sâmbătă, 12 februarie 2011

Identităţi concentrice şi suprapuse


John Hewitt, către semenul său poet din Ulster, John Montague: "Întotdeauna am susţinut că loialităţile noastre au avut o ordine: faţă de Ulster, faţă de Irlanda, faţă de Arhipelagul Britanic, faţă de Europa şi că oricine ar fi sărit un pas sau ar fi omis o legătură ar fi falsificat totalul."

Bazîndu-mă practic pe acelaşi model, al identităţilor concentrice şi suprapuse, eu mereu am susţinut că noi, locuitorii dintre Prut şi Nistru, am fi basarabeni, iar fiind basarabeni, am fi implicit şi moldoveni (legat de Moldova lui Ştefan cel Mare, nu Republica Moldova), iar fiind moldoveni, am fi intrinsec şi români (sau daco-români, sau daci, în dependenţă de care curent/teorie ştiinţifică a provenienţii românilor suntem aderenţi), iar fiind români, am fi implicit şi europeni.

Astfel, şi loialităţile noastre capătă o anumită ordine, puterea lor descrescînd de jos în sus: faţă de Basarabia, faţă de Moldova (lui Ştefan cel Mare), faţă de poporul român (prefer loialitatea etnică, faţă de neam, decît cea faţă de statul România de astăzi), faţă de Europa, şi în ultima instanţă, faţă de omenire, faţă de umanitate.

Şi exact cum a spus poetul irlandez John Hewitt, cei care sar un pas, sau omit (intenţionat) o legătură, nu fac decît să falsifice totalul, întregul. Aşa se întîmplă cu promotorii moldovenismului, care omit intenţionat identitatea de român din viaţa noastră, falsificînd istoria; aşa se întîmplă cu unii promotori ai românismului, care ne impun să alegem dintre a fi români sau moldoveni, în condiţiile în care noi suntem ambele; aşa se întîmplă şi cu unii duşmani şi critici înverşunaţi ai Europei (Uniunii Europene), care uită de faptul că noi înşine suntem europeni.

Toţi aceşti oameni, de fapt, nu fac decît să se renege pe sine însuşi (excepţie cei care într-adevăr nu au nici o legătură de sînge cu băştinaşii teritoriului dintre Prut şi Nistru, şi care, nu puţini, doresc "să ne înveţe" pe noi cine suntem noi în dependenţă de interesele (meschine) ale lor).

DEX: concentric - care au acelaşi centru. În cazul nostru, al românilor basarabeni, centrul este teritoriul dintre Prut şi Nistru (Basarabia).

sursa imagine

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu