duminică, 7 august 2011

Odnokakaşniki

http://socseti.do.am/
N-am avut niciodată cont pe odnoklasniki, şi nici nu intenţionez să-mi fac. Singura mea experienţă (pînă recent) cu odnoklasniki a fost cîndva tare demult, cînd sora mea a avut pe o perioadă foarte scurtă un cont în această reţea. Atunci am intrat o singură dată pe site, pentru a-mi căuta colegi de şcoală, dar după nu m-a mai interesat, pentru că site-ul mi-a lăsat o părere proastă. În scurt timp, şi sora mea şi-a şters contul, pentru că pur şi simplu nu merita.

Recent la mine în ospeţie a venit un verişor de la ţară, ce are cont pe acest site. Fiind la Chişinău şi neavînd ce face, stătea toată ziua la computer pe odnokakaşniki (aşa îl rîdeam şi ironizam eu pe el). Din curiozitate, am hotărît să văd şi eu, de prin contul lui, ce reprezintă mai în detaliu această reţea de socializare.

Primul lucru interesant este faptul că am înţeles de ce odnoklasniki este un rezervor imens de surse pentru articole pentru cei de la muligambia - or chiar eu însumi am rîs foarte mult în prima zi de imbecilitatea unor specimene de pe acest site. Scuze de duritatea cu care îi judec pe unii, căci nu e un lucru frumos, dar pozele, şi în genere profilurile unor persoane de-acolo, sugerează o prostie nemărginită a acelor utilizatori, ceea ce nu prea am întîlnit pe facebook, din fericire.

Un alt detaliu dezgustător sunt greşelile gramaticale ale unor cuvinte simple, de bază, ale limbii române (nu vorbesc de cele complicate sau anumite reguli ale limbii, pe care şi eu le greşesc o mulţime), precum şi felul în care în mod conştient utilizatorii moldoveni ai acestui site stâlcesc limba română. Or, am purtat o scurtă discuţie cu o fată de-acolo, şi la un moment dat a trebuit să o întreb direct în ce limbă îmi scrie, căci pur şi simplu nu înţelegeam deloc ce îmi răspundea mie înapoi. Recunosc că şi facebookerii, inclusiv eu, nu rareori scurtăm sau stîlcim din pragmatism/lenevie unele cuvinte, dar la aşa un grad de degradare încît limbajul deja să devină indescifrabil, şi încă să te mîndreşti de felul în care îţi stîlceşti limba maternă, încă nu am ajuns.

Pe de altă parte, pe odnoklasniki mi-am găsit o mulţime de colegi de şcoală, care nu au conturi pe facebook. Or ăsta se pare că e singurul atu al site-ului, dar nu mă convinge nici pe-aproape să-mi fac cont în reţea. Nici opţiunea odnoklasniki în limba română nu am găsit-o (facebook versiunea în limba română o are), dar se pare că lipsa versiunii în limba maternă nu îi descurajează pe moldoveni să îşi creeze cont în această reţea.

O perioadă îndelungată am considerat că toţi proştii stau pe odnoklasniki. Mai tîrziu am ajuns la înţelegerea că nu există oameni proşti sau deştepti (100%), şi că toţi oamenii sunt proşti şi deştepţi în acelaşi timp, în proporţii diferite, totul depinzînd de domeniul sau subiectul pus în discuţie. Dar un lucru îl pot spune precis: cei care stau pe facebook (mă refer la utilizatorii moldoveni) sunt în medie cu un nivel intelectual mai sus decît cei care stau pe odnoklasniki. 

În genere, dacă e să mă conduc de citatul Eleanorei Roosevelt, majoritatea moldovenilor care stau pe odnoklasniki (nu toţi, evident) se află în categoria minţilor reduse. Curios lucru, eu am şi postat acest citat ca status în contul verişorului, întrebîndu-i pe ceilalţi de care minte au. Deşi toţi au spus că au de toate trei (ceea ce e şi normal, căci toţi nimerim în cele trei ipostaze în viaţă măcar odată), majoritatea au recunoscut că au mai mult o minte redusă, obişnuind să-i discute pe alţi oameni. Or, e bine că măcar sinceritatea (faţă de sine) celor de pe odnoklasniki (unora) nu le lipseşte.

14 comentarii:

  1. eu mi-am facut profil pe odnoklassnişi, dar, l-am sters peste o luna. plictisitor, plin de gopnici (cocolari) si pitipoance.

    RăspundețiȘtergere
  2. Alex:

    Plin de gopnici şi piţipoance - direct şi dur spus, dar nu e vina lor în esenţă. Mai degrabă aş zice că e plin de o mulţime de copii şi tineri rătăciţi, care nu au ce să facă şi nici nu ştiu cum să se comporte normal, din simplul motiv că însăşi societatea noastră e în derivă şi decadenţă de 2 decenii.

    P.S. Interesantă coincidenţă, tu îmi comentezi azi prima dată pe blog, dar eu chiar ieri ţi-am văzut blogul pentru prima oară, citindu-ţi articolul cu China. Mi-a plăcut articolul.

    RăspundețiȘtergere
  3. Pot sa te contrazic putin,draga verisorulei,nu sunt de aceiasi parere cu tine,ca toti care stau pe odnoklassniki sunt niste prosti,cu mentalitate redusa,ca si facebooku este un site de socializare,si chiar acea persoana care face greseli in vorbire pe odniklassniki,foarte usor o poate face si pe facebook,pentru ca nu inseamna ca daca esti pe facebook,atuomat nu poti cominte greseli.Eu cred ca totul depinde de nivelul de dezvoltare al fiecaruia,dar nu de situl in care ai profil.

    RăspundețiȘtergere
  4. Ana, nu mi-ai citit atent articolul, reciteşte-l, te rog.

    De exemplu: nu am afirmat că cei care stau pe odnoklasniki sunt nişte proşti, şi nici că toţi ar avea o minte redusă.

    În privinţa contraargumentului tău, el este corect, dar nu combate nimic din cele scrise de mine în acest articol.

    RăspundețiȘtergere
  5. Uite...ai zis in penultimul alinita:,,..cei care stau pe facebook (mă refer la utilizatorii moldoveni) sunt în medie cu un nivel intelectual mai sus decît cei care stau pe odnoklasniki''.Atunci inseamna ca eu daca stau pe odnoklassniki sunt proasta,iar daca tot eu stau pe facebook sun mai putin proasta....Nu e cam corect ceea ce zici.Eu inteleg ceea ce vreai tu sa spui,insa nu te-ai exprimat corect,odnoklassniki este un site care toti(si kind spun toti pai ma referi chiar si la cei mai ramasi in urma cu societatea:))au profiluri acolo,ceea ce pe facebook nu se intimpal asa,de aceea tie ti s-a creat impresia ca toti de pe odnoklassniki sunt mai decazuti si tot asa mai departe.Mama mea e profesoara,si are profil acolo,insa ea il folosetse doar pentru a-si regasi colegii,ca insu-si denumirea acestui site ne inspira acest lucru,si nu as zice ca este cu minte redusa,sau ceva de genu,tu pur si simplu nu ti-ai exprimat corect gindurile.Si nu Ana ti-a scris,ci Iulia cea mica,nu cea mare :) ;)

    RăspundețiȘtergere
  6. Iulia:

    Faptul că am scris ceea ce ai menţionat şi tu nu înseamnă că am afirmat că cei care stau pe odnoklasniki sunt proşti.

    Şi 2, nu îmi rectific fraza, ba chiar am spus bine ceea ce doream să spun: în medie, cei care stau pe facebook (din moldoveni) sunt cu un intelect mai mare decît cei de pe odnoklasniki. Sau altfel spus, dacă s-ar face un test IQ, sau de cunoştinţe utilizatorilor moldoveni de facebook şi odnoklasniki, sunt sigur 100% că cei de pe facebook vor ieşi cu un IQ mediu mai ridicat decît cei de pe odnoklasniki. Aşa şi cum tu te-ai exprimat, pe odnoklasniki stau toţi, inclusiv o mulţime de "decăzuţi", ceea ce şi face ca site-ul să lase o impresie proastă.

    Şi încă odată, nu am afirmat că toţi care stau pe odnoklasniki sunt decăzuţi, sau cu minte redusă. M-am referit la majoritate, iar majoritatea înseamnă de la 50%+1 în sus.

    Mama ta, precum şi tu, faceţi parte din minoritate. Eu sunt sigur că mama ta nu are o minte redusă, şi îmi pare rău că te-am făcut aşa să crezi că gîndesc.

    Sper că acum m-ai înţeles în ceea ce am scris în articol.

    RăspundețiȘtergere
  7. :) eu de o data am inteles ceea ce tu ai dorit sa spui,insa nu mi-a placut faptul ca faci o asa comparatie ...

    RăspundețiȘtergere
  8. Victor vezi ceva hazliu pe link-ul asta (http://www.youtube.com/watch?v=BnVd7fe4bqM&feature=player_embedded) referitor la articolul tau :D Slava.

    RăspundețiȘtergere
  9. Slava:

    N-am înţeles ce legătura are video-ul dat cu articolul meu. Sau tu altceva ai avut în vedere?

    RăspundețiȘtergere
  10. Legatura e cum schimonosim si prescurtam limba romana :D in loc de bine - bn in loc de nimic - nik etc :))) o fraza de genul :
    A : Salut ce mai faci?
    B : Bine!

    s-ar reduce la

    A : sal cmf ?
    B : bn!

    =)))in curind romanele de 20 de pagini for fi doar de o pagina :D

    RăspundețiȘtergere
  11. am o pagina si pe facebook dar si pe odnoklasniki, facebook mi se pare mai comod si imi place sa vorbesc cu prietenii mei pe acest site . In pagina de odn. nu prea "zabovesc", ma conectez si numai pentru ca pagina sa stea conectata, bine, si jocurile de pe acel site imi plac dar, oricine poate intra pe pag ta si sa iti scrie ceva!Chiar cineva imi scrie : "Shi nu stai pe Facebookul tau putrezit??? Shini tio rugat sa-ti faci pagina???" Dupa aceea mi-am sters pagina si m-am intors doar la facebook! :)

    RăspundețiȘtergere
  12. Eu cred ca prea s-a exagerat cu generalizarile.Daca scriai acest articol cu ceva timp in urma(2,3 ani),poate aveai dreptate suta la suta.Insa actualmente aproximativ toti cei care au pagina pe odnoklasniki,au si pe facebook si aceasta se datoreaza articolelor de genul dat..."cei mai putin destepti" de pe odnoklasniki foarte usor pot demonstra ca devin "mai destepti" cu o pagina pe facebook si problema e rezolvata!!!!!!!!!

    RăspundețiȘtergere
  13. Ultimul anonim:

    Vezi că o generalizare pretinde a fi un adevăr relativ, dar o absolutizare - un adevăr absolut. Iar eu, aici, nu am făcut nici o concluzie absolută, deci, nu am pretins că am dreptate sută la sută.

    Doi - da, într-adevăr, încă de 2 ani în urmă am simţit o invazie a odnoklasnicilor pe facebook. Şi "calitatea" facebookerilor moldoveni a scăzut puternic în ultimii ani.

    Şi nu, nu toţi odnoklasnicii au cont şi pe facebook. Facebook are de 4-5 ori mai puţin utilizatori din RM decît odnoklasniki.

    RăspundețiȘtergere