    RăspundețiȘtergere
  5. ^Ce a zis Iorga e scos din context stimabile, ca roman din stanga Prutului tin sa va instiintez ca eu, ca multi altii din Romania, consider ca avem nevoie de Basarabia cu tot cu basarabeni, altfel nu e decat o bucata de tarla fara valoare prea mare (asta daca vor si ei...) Ce zicea Iorga avea de a face cu un anumit procentaj din populatia Rep. Moldova care este clar anti-romanesc in cuget si simtiri, datorita naturii lor de colonisti

    RăspundețiȘtergere
  6. Ultimul anonim:

    Mulţumesc frumos pentru comentariu, şi pentru faptul că ai dat un răspuns potrivit celuilalt anonim. Mă bucură să ştiu că există români (din România) care gîndesc ca tine în privinţa noastră.

    RăspundețiȘtergere
  7. De ambele parti ale Prutului am fost siliti cu o anumita vizune, limitata. Ce auzeam diferit din alte surse parea de necrezut si ne simteam inferiori; aceasta atitudine inca persista si azi. Treptat lucrurile se schimba dar va trece un timp pana cand ceaţa se va ridica si vom privi la noi si la altii cu alti ochi...

    RăspundețiȘtergere