luni, 23 mai 2011

Căutînd prin tomberoane

Foto: publika.md
Ascultam azi un cîntec la radio şi mi-am amintit de nişte chestii interesante observate săptămâna trecută. Mă întorceam seara de la antrenament, aşteptînd troleibuzul la staţie. Pe o bancă stătea o femeie mai în vîrstă (45-50 ani), care arată parcă bine îmbrăcată, şi care mînca ceva (îngheţată, mi se pare). Nu am tras la ea atenţie iniţial, fiindu-mi indiferentă. Peste vreo minută-două se ridică, trece pe lîngă mine şi se duce la urna de gunoi, scotocind şi căutînd ceva pe-acolo. Nu a găsit nimic bun parcă.

Ei bine, la nici jumătate de minut după ce am observat-o pe femeia respectivă scotocind prin urna de gunoi, din partea cealaltă, stînga, venea agale şi relaxat un băiat, înalt de 1.85-1.90 m, îmbrăcat destul de bine, deloc sărăcăcios. Ei bine, şi acesta se opreşte la prima urnă de gunoi, scotoceşte, găseşte o sticlă de apă dulce şi o scoate, şi începe să ia cîte o înghiţitură din ea. Apoi trece pe lîngă mine şi se duce la cealaltă urnă, la care a scotocit şi femeia, scormonind şi el prin ea. Ei bine, mai că nu m-a pufnit rîsul atunci, venindu-mi parcă să-i spun să nu mai caute, că cineva l-a întrecut 2 minute înainte.

Ceea ce m-a uimit e că tipul se deplasa agale şi liniştit, iar în urne căuta atît de relaxat şi natural, nefiind stînjenit deloc de prezenţa mea, încît mi-a lăsat impresia că treaba asta era mai mult decît normală şi banală pentru el. Apoi, după ce a scotocit şi în urna a doua, negăsind nimic bun, a început să treacă stradă, nici la semafor, nici pe zebră. Din partea cealaltă venea un troleibuz, în care şoferul, observînd-ul, mai tare a accelerat, special pentru a-i da o lecţie. Tînărul, însă, mergea mai departe agale pe drum, şi doar la vreo 7-8 metri rămaşi distanţă dintre el şi troleibuz şi-a dat seama de pericol, grăbind pasul. Apoi însă, pe partea cealaltă de stradă, şi-a continuat deplasarea agale, luînd cîte o gură din sticla de apă găsită în urnă de gunoi, de parcă nimic nu s-ar fi întîmplat...

Cele observate, per ansamblu, mi-au amintit de unele chestii din copilărie, în care unii copii aveau obiceiul de a lua gumele de pe jos (aruncate de alţii) pentru a le ruguma. Sau despre interdicţia de a bea dintr-o sticlă cu gura împreună cu alţi copii, regulă pe care şi eu o încălcam pe atunci. Revenind însă la căutatul prin tomberoane, se pare că are dreptate Puya cînd cîntă:
"În ţară la grătare au apărut şeptare,
Gipane şi merţane, case de milioane.
Ăştia au făcut bani băi coane,
Chiar şi din căutatu prin tomberoane.
Mediu afacerist, la noi e foarte trist,
Că se face în stil maratonist."


Apropo, de săptămâna trecută la noi în ogradă au fost aduse tomberoane de tip nou. Totodată, am observat de-abia acum că şi maşinile de luat gunoiul sunt de tip nou, dar nu zil-urile alea sovietice. Oraşul, încet, dar sigur, se modernizează, se pare. În acest context, dacă tot există o mulţime de oameni care îl contestă pe Dorin Chirtoacă că nu ar fi făcut nimic pentru chişinăuieni, şi care în loc de a munci şi a-şi lua viaţa în mâini aşteaptă ca primarul general să le plătească serviciile comunale, precum şi să le facă curat pe lîngă casă, le-aş recomanda să înceapă să caute prin tomberoane, poate aşa vor găsi soluţia vieţii lor ;).


P.S. Dacă cinstit, mă dezgustă ultimul videoclip... dar tot aşa mă dezgustă şi oamenii care cred că statul şi primăria trebuie le facă viaţa bună şi să le rezolve toate problemele lor.

Un comentariu: