duminică, 3 aprilie 2011

Mizez pînă ce pe Dodon, din păcate

Ieri Partidul Comuniştilor a decis ca să-l înainteze pe Igor Dodon în calitate de candidat la funcţia de primar de Chişinău. Este de departe cea mai bună decizie luată de PCRM, în comparaţie cu dacă ar fi fost ales ca candidat Eduard Muşuc sau total necunoscuta (pentru mine) Violeta Ivanov. Astăzi am mai aflat că PPCD l-a desemnat pe Radu Buşilă de candidat la funcţia de primar de Chişinău, iar PD - pe Valentina Buliga.

Din cei patru candidaţi cunoscuţi pînă acum că vor candida pentru Chişinău, este de la sine înţeles că Buşilă şi Buliga vor face mai mult figuraţie, neavînd şanse în faţa lui Chirtoacă sau Dodon. Astfel că toţi cam îşi dau cu părerea acum cine dintre cei doi va cîştiga. Mai există posibilitatea ca din partea PLDM-ului să vină un candidat puternic, care să conteze: se vehiculează mai multe nume dar nu vreau să speculez. Singurul lucru pe care pot să-l spun este că orice candidat va avea PLDM, acesta va fi din start mai puţin popular decît Chirtoacă sau Dodon; singura şansă a candidatului PLDM să ajungă în al doilea tur va fi dacă va reuşi să-şi "contopească" imaginea cu cea a partidului său, ţinînd cont că PLDM este al doilea partid ca importanţă din capitală, conform alegerilor din 28 noiembrie.

În privinţa la cine are cele mai multe şanse să cîştige alegerile locale din Chişinău din cei doi, Dorin sau Dodon, eu cred că este Dodon. Nu din cauza că mi-ar plăcea sau l-aş susţine, ci din cauza că aşa îmi spune raţiunea. Problema constă în faptul că mult prea mulţi oameni sunt dezamăgiţi de Chirtoacă: însăşi mama mea, care l-a votat în 2007, şi a votat PL la ultimile 3 alegeri parlamentare, nu îl va mai vota pe Chirtoacă încă odată. Prea multe scumpiri sau majorări de tarife s-au produs în timpul lui Chirtoacă - şi chiar dacă majoritatea au fost justificate, sau nu lui i-a aparţinut vina, plata acestora va cădea însă pe dînsul, din păcate.

Personal mie, din cauza nemulţumirii chişinăuienilor, mi s-a format o asemenea viziune: chiar dacă Chirtoacă va ajunge în turul II, aici, exact cum în 2007 a cîştigat datorită coalizării voturilor anticomuniste, acum va pierde datorită coalizării unor voturi anti-Chirtoacă. Sper să nu am dreptate... dar cert e că îmi fac griji pentru Chirtoacă mai mult pentru turul al II-lea, decît pentru primul.

Un alt motiv ţine de declaraţiile prea optimiste ale liderilor PL (în special Ghimpu) - cică Dodon nu ar avea nică şanse. Chestiile ăstea la moldoveni acţionează de fapt invers: moldovenii, fiindu-le milă de cei slabi, de victime, vor vota special pentru Dodon, pentru a-i da în nas lui Ghimpu şi Chirtoacă. Amintiţi-vă de Iordan, cum îl lua peste picior pe Chirtoacă în 2007, şi care i-a fost soarta - să nu o păţească la fel şi Chirtoacă anul ăsta. Cert este că am auzit mai mulţi oameni scandalizaţi de mîndria lui Ghimpu, şi atitudinea lui de a-i desconsidera pe comunişti la general, şi pe Dodon, în particular. Primul lucru pe care liderii PL ar trebui să-l ştie pentru a-ţi învinge adversarul, este să îl respecţi.

În fine, toate argumentele de mai sus, sunt, oarecum subiective. Cel mai puternic argument, unul obiectiv, ţine de fapt de numere: pentru comunişti la 28 noiembrie 2010 au votat în capitală peste 170.000 de oameni. Pentru a înţelege cît de mare şi important e numărul ăsta, vă pot spune că în 2007 au participat la votare în Chişinău doar 212.000 de oameni! Este clar că la alegerile locale participă mult mai puţini alegători, cum mi-aţi replica, probabil - însă pentru Dodon este de-ajuns ca în I tur să voteze doar 100 mii de comunişti, pentru ca el să ajungă în turul II. De fapt, eu sunt sigur 90% că Dodon ajunge în turul II, avînd cele mai mari şanse să cîştige turul I. Mai rău decît atît, dacă Dodon reuşeşte să adune 140-150 mii de voturi, el are mari şanse să cîştige primăria din chiar primul tur!... Din fericire, sunt puţine şanse să se întîmple acest lucru, cred eu.

În fine, alte cifre: în 2005 în capitală pentru comunişti au votat 128 mii alegători, în 2009 156 - 158 mii de oameni, în 2010 173 mii.  Paradox - în republică an de la an numărul alegătorilor comunişti scade, dar în Chişinău creşte! Aceste numere de fapt demonstrează clar creşterea numărului celor dezamăgiţi în Chirtoacă... aşa că această tendinţă ne dă mai multă dreptate să fim pesimişti, decît optimişti. Vestea bună vine de la faptul că, dacă Chirtoacă va trece în turul II, partidele din AIE vor susţine împreună candidatura lui, ceea ce ar putea conta decisiv în înfrîngerea lui Dodon. Cît îi va costa pe PL aceasta, este deja altă problemă - dar cert e că Chirtoacă va avea mare nevoie de susţinerea tuturor forţelor democratice pentru a nu permite cîştigarea Chişinăului de către comunişti.

sursa imagine

19 comentarii:

  1. Cazul lui Chirtoacă e diferit, spre deosebire de ceilalți candidați, acesta va lua mai multe voturi decât PL... deci e posibil ca și aceeași susținători PLDM să voteze Chirtoacă din primul tur. Rămâne de văzut

    RăspundețiȘtergere
  2. Ştiu. Aceasta s-a întîmplat în 2007, aşa se va întîmpla şi acum. De aia şi am scris că oricine va fi candidatul PLDM, va avea mai puţin şanse decît Chirtoacă sau Dodon, chiar dacă PLDM e partidul nr. 2 din capitală.

    RăspundețiȘtergere
  3. Mircea-Gabriel:

    "Pînă ce" înseamnă pînă la apariţia de noi informaţii. De exemplu, anunţarea candidaturii PLDM-ului, cît de bună ar putea fi ea pentru a-i ameninţa pe cei 2: Chirtoacă şi Dodon. Sau altceva, apariţia unor sondaje, care mi-ar putea schimba opinia (sau întări-o).

    La moment cred că Dodon are cele mai multe şanse să cîştige primăria. Pe parcurs ar putea să apară noi informaţii care să-mi schimbe opinia.

    RăspundețiȘtergere
  4. Eu insa cred ca Chirtoaca va avea mai multe probleme in primul tur decat in al doilea, desi cred ca si in al doilea tur ii va fi greu. Cred si eu ca Dodon are pana acum, prima sansa, sa vedem cu ce vine PLDM

    RăspundețiȘtergere
  5. Multumesc pentru explicatii. nu auzisem niciodata expresia aceasta si nu-i întelegeam sensul !

    Dodon e un tip haios, am citit despre ideile lui cu Moldova de la Carpati la Nistru si l-am cautat pe Internet si asa am dat peste blogul tau !

    Pai sa speram ca nu o sa castige, caci daca o sa castige, nu o sa mai aibe timp sa scrie la blog si noi nu o sa mai aveam de ce râde ! :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Victor:

    Depinde de ce oponenţi va avea în I tur. La moment, ceilalţi 2 oponenţi cunoscuţi, Buşilă şi Buliga, nu au cum să-i facă probleme lui Chirtoacă. Să vedem PLDM ce candidatură va înainta.

    RăspundețiȘtergere
  7. Mircea-Gabriel:

    Cu plăcere.

    E interesant şi pentru mine să observ aceste diferenţe dintre limba română vorbită aici, şi cea din România. De exemplu, am înţeles că nici în Moldova dintre Carpaţi şi Prut nu aveţi aşa cuvânt ca matincă (sinonim probabil), un cuvânt pe care noi îl folosim foarte des. Sunt unele cuvinte, şi expresii, chiar interesante la noi pentru voi, şi viceversa.

    RăspundețiȘtergere
  8. Victor, nu că-i aşa mare diferenţa la noi faţă de partea cealaltă a Prutului, ci pur şi simplu tu ai folosit un limbaj mai popular, mai regional.În limba română literară nu cred că ai să găseşti expresia ,,pînă ce,, sau cuvîntul ,,matincă,,. Astea-s nişte regionalisme specifice românilor dintre Prut şi Nistru :)Asta e: aşa am stîlcit noi moldovenii limba noastră cea română, din păcate. Ca să fim înţeleşi de toată lumea, cred că ar fi bine să eviăm o asemenea exprimare

    RăspundețiȘtergere
  9. La subiectul articolului: cred şi eu că Dodon va trece în turul 2 numai că bazinul său electoral e limitat, adică nu mai are de unde creşte in al doilea tur faţă de primul. E acel nucleu dur de votanţi comunişti de 40% şi cam atît . . .nu mai are de unde smulge voturi. Pe cînd Chirtoacă sau, eventual, candidatul PLDM, are de unde creşte în al doilea tur pe seama votanţilor partidelor din AIE (segment de aproape 60% în Chişinău) Să nu uităm de suburbii unde comuniştii stau foarte, foarte prost, iar AIE (în special PLDM) au o situaţie foarte bună!

    RăspundețiȘtergere
  10. Esanus:

    Nu cred că aşa ne-am "stîlcit" noi limba noastră cea română. Din contra, mie îmi pare aşa mai frumoasă. Mie chiar îmi plac aceste cuvinte, şi nu am de gînd să le expulzez din limbajul meu de dragul românilor de peste Prut. Mai degrabă noi ne-am stîlcit limba vorbind cu rusisme, pe care încerc să le evit, pentru că limbajul româno-rus chiar sună foarte vulgar şi urît.

    În privinţa la subiectul articolului, ai dreptate în cele scrise. Aici şi va depinde foarte mult în turul II dacă Chirtoacă va fi susţinut de PLDm, votanţii PLDM-ului urmînd a vota pentru el - dacă nu, Dodon are mari şanse să cîştige primăria.

    RăspundețiȘtergere
  11. pt esanus :)

    "Asta e: aşa am stîlcit noi moldovenii limba noastră cea română, din păcate."

    Pai e normal sa aveti si voi expresii locale, mie nu mi se pare o stâlcire a limbii ! Nu trebuie sa aveti complexe din cauza asta !

    RăspundețiȘtergere
  12. Mircea-Gabriel:

    Ai perfectă dreptate :)

    RăspundețiȘtergere
  13. regionalismele, cu siguranţă, îşi au farmecul lor iar noi le utilizăm zi de zi. Nu zic să renunţăm la ele. Doar că atunci cînd scrim un articol cred că e bine să folosim limba literară. Părerea mea, pur personală :) Să fiu înţeles corect.

    La temă: Cred că Chirtoacă nu va avea nevoie neapărat de susţinerea făţişă a PLDM-ului realizată prin declaraţii ale liderilor acestui partid. Cred că electoratul PLDM-ului si singur va sti să aleagă între Dodon şi Chirtoacă . . . De la sine voturile susţinătorilor PLDM vor merge spre Chirtoacă şi nicidecum spre Dodon . . .La Dodon ar putea merge un maximum de 5% din electoratul PD-ului

    RăspundețiȘtergere
  14. Esanus:

    Ok, te-am înţeles.

    Referitor la votanţii PLDM, dacă Chirtoacă şi Dodon ajung în turul II, există şi varianta ca aceştia deloc să nu participe la votare, fiind dezamăgiţi de ambii. Anume în acest context Chirtoacă ar putea avea nevoie de susţinerea directă a PLDM-ului, care să-şi mobilizeze alegătorii pentru a participa la alegeri votîndu-l pe Chirtoacă.

    RăspundețiȘtergere
  15. Bravo Victore! Desi esti PL-ist, esti si un om rational, iar acest lucru il apreciez foarte mult la tine!

    RăspundețiȘtergere
  16. Desi si eu sun PL-ist asa sa zic, ma bucura faptul ca mai sunt oameni in de-al de Victor, care gandeste corect si nu se lasa dus de gandul"Suntem Pl, inseamna ca suntem cei mai buni", si ma mai bucura faptul ca stie sa respecte "adversarul".... Deci Victor, Bravo!!!In totalitate de acord cu ceea ce ai scris

    RăspundețiȘtergere
  17. Cliofos Sashka:

    mulţumesc frumos. Mă bucură că eşti de-acord cu mine.

    RăspundețiȘtergere