miercuri, 17 august 2011

Despre "presa nouă"

http://www.reportervirtual.ro/
Sincer, cîteodată mă crucesc de unele articole de pe site-urile de ştiri de la noi. Atîta stupiditate, sau lipsă de inteligenţă (capacitate de înţelegere) în ele, încît te mai miri cum de oamenii ăştia pretind că informează lumea. Mai degrabă o dezinformează, de diletanţi ce sunt, decît să facă un lucru într-adevăr bun pentru societate.

Ieri nu ştiu ce a fost că am dat peste mai multe ştiri ce m-au uimit (negativ). De exemplu, ştirea de pe oligarh.md: Datoria lumii creşte cu un milion de dolari la fiecare cinci secunde. Prima impresie cînd am citit titlul a fost să mă întreb: faţă de cine datoria lumii creşte? Faţă de marţieni, de nişte extratereştri, sau faţă de Dumnezeu? Lumea reprezintă omenirea întreagă: cineva are o datorie, altuia trebuie să i se întoarcă, şi într-un final suma tuturor acestor chestii e zero mereu. Doar cînd am citit ştirea întreagă am aflat că aceasta se referă la datoriile guvernelor. Dar guvernele şi lumea nu sunt aceleaşi lucru: titlul ştirii este de-a dreptul stupid. Din altă parte de vedere, anume stupiditatea denumirii ştirii m-a atras să accesez link-ul, să aflu despre ce e vorba: astfel, le-am îndeplinit obiectivul celor de la oligarh.md de a le mări traficul.

Altă ştire cu o denumire greşită aparţine site-ului de ştiri hotnews.md: Doar 10% din populaţia R. Moldova beneficiază de servicii internet. De unde oare aşa o concluzie/informaţie? Or, în realitate, peste 40% din populaţia RM utilizează internetul. Şi chiar dacă ne legăm de numărul total al abonaţilor la serviciile de acces la internet, care este 455 mii, populaţia RM nu este, şi nici nu a fost vreodată de 4,55 mln. locuitori. Maximul a fost de 4,4 mln, iar actualmente cel mai probabil e de 4,1-4,2 mln. Plus, în al doilea rînd, numărul de 455 mii se referă doar la teritoriul din partea dreaptă a Nistrului, adică la RM fără de Transnistria, adică la un contingent de 3,55 mln de oameni. Dar mă îndoiesc că cei de la hotnews.md ştiu de aceste lucruri.

Despre o ştire a site-ului hotnews.md am mai scris recent la mine pe blog: Sărăcia moldovenilor vs creşterea vînzărilor automobilelor de lux. Ţin minte că şi anul trecut le-am făcut o observaţie pe facebook la un articol greşit în concluziile din conţinut. În genere, despre hotnews.md am aşa o părere că ar fi un site de ştiri foarte neserios, care mai degrabă dezinformează, decît informează. Şi totul nu din cauza că ar face-o intenţionat, deşi site-ul ăsta s-a arătat clar părtinitor în diferite dispute politice, ci din cauza lipsei de inteligenţă a celor care fac articolele, şi care extrag nişte concluzii greşite sau puţin apropiate de realitate, pe care pe urmă le promovează.

Un alt site de ştiri care m-a făcut să zîmbesc ieri este publika.md, cu ştirea despre faptul că o oră petrecută în faţa televizorului ne răpeşte cîte 22 minute din viaţă. Se primeşte ceva de genul ca şi cum cei de la BMW ar face reclamă să nu să se mai cumpere deloc automobile deoarece acestea poluează natura. Altfel spus, ştire care lucrează curat împotriva celor de la Publika TV: denotă lipsă de inteligenţă. Sau poate, jurnaliştii de la Publika lucrează strict pentru informarea populaţiei, promovînd adevărul - asta ar fi un plus pentru ei, deşi mai degrabă îmi vine să cred că în goana după trafic cei de la Publika nici nu-şi mai dau seama ce promovează. În fine, e decizia lor că au hotărît să promoveze o asemenea informaţie: oricum ar fi, calitatea ştirilor lor este destul de ridicată în comparaţie cu media tuturor site-urilor de ştiri de la noi, opinia mea.

Va continua...

2 comentarii:

  1. ai dreptate Victor, calitatea articolelor de pe f. multe portaluri de stiri lasa de dorit. la acest capitol a scris si maestrul C. Tanase in unul din editorialele sale http://www.timpul.md/articol/despre-presa-noua-si-presa-veche-25507.html.
    Eu uneori stau si ma intreb cum unele texte pot fi numite articole. Continutul - zero, abordarea f. diletanta. Cum ai mentionat, goana dupa rating e de vina, bat-o vina de rating :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Nati:

    Ştiu de articolul lui Tănase - anume că intenţionez să-l folosesc ca sursă în partea a II a articolului meu :). Şi într-adevăr, goana după rating, după trafic, e de vină - calitatea pentru presa nouă nu mai contează.

    Mulţumesc pentru apreciere :)

    RăspundețiȘtergere