marți, 26 iulie 2011

Zadrot

http://www.timesnewroman.ro/
Nu demult mi s-a întîmplat un asemenea caz, care nu ştiu de ce mi-a venit de-abia acum a-l scrie. Stăteam şi discutam cu nişte băieţi cu care obişnuiesc să mai joc fotbal din cînd în cînd. Unul din ei, care a terminat acelaşi liceu pe care l-am terminat şi eu, îmi spunea cum a picat BAC-ul de la limba română, din simplul motiv că din greşeală s-a semnat pe prima foaie, astfel că i s-a anulat lucrarea. L-am întrebat atunci dacă are şanse să susţină pozitiv BAC-ul la limba română la sesiunea repetată. Atunci a intervenit un alt băiat, care a spus că acesta la sigur îl va susţine, pentru că este un "zadrot".

Eu, cum era şi logic, întreb ce e asta "zadrot". Al doilea băiat mă întreabă ironic: "Victore, tu în ce ţară trăieşti?". Vădit iritat, îi răspund dur că în Moldova şi îl întreb încă odată ce înseamnă acel cuvînt. Aceştia îmi explică, şi atunci înţeleg că ei se referă la cuvîntul "tocilar". Hm, nici n-am ştiut că cuvântul tocilar în "limba moldovenească" este "zadrot".

Înţelegînd că primul băiat este unul care învaţă bine, îl întreb curios care este media lui. Ei bine, am rămas şocat să aflu că învaţă în jurul notei de 8. Adică, un elev care învaţă în medie pe nota 8 este considerat azi tocilar? Îmi amintesc cum eu am terminat liceul în 2006, avînd o medie în jurul notei de 9, fiind poreclit "ucionîi" la mine în liceu. Tot atunci, cînd părăseam băncile liceului, profesorii ne spuneau (probabil chiar foarte serios) că suntem cea mai puternică clasă din şcoală, ceilalţi care veneau după noi fiind "prăpăd" în opinia lor. 

Or, se pare acum că ei au avut dreptate. Căci, nu pot să nu mă întreb: oare cît de mult au decăzut la învăţătură elevii de astăzi, şi cît de decadentă a ajuns societatea noastră, dacă pînă şi un elev care învaţă cu o medie de nota 8 este considerat a fi un tocilar? Şi care sunt notele "normale" ale unui elev "normal"/netocilar: 6 - 7? Încotro se îndreaptă societatea noastră, dacă pînă şi o notă de 8 a ajuns a fi considerată una "prea bună" (înveţi pe 8, eşti considerat un tocilar)?

P.S. Recent am aflat de la primul băiat că acesta a susţinut BAC-ul la limba română, sesiunea a II, pe nota 9. Personal mă bucur pentru dînsul, pentru că este un băiat de treabă, un om cumsecade. Dar care e situaţia la ceilalţi, care nu sunt "zadroţi"?

7 comentarii:

  1. Victor, de vina e sistemul care face din copii cu adevarat f. buni si capabili "tocilari", in loc sa puna accent pe gindire logica, dezvoltarea abilitatilor, sistemul nostru ne antreneaza memoria pt a stoca cit mai multa informatie, care trebuie stiuta pe dinafara si cu cit mai aproape de original cu atit mai bine... Fotocopiatoare, iata ce copii vrea sa scoata sistemul nostru si nu computere inteligente...

    RăspundețiȘtergere
  2. în comparație cu cei care învață numai pe 6-7, în mod normal astă care învață pe 8 poate fi considerat zadrot, că nota e mai mare, însă să fii tocilar e echivalent cu un elev de note numai de 10, așa era pe vremea mea :), cu 5 ani în urmă. Acum sunt alte reguli dupa cele zise de tine.

    RăspundețiȘtergere
  3. Natalia:

    sunt de-acord că de vină e sistemul şcolar, dar tu vorbeşti de altă problemă. Cel puţin, decît a fi totalmente prost, şi a învăţa la memorie, extinzîndu-ţi cunoştinţele, tot e bine.

    RăspundețiȘtergere
  4. Trudi:

    Şi la mine în liceu erau mulţi care învăţau pe 8-9, şi nu erau consideraţi tocilari de cei cu note de 5, 6, 7. De la 9 în sus se uitau la tine chiorîş, dar să se ajungă ca nota de 8 să fie considerată una prea bună, la noi nu era aşa ceva.

    RăspundețiȘtergere
  5. eu spune din experienta (adica sunt la liceu) si da daca inveti pe nota 8, esti considerat un elev bun..poate si tocilar, insa de multe ori la un obiect esti pe 9 si 10 dar este unul care nu-ti reuseste ..sau mai putin si iata din cauza lui scade media si ajungi la 8..mai ales cum la noi in RM , notele la liceu ramin asa cu zecimi, eu chiar am avut de suferit un pic din aceasta cauza caci, am avut la un obiect 8,89.

    RăspundețiȘtergere
  6. Anonim:

    la mine în liceu elevi buni, puternici erau consideraţi cei care luptau pentru note de 9 şi 10, nota 7-8 erau elevi obişnuiţi, iar cei care învăţau pe 5-6 erau consideraţi slabi. Cei care învăţau pe 10 şi pe 9 puteau să fie consideraţi tocilari/ucionîe/învăţaţi, dar în nici un caz cei care aveau media la toate disciplinile în jurul la 8, adică care învăţau pe note de 7-9.

    RăspundețiȘtergere
  7. zadrot poate sa fie si unul care invata pe 6, ca daca nu le da bani la profesori, primeste 6

    RăspundețiȘtergere