miercuri, 10 august 2011

Sărăcia moldovenilor vs creşterea vînzărilor automobilelor de lux

http://the-carclub.blogspot.com/
Citit azi un articol pe hotnews.md, cu o denumire ironică: Moldovenii sunt săraci: vânzările automobilelor de lux au crescut cu... 45%. Or, sincer, la o analiză serioasă eu nu văd nici un paradox dintre sărăcia moldovenilor şi creşterea vînzărilor automobilelor de lux, astfel încît ironia mi se pare oarecum stupidă. Explic de ce.

Eu am subliniat într-un articol că pe an la noi nu se vînd nici 5.000 de automobile noi, ceea ce e foarte puţin în comparaţie cu alte ţări. Or, în Germania se vînd aproximativ 3 milioane de automobile noi pe an la o populaţie de 82 milioane de locuitori - dacă Republica Moldova ar fi avut acelaşi nivel de dezvoltare ca în Germania, la noi s-ar fi vîndut pe an cîte 130.000 de automobile noi. Sau România, în care se vînd în mod normal cîte 200-250 mii de automobile noi, acum pe timp de criză 100-150 mii - dacă moldovenii ar fi avut aceeaşi putere de cumpărare ca şi românii, în RM s-ar fi vîndut pe an între 17 mii şi 40 mii de automobile noi. În schimb, noi cumpărăm de-abia 5 mii de automobile noi.

Acum, dacă ţinem cont că 10% din automobilele noi vîndute sunt de lux, în RM, dacă ar fi fost la nivelul de dezvoltare al României sau Germaniei, ar fi trebuit să se vîndă între 1700 şi 13 mii de automobile de lux. În realitate, în RM în primele 6 luni ale anului au fost vîndute 260 automobile premium, cu 80 de unităţi mai mult decît în aceeaşi perioadă a anului trecut. 

Or, aceste 80 unităţi (+45%) nu înseamnă practic nimica, nu reprezintă un paradox în comparaţie cu sărăcia majorităţii populaţiei. O creştere cu 8 mii de unităţi, sau cu 800, ar fi reprezentat o ciudăţenie şi un paradox - însă cu 80 de unităţi nu înseamnă practic nimica. Din contra, aceste doar 260 de automobile premium vîndute sugerează că şi la numărul de bogătaşi, în comparaţie cu Occidentul, noi suntem săraci. Ceea ce e bine, zic eu, căci ar fi fost foarte urît să avem o clasă numeroasă de bogătaşi, după standartele Occidentului, la noi în Republica Moldova.

În genere, dacă e să te iai după numărul mic de automobile vîndute, am impresia că numai bogaţii la noi în Republica Moldova îşi pot cumpăra automobile noi. Dacă în RM am fi avut o clasă de mijloc bine formată şi majoritară (în comparaţie cu clasa de jos sau cea a bogaţilor), atunci vînzările de automobile ieftine: Dacia, Lada, Fiat, etc. ar fi fost de mii de unităţi. Aşa însă, şi cei care îşi cumpără şi asemenea automobile pot fi consideraţi ca bogaţi, ţinînd cont că cei cu venituri medii din RM nici aşa automobile noi nu-şi pot lua. Sau poate de vină e altceva - mentalitatea moldoveanului, care preferă să îşi ia un "armăsar de rasă" (BMW, Mercedes) la second hand, decît să îşi cumpere un automobil nou (aici mi-ar trebui să cunosc care sunt cifrele vînzărilor de automobile second hand în RM).

În privinţa celor care şi-au luat automobile de peste 100.000 euro (Bentley Mulsanne, Rolls Royce), am impresia că ei cad sub "jurisdicţia" citatului lui Confucius: "Este ruşinos să fii bogat într-o ţară săracă". Căci, într-adevăr pare o exagerare să te "cătăi" cu maşini atît de scumpe într-o ţară atît de săracă ca Republica Moldova. Dar ce să-i faci, în RM avem şi milionari şi miliardari în euro, care numai prin "metode cinstite" şi-au făcut averile, astfel încît nu au nici o ruşine.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu