miercuri, 18 mai 2011

Revin pe blog cu o postare despre a patra putere în stat

Am primit ieri pe mail un mesaj de la o studentă, care lucrînd asupra tezei sale de licenţă, mi-a cerut opinia vizavi de un subiect. Mi-a şi lăudat puţin blogul, deşi nu asta contează. Faptul că mi-a cerut părerea datorită blogului pe care îl am mi-a reamintit că blogul poate fi un instrument bun prin care să-ţi deschizi noi perspective/oportunităţi în viaţă (dar şi poate să te îngroape), şi m-a impulsionat să iau decizia să mă reîntorc la scris pe blog, mai ales că teza de master am terminat-o şi dat-o la catedră încă de pe 13 mai.
M-am gîndit că primul articol ar putea servi şi răspunsurile pe care le-am dat la întrebările vizavi de subiectul care mi s-a cerut opinia, pentru că conţin unele idei interesante. Întrebările sunt:

1. Ce parere aveţi vizavi de formula consacrata mass-mediei - a patra putere in stat?
2. Este mass-media a patra putere in Republica Moldova?
3. Puterea presei vine din faptul ca detine primatul informational sau pentru ca vine sa sanctioneze, sa corecteze, sa aduca la cunostinta publicului greselile infaptuite de celelalte puteri (executiva, legislativa, judecatoreasca)?
4. O presa afiliata politic mai poate fi considerata o putere?
5. Ce loc i-aţi conferi mass-mediei in Republica Moldova?


Răspunsurile mele au fost:

1) Vizavi de formula "mass-media - a 4 putere în stat", zic că este corectă doar atunci cînd într-adevăr într-un stat are loc o separare reală a celor trei puteri: legislativă, executivă şi judecătorească. Atunci cînd principiul separării puterilor este încălcat, ca pe timpul guvernării comuniştilor (2000-2008), puterea mass-mediei este una foarte slabă, aceasta fiind foarte uşor intimidată şi cenzurată. Mass-media nu poate fi o putere în stat atunci cînd acest principiu este încălcat sistematic.

2) Greu de răspuns aici. Judecînd după perioada de pînă la 2009, nu. Şi nici acum nu aş spune că mass-media e a 4 putere în stat: viaţa politică şi, în genere, viaţa în Moldova este atît de murdară, încît chiar cînd se descoperă şi fac publice anumite nelegiuiri, puţine lucruri ce se schimbă, sistemul parcă ignorînd mass-media şi populaţia... Totuşi un lucru pot spune precis: puterea mass-mediei, din 2009, este în creştere. 

3) Şi prima şi a doua, şi nici-una. Într-o democraţie reprezentativă perfectă, ar trebui să fie a doua variantă.... dar democraţii perfecte nu există. 2 - Mass-media nu deţine primatul informaţional în totalitate, aş zice eu. Servicile de securitate, decidenţii, etc. deseori deţin informaţii esenţiale pe care presa le află mai tîrziu, sau niciodată. Şi invers, deseori presa poate afla anumite informaţiii înaintea politicienilor.

4) Dacă vorbim de întreaga mass-medie, atunci nu, deoarece ea ar face parte din cadrul "statului", nefiind liberă, deci neputînd să critice celelalte trei puteri din stat. Dacă se referă la presa deţinută de partide, de mai multe partide, atunci da, pentru că vom avea mai multe surse de informare diferite ce vor asigura o pluralitate de opinii.

5) Greu de spus ce loc. La noi încă nu există o separare eficientă a puterilor în stat... dar dacă facem abstracţie de acest fapt, s-ar putea spune că este puterea a patra, deşi, dintr-un anumit punct de vedere (foarte dur şi critic), s-ar putea spune că "banii" sunt cei care primează acum în societate, mass-media fiind puterea a 5-a. De ce spun aşa? Pentru că societatea noastră este extrem de coruptă şi degradată, statul fiind clar unul falimentar, Moldova fiind condusă de fapt de cercuri financiare din umbră, plus de puteri/interese externe. 

sursa imagine

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu