luni, 11 iulie 2011

Doar de la reduceri

http://www.adevarul.es
Recent am scris un articol despre reducerile de la Puma. Personal mi-am făcut aşa un obicei de a-mi cumpăra haine de firmă doar de la reduceri. Motivul principal ar ţine, evident, de economisirea banilor, dar în realitate, aici se ascund nişte chestii mai adînci. Pentru asta e nevoie de nişte exemple, ca să mă înţelegeţi.

Cei de la Puma vînd în Germania cel mai ieftin model al lor de ghete de fotbal, Esito Finale, la un preţ de numai 50 euro. Adică aproximativ 820 lei, în banii noştri. La noi în Moldova însă, acelaşi model de ghete, nu o să vă vină să credeţi, costă 1299 lei! Cu 500 lei mai scump decît în Germania, asta deşi suntem cea mai săracă ţară din Europa (după Kosovo)! Acum, la reduceri, aceleaşi ghete costă 699 lei - eu sunt sigur că şi la acest preţ cei de la Puma nu iesă deloc în pierdere.

Alt exemplu, costumul sportiv pe care mi l-am luat cîteva zile în urmă de la reducerile Puma: acesta în Statele Unite costă 165 dolari, adică 1900 lei în banii noştri, însă la noi în Moldova preţul său iniţial este de 2300 lei! Sau exemple de alte firme: iarna asta mi-am luat o jachetă de iarnă de la Kenvelo la 33% reduceri. Aceeaşi jachetă, în România, costa 200 RON, adică 800 lei de-ai noştri; la noi în Moldova costa 900 lei! Adică noi, moldovenii, care avem un PIB pe cap de locuitor de 7 - 8 ori mai mic decît România, şi care avem o putere de cumpărare de 2 ori mai mică decît românii, achităm pentru acelaşi produs cu 11% mai mult decît fraţii noştri de peste Prut! Incredibil!

Eu nu ştiu cum vi se par chestiile astea vouă - un paradox, pur şi simplu, care mie îmi lasă mai mult impresia de un "bred total" care numai în Republica Moldova poate să fie posibil. Nu ai cum să nu te indignezi cînd îţi dai seama de aceste lucruri. Moldova, ţara tuturor posibilităţilor (în sens negativ), cum zicem noi moldovenii. Sau o altă vorbă din popor: preţuri europene, salarii moldoveneşti - judecînd însă după preţurile de la unele magazine, putem conchide că preţurile din Moldova sunt chiar mai mari decît în Europa! Iar salariile, pur şi simplu mizerabile...

Astfel, motivul principal pentru care eu îmi cumpăr haine sau încălţăminte de firmă doar de la reduceri ţine de faptul că eu ştiu că produsele respective nu valorează nici pe-aproape preţul iniţial la care sunt vîndute. Eu nu pot să fiu un fraier care să achit un preţ exagerat, umflat de lăcomia importatorilor, şi să contribui astfel la împogăţirea acestora, care pe urmă îşi cumpără BMW-uri şi Mercedes-uri, iar noi, oamenii simpli, pe urmă să ne minunăm de unde atîtea maşini de lux la noi în Moldova...

De aceea eu şi pun ochii şi pîndesc încă de la "colecţia nouă" pe anumite produse, ca în sezonul reducerilor să încerc să dau lovitura. Şi nu rareori reuşesc să îmi iau unele produse la jumate de preţ, ba chiar şi la o treime din preţul lor iniţial, cînd nici nu te aştepţi. De asta şi recomand prietenilor sau cunoscuţilor mei, sau tuturor celora ce au ce face cu banii, să îşi cumpere haine de firmă doar de la reduceri - pentru că nu merită să-i îmbogăţim pe alţii.

6 comentarii:

  1. eu stiu ca unii fac si mai destept: masoara haine aici in Moldova si fac comanda on-line. beneficiile sunt la vedere.

    RăspundețiȘtergere
  2. ha :), eu tot asa fac, le masor aici si dupa asta comand on-line, nu am avut niciodata neplaceri si sper sa nu am vreo una pe viitor.
    Apoi vanzatorii nostri chiar intrec masura deseori la preturi.

    RăspundețiȘtergere
  3. Nati Vozian şi Trudi:

    Am auzit de metoda asta vreo jumate de an în urmă de la o emisiune de pe un canal rusesc... nu ştiam că şi la noi moldovenii fac aşa ceva. Bravo lor, este chiar o metodă ingenioasă.

    Personal am vrut să atrag atenţia la acest articol cît de exagerate sunt uneori preţurile la noi. Măcar să fi fost preţuri europene... dar ele, uneori, sunt mai înalte şi decît în Europa. Iar mie asta mi se pare chiar o problemă mare, pentru că arată lipsa de scrupule a vînzătorilor şi importatorilor noştri în goana după profit şi bani.

    RăspundețiȘtergere
  4. Ti-a reusit sa atragi atentia asupra preturilor de la noi. Si cred ca inca multi altii stiu de asta.

    RăspundețiȘtergere
  5. Ai dreptate, preturile sunt foarte mari. Ar trebui sa se tina cont si de salariile pe care le au oamenii intr-o tara si raportat la acestea sa se stabileasca preturile. Dar atata timp cat vor mai exista si persoane care cumpara la preturi extrem de mari nu o sa se schimbe nimic.

    RăspundețiȘtergere