vineri, 8 aprilie 2011

2 lei la troleibuz, copiatul, şi respectul de sine

Miercuri seara mă întorceam de la antrenament, luînd, ca de obicei, troleibuzul. Se pare că taxatoarea nu m-a observat cînd am intrat în troleu, pentru că nu a venit pînă la mine să-mi ceară să achit preţul călătoriei. Am avut ocazia, şi chiar m-am gîndit iniţial la asta, să mă plimb cu troleul fără de a plăti, însă pînă la urmă, chiar înainte de a coborî la staţia mea, m-am dus la taxatoare şi am achitat călătoria luîndu-mi bilet.

Ţin minte că înainte, la vîrsta de 14-18 ani, cînd mă duceam la acelaşi wing chun, troleibuzele fiind îmbîcşite cu oameni, nu ratam, şi chiar căutam ocaziile de a nu achita călătoria în troleibuz. Chiar şi în primii ani de universitate, la care mă deplasam cu troleul, căutam o şansă de a nu achita călătoria. Şi atunci, ce s-a schimbat (în mine) de am ajuns să procedez astfel?

Ca orice student moldovean "normal", obişnuiam să-mi fac şi eu fiţuici în primii 2 ani de universitate, neratînd şansa, dacă o aveam, de a copia la examene. Însă, lucru ciudat, din anul al treilea de universitate, nu numai că nu am mai copiat, dar chiar m-am dezînvăţat de deprinderea de a-mi face fiţuici şi a le lua cu mine la examene, ajungînd la masterat să mă duc la examene chiar "tabula rasa", adică fără de nici o fiţuică, xerox sau caiet, ci doar cu stiloul la mine.

Cauzele schimbării mele sunt mai multe, însă acum vreau să scriu doar despre una: respectul de sine. Pînă în anul al III-lea de universitate eu reuşisem să-mi construiesc/promovez o imagine, o personalitate în faţa profesorilor, dar şi a colegilor mei. Dacă aveam să fiu prins că copii, sau că aveam fiţuici la mine, eu avea să pierd destul de mult în faţa profesorilor. 

Dar cel mai important, eu progresasem extrem de mult în proprii mei ochi, în respectul faţă de sine. Pentru mine a avea fiţuici la examene era o lovitură în propria personalitate, în propria imagine-oglindă pe care eu mi-o construisem despre sine. Anume a nu copia la examene pentru mine era o virtute, iar eu, deja, mă respectam prea mult pentru a-mi mai putea permite să copii. Eu ştiam că a copia nu înseamnă că tu ţi-ai amăgi profesorul, sau sistemul de învăţămînd, ci de fapt că tu te amăgeşti pe tine însuţi. Iar eu, din respect faţă de sine, nu îmi mai puteam permite să mă mai amăgesc.

Acelaşi lucru, de fapt, s-a întîmplat şi în troleibuz. Chiar dacă cîştigam acei 2 lei, eu ştiam că mai mult aveam să pierd în ochii mei, decît să cîştig. Eu mai mult avea să decad în ochii mei, decît valoarea celor 2 lei. Dar cel mai important, amăgind taxatoarea, RTEC, statul, eu mă amăgeam pe mine însumi - căci statul sunt însă eu, suntem însă noi. Şi cum ne atîrnăm noi faţă de noi înşine, aşa şi ne atîrnăm noi faţă de statul şi societatea în care trăim, şi aşa şi statul şi societatea noastră se atîrnă faţă de noi...

sursa imagine

2 comentarii:

  1. It's a good article. I also pay the ticket every time here in Bologna when I take the bus, even if we don't have the "taxator" and the cost is really high (1,20 €). But the motivation for which I pay are different from yours. I pay because I feel responsible in front of the society: if I don't pay the ticket, a service of public utility, the network of public transports, would fail, and it means that poorer people (and also students and people with handicapp) will not be able to travel anymore when they need, while rich people will be able all the same with their cars. For me the "respect de sine" is a secondary thing, because it regards me, so I'm responsible of it, but the respect for the society is more important, because it regards the others, and I should not steal from them or create problems to them. For a christian-democrat, paying the ticket should be a way to follow the teaching of Jesus, that means the help for poor people, the respect of your neighbours, and "don't do to the others what you don't want that they do to you". If you are a liberal or free market, you pay because your individualism says that the "respect de sine" is important and/or because the phenomenon free-riding is a failure of the market which creates imperfections and problems to investors and consumers. So, be a social-democrat, a christian-democrat, or a classical liberal and free market supporter, the result is the same: you pay the ticket and the rule of law is respected. We can justify a young student which doesn't pay, but after some years of university is time to take your responsibiliy and be less stupid, as you told. In Moldova (and in Italy), people try not to pay. It means that in Moldova there are almost no social-democrats, almost no Christians, and almost no liberals. So why the communists, which are much more radical and estremists that social-democrats in this topic, win the elections? Why Moldova is the most beliver nation in Europe and all go to Church? Why the young generation insists in calling themselves liberals? The only answer is that most of them are only opportunists, and people which pay the ticket for social, christian or liberal values, at the end are stupid and naive...

    RăspundețiȘtergere
  2. Simone:

    O singură remarcă: chiar dacă conform recensământului din 2004 peste 95% din moldoveni sunt credincioşi, nici măcar un sfert din ei nu participă cu regularitate la viaţa/practicile religioase. Vezi aici: http://www.viitorul.org/public/1999/ro/RAPORT_IDIS_UNICEF-final-2009.pdf

    Moldova este demult o ţară decreştinizată, iar a afirma că suntem cea mai credincioasă populaţie din Europa şi că toţi mergem la biserică este o greşeală. Adică, cel puţin a 2 parte din afirmaţie este greşită 100%, căci pentru prima ar trebui să compar cu alte ţări din Europa, pentru a vedea dacă e adevărată.

    Oricum ar fi, şi aceasta (aspectul religios la moldoveni) vine să întărească concluzia finală făcută de tine, că moldovenii sunt nişte oportunişti, şi adaug eu, nişte ipocriţi.

    În privinţa comentariului tău, trebuie să spun că este unul extraordinar, fiind el însuşi un întreg articol prin ideile exprimate. De asemenea mi-a plăcut mult profunzimea gîndirii tale, a faptului că ai identificat şi făcut legătura dintre respectul de sine, individualism şi ideologia liberalismului. Nu m-am gîndit la acest aspect, dar ţin să-ţi dau dreptate, pentru că m-ai nimerit fix în fix cu ideologia. :)

    Mulţumesc pentru comentariu.

    RăspundețiȘtergere