marți, 7 iunie 2011

Majoritate comunistă în CMC - cum de e posibil oare?

În sfîrşit, au fost anunţate rezultatele finale ale alegerilor locale. Pe mine mă interesează voturile pentru Consiliul Municipal Chişinău: PCRM - 46.11% (159.003 voturi), PL - 31.82% (109.744 voturi), PLDM - 13.99% (48.230 voturi) şi PD - 3.13% (10.792 voturi).

În mandate de consilieri, PCRM ar lua 26 de locuri, PL - 17, PLDM - 7 şi PD doar unul. Ceea ce mă întreb este cum de este posibil ca comuniştilor să li se dea 26 de locuri în CMC, cînd calculele demonstrează clar că PCRM au obţinut 25 de locuri.

În primul rînd, să adunăm procentele AIE: PL + PLDM + PD = 31.82% + 13.99% + 3.13% = 48.94%. Cele trei partide democratice au luat împreună aproape cu 3% mai mult decît comuniştii, dar li s-au repartizat împreună cu un mandat de consilier mai puţin decît PCRM! 

Situaţia este şi mai absurdă cînd comparăm după numărul alegătorilor: PL + PLDM + PD = 109.744 + 48.230 + 10.792 = 168.766 voturi. Practic, faţă de PCRM (159.003 voturi), AIE a luat în Chişinău cu 10 mii de voturi mai mult decît comuniştii, 51.5% din voturile care contează (fără outsideri) fiind ale celor trei partide democratice. Şi atunci, cum naiba comuniştilor li s-au repartizat 26 de mandate, cînd populaţia a votat pentru o majoritate democratică? Voturile a 10.000 de oameni să nu aibă nici o valoare??? Incredibil.

Dacă calculăm prin metoda proporţională, se observă clar că PCRM nu a obţinut nici măcar 25 de mandate de consilieri întregi. Cele 4 partide au luat împreună 95.05% din toate voturile valabil exprimate. Or:
PCRM: 46.11% : 95.05% * 51 = 24.74 mandate
PL: 31.82% : 95.05% * 51 = 17.07 mandate
PLDM: 13.99% : 95.05% * 51 = 7.50 mandate
PD: 3.13% : 95.055 * 51 = 1.68 mandate.

Astfel, PCRM a obţinut pe dreptate doar 25 de mandate, PL - 17, PLDM - 7 şi PD - 2. Şi atunci, cum de PCRM a luat 26 de mandate, dacă ei nici măcar 25 de locuri întregi nu le-au meritat? În baza cărei formule tîmpite s-au repartizat mandatele? În baza unei formule care favorizează învingătorul, partidul cu cele mai multe voturi, dar nu dreptatea şi corectitudinea? Or, cazul ăsta îmi demonstrează încă odată cît de proşti sunt oamenii, şi în particular moldovenii, dacă noi ajungem să ne facem rău nouă înşine, scuipînd şi dînd cu piciorul în voturile a peste 10 mii de oameni. Ce sistem politic tîmpit avem în Republica Moldova...

sursa imagine: captură CEC

8 comentarii:

  1. Asa, e bine sa scrii cand esti nervos!

    RăspundețiȘtergere
  2. Victor:

    :). Nu sunt nervos, sunt indignat. Mi se pare anormal ca să se scuipe în voturile a peste 10 mii de oameni. Or aşa e sistemul politic de la noi, unul defect şi tîmpit :(

    RăspundețiȘtergere
  3. Victor, you should not be "indignat", it's the law, and the law should be respected, even in the case in which it is against us, think about the elections in UK or USA. If we reason like you, AIE would have less seats in the Paliament than 59. Your calculation, and so all argumentation of the post, is wrong, since, as you know, the method of giving the mandate is the D'Hondt one, not the one you applied... This system is the one which is used in the majority of EU countries (more than 14), so you are telling that EU countries are all stupid? No, simply, one of the main European values is the "rule of law", UK citizens don't complain if a party gets a majority with less votes, because they know that, if it happens according to the law, it should be accepted: if Moldova will accept it without complaints, it will be a big step toward Europeanization!

    And the result of Chirtoaca is really good, I didn't expect, and he will win in the second turn, I'm almost sure. Or do you think that it's better to Chisinau to have a Major of the same majority of the Council?
    Moreover, I am happy if you will have a "cohabitation" in the French style: it means that PCRM and PL should finally learn to work together for the wellbeing of the city, instead of trying to destroy each other like barbarians as they did till now. This is a good opportunity to stop the political war, because it damages only Moldova. Chirtoaca and Dodon are the most intelligent and modern of their parties, they are not Ghimpu and Voronin, hope they will be able to speak together, and show that they love more Moldova than their factions.

    RăspundețiȘtergere
  4. Simone:

    wtf? Păi asta şi era şi ideea - că nu sunt mulţumit de metoda (D'Hondt) prin care se împart mandatele, pentru că nu mi se pare una dreaptă, ci una care favorizează cîştigătorul. În privinţa statelor europene, fiecare popor îşi decide soarta, aşa că facă ce vor. În cazul RM, e dreptul meu să mă indignez dacă o metodă, sau o lege, nu mi se pare corectă. Or, dintre legalitate şi legitimitate, eu aleg clar a doua.

    În fine, ai dreptate: la 28 noiembrie s-au împărţit mandatele în favoare AIE, acum, în favoarea PCRM. +1 pentru tine şi europenizarea dumitale, dacă asta ai urmărit.

    RăspundețiȘtergere
  5. Sorry, I didn't want to offend, I think I was too hard because I was nervous when I wrote the comment, because I had just read some violent and stupid comments on Timpul online. Are you offended? In this case I apologize, I really didn't want! I commented only one time on Timpul and a person answered me calling me "dirty dog" and "shit", only because I wrote that Filat should not trust Berlusconi. My previous comment was hard because I was thinking as I was writing to these persons, not toward you, you know that I don't consider you a stupid, if you think that I meant that, it makes me feel sad. As regards the sentence "+1 pentru tine şi europenizarea dumitale, dacă asta ai urmărit.", you know that there is nothing more far from my way of thinking than theorizing the superiority of persons over persons and people over people!

    Please tell me what do you mean by "legitimatea", because I think the choice that there should be a perfect proportionality between seats and votes is a political choice, you cannot consider it an absolute value. For someone else, stability can be also a value to preserve, so they can think that a a small disproportionality can help the biggest party to govern. The AIE had a possibility to get a majority: make a political bloc called AIE, with only one symbol in the list, but they didn't, so it's also their fault if they didn't get a majority.

    RăspundețiȘtergere
  6. Distribuirea e foarte corecta - e proportionala. Daca AIE ar fi un partid atunci lor li s-ar distribui voturile ramase, pentru ca ar avea majoritatea. Dar asa, toti au cate un partidutz, deci, tot timpul au de pierdut in fata PCRM. Degeaba esti asa indignat pentru ca distribuirea in felul asta exista in Moldova de cand existam ca stat independent - favorizeaza partide amri. Deci, daca vrei schimbari propune modificarea Codului Electoral.

    RăspundețiȘtergere
  7. Simone:

    Ţi-aş recomanda să te dezveţi să comentezi pe site-uri de ştiri online (Timpul, Unimedia), pentru că chiar nu merită. Pe lîngă faptul că nu merită (nimeni nu o să-ţi ia în serios comentariul), mai atragi atenţia şi unor degradaţi care te pot face în tot felul. Cîndva aveam şi eu obiceiul să comentez pe Unimedia - pe urmă mi-am dat seama că e o pierdere de timp şi mi-am creat blog :D.

    Cînd ai pomenit de europenizare, am avut impresia că mă iei peste picior la cele întîmplate sîmbăta: or eu am o dispoziţie proastă de atunci, fiind încă furios pe cei 3 guzgani comunişti.

    În opinia mea proporţionalitatea perfectă şi este "legitimitate", dar nu o alegere politică, deoarece fiecare partid primeşte atîtea mandate cît şi voturi a luat. Or, uitîndu-ne la rezultate: PCRM - 24.74 şi PD - 1.68, se înţelege uşor că PD are un drept, să-i zic natural sau moral, mai mare de a pretinde la al 2 mandat, decît PCRM la al 26 mandat. Dacă PD-ului i se repartizau 2 mandate, această împărţire avea să fie cea mai apropiată de "adevărul absolut", fiind cea mai corectă/dreaptă.

    Or, cîndva în sistemul nostru politic s-a făcut o alegere, în care s-a luat decizia ca prin metoda D'Hondt să se împartă mandatele, urmărindu-se realizarea unui interes: ajutarea celui mai mare partid să guverneze. Or, această decizie este o alegere ce s-a îndepărtat de dreptate, în baza realizării unui interes: obţinerea stabilităţii. Dar stabilitatea şi dreptatea nu sunt aceleaşi valori, plus eu cred că dreptatea este o valoare fundamentală, alături de cele 3 de aur: adevărul, binele şi frumosul.

    În fine, metoda prin care s-au împărţit mandatele este clar una legală, fiind stabilită de lege - eu nu neg asta; pur şi simplu am încercat să critic metoda respectivă, pentru că a luat peste picior voinţa a aproape 10 mii de oameni, ceea ce mi se pare anormal. Just it.

    RăspundețiȘtergere
  8. Alex:

    Citeşte comentariul meu de mai sus, şi ai să-ţi dai seama că nu e aşa.
    2 - ai dreptate cu AIE. Dar e mai bine decît ca cele 3 partide să se unească: dacă PL s-ar uni cu PD, eu nu aş mai vota AIE. Ori PD, ori PCRM - aceeaşi bandiţi practic pentru mine.

    Nu e degeaba: am scris datorită ei un articol, am cîştigat zeci de vizitatori care mi-au cunoscut opinia, am primit comentarii (inclusiv de la tine), am purtat dezbateri, în baza cărora mi-am lărgit viziunea, realizînd schimb de idei cu persoanele ce mi-au comentat la articol. Deci, nu a fost deloc degeaba :)

    Ai dreptate la ultima propoziţie.

    RăspundețiȘtergere