joi, 19 mai 2011

Optic extra lux

Fost ieri la oftalmolog şi obţinut o reţetă nouă pentru ochelari. Apoi intrat într-un magazin de optică mai sus de Fidesco, ASEM, pentru a afla cît m-ar costa ochelarii pe reţeta aia. O lentilă 750 lei, 1500 deci două, plus dacă doream mai subţiri, ieşeam la 2000. Plus ramele la ochelari erau în medie la 900 lei - deci vreo 3 mii de lei m-ar costa nişte ochelari la magazinul respectiv. Suma aceasta "frumoasă" m-a cam pus pe gînduri.

În ultimul timp în Chişinău apar tot mai multe magazine de optică "extra lux". Ele împînzesc oraşul, depăşindu-le clar pe cele "ieftine". Mă gîndesc cui se adresează ele, care sunt clienţii lor: să se fi ajuns oare ca majoritatea celor cu probleme de vedere să-şi facă în mod obişnuit ochelari de mii de lei? Şi dacă e aşa, e un trend normal (lumea are bani), sau unul al cîcăcioşilor (cu cît mai scump, cu atît mai bine, să mă simt "om mare"), trenduri de care societatea noastră e plină?

Personal ultimii mei ochelari i-am luat anul trecut cu 370 lei. Şi încă am plătit mult pe ei, fiind cei mai scumpi pe care i-am avut vreodată, deoarece i-am luat cu nush ce "navaroate": lentile uşoare, antireflex, plus de la un magazin, în locul căruia cunosc cel puţin alte două mult mai ieftine (mi-a fost recomandat insistent de medic, şi am ascultat atunci de el). Deci mult mai ieftin decît preţurile care le propun magazinele astea de optică "super lux". 

Şi atunci, de unde ruptura asta bruscă, de la 300-400 lei, la 3 mii? Să însemne oare asta că în societatea noastră există două clase rupte una de alta, una a bogaţilor şi una a săracilor, în care fiecare îşi are propriile magazine, şi mai larg gîndit, propriul mediu de trai? Am impresia că acest două lumi, dacă există, cam rar se intersectează între ele.

Cel mai mult mă sperie ideea ca într-un final magazinele de optică super scumpe să nu le ia în totalitate locul celor ieftine. Cine ştie ce interese murdare se ascund şi în spatele acestei pieţe. Cert este că nu m-ar bucura deloc ca peste vreo 3-5 ani să fiu şi eu nevoit, pentru a-mi face nişte ochelari, să plătesc mii de lei. Doar dacă nu aş fi bogat, evident. Însă ţinînd cont de conducerea actuală, precum şi cele pe care le-am avut din 91 pînă în prezent, moldovenii (nici măcar majoritatea) au mici şanse de a deveni bogaţi vreodată.

sursa imagine

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu