luni, 3 octombrie 2011

La offline cu directorul Sun Communications, John Maxemchuk

http://ionurusciuc.wordpress.com/
Pe 24 septembrie am participat la un offline pentru bloggeri cu directorul Sun Communications, John Maxemchuk. Întîlnirea a avut loc într-un mediu ambiant plăcut, fără de mass-medie, astfel încît discuţia cu domnul John a ieşit foarte constructivă şi interesantă pentru bloggeri. 

John a cumpărat compania Sun TV în 2003 cu 2 mln. de dolari de la MetroMedia. Acesta a venit în RM pentru un contract de doar 4 luni, ca consultant pentru MetroMedia, însă doar după 2 luni jumate ştia şi luase decizia de a achiziţiona filiala acesteia din RM, decizie pe care nu o regretă deloc acum. Ca urmare şi a crizei din 1998-1999, dar şi a lipsei investiţiilor, Sun TV se afla la momentul respectiv în pierdere, MetroMedia dorind să se debaraseze de dînsa.

Astfel că în primii ani de după achiziţionarea afacerii, John a trebuit să depună o muncă considerabilă în punerea pe picioare a companiei, precum şi în pornirea unor investiţii de dezvoltare. În 2004 a cumpărat GlobNet cu 70 mii de dolari, pentru ca în 2006 să lanseze primii în Republica Moldova internet prin fibră optică. În 2007 Sun Communications au cumpărat o mică companie de televiziune în Bălţi, pentru ca în 2010 să achiziţioneze FocusSat, servicii de televiziune oferite celor de la sate. În prezent compania are aproape 200 de angajaţi, avînd ca scop primordial să se extindă pe piaţa serviciilor de internet. În privinţa pieţii TV, cei de la Sun Communications stau foarte bine, doar în Chişinău avînd peste 100 mii de clienţi din 180 mii de gospodării.

Oferta principală la moment a celor de la Sun Communications se bazează pe Pachetele Noi 3 în 1: TV + internet + telefonie fixă, care pornesc de la un preţ extrem de avantajos pentru clienţi, de doar 69 lei (pachetul Mini). Aceasta s-a observat foarte uşor în discuţiile cu bloggerii, John pomenind de mai multe ori, aproape obsesiv, de această ofertă. Se pare că cei de la Sun Communications îşi pun toate speranţele în aceste pachete 3 în 1, pe care le-au lansat primii pe piaţă (da, încă înaintea StarNet-ului, nici eu nu am ştiut), şi la care au lucrat (pentru realizarea şi extinderea infrastructurii) încă cu 3 ani înainte de lansarea serviciului. Rezultatele par a fi promiţătoare la moment: de la 5-6 mii de utilizatori internet pe care îi aveau în iarnă au ajuns, odată cu vinderea pachetelor noi, la 14-15 mii în prezent.

Ţinînd cont că şi eu sunt client Sun Communications, conectat la Pachetul Nou Mini, l-am întrebat direct dacă pe viitor costul pachetului, care este unul foarte ieftin, nu va fi majorat după ce îşi vor strînge o mulţime de clienţi în baza acestei oferte, lucru de care se tem mai mulţi oameni. Dînsul mi-a spus că în nici un caz costul pachetelor nu se vor mări, acest lucru putînd să se întîmple doar în cazul devalorizării excesive a leului faţă de dolar (dacă dolarul ar ajunge 15 lei, de exemplu).

Într-un moment cînd discuta despre situaţia companiei la Bălţi, l-am întrebat dacă i se pare corect ca cei din Bălţi să achite doar 25 lei pentru TV, în comparaţie cu 60 lei cei de la Chişinău. El a spus că a preluat cîţiva ani în urmă o companie mai mică de TV la Bălţi, care oferea servicii de televiziune la acest preţ, astfel încît i s-a părut incorect să majoreze preţul la cei care deja erau abonaţi, plus că el nu se fugăreşte după profit. Acest răspuns nu a venit practic decît să întărească cele spuse de el la prima mea întrebare.

A menţionat de fapt de mai multe ori că pentru el nu e important profitul, ci dorinţa de a construi ceva, de a lăsa ceva în urmă pe acest pământ. A spus că azi e mult mai uşor să distrugi, decît să creezi, şi că, în contextul în care azi produsele alimentare, gazul, etc. în RM se scumpesc, el caută să ofere servicii de comunicaţii la un preţ cît mai mic pentru populaţie.

Legat de serviciile sale de telefonie fixă, dumnealui a spus că la Sun Voice este mult mai ieftin de sunat peste hotare decît la Moldtelecom. De asemenea a criticat monopolul Moldtelecomului, şi protecţia acestei companii de către oficialităţi, care nu doresc să adopte legea portabilităţii numerelor de telefon şi în domeniul telefoniei fixe, lege care ar putea face ca mulţi clienţi să fugă de la Moldtelecom la alţi operatori de telefonie fixă.

Am rămas uimit să aflu că compania Sun Communications este una "mică", cel puţin în percepţia sa. El a subliniat asta de mai multe ori, spunînd că bugetul companiei sale pe timp de un an Orange îl are în mai puţin de o lună. Din acest motiv, după cum am înţeles cînd s-a adus vorba de telefonia mobilă, Sun Communications nici nu-şi propune să intre pe această piaţă. Totodată, cînd l-am întrebat de ce nu-şi extind serviciile de comunicaţii în teritoriu, mi-a spus că nu au bani de investiţii pentru construcţia infrastructurii, acum lucrînd să se extindă mai mult în orăşelele din apropierea Chişinăului. A mai menţionat că e posibil ca în viitorul apropiat să ia credit un milion de dolari pentru investiţiile companiei.

Americanul John Maxemchuk a menţionat că aici, în Moldova, este deja casa lui. L-am întrebat dacă se visează îmbătrînind în ţara noastră - mi-a spus că da, că aici e casa lui şi cînd pleacă din ţară, lui îi este dor de Moldova. De menţionat că pe tot parcursul offline-ului a vorbit doar în română, deşi a avut uneori mari dificultăţi de exprimare sau înţelegere - lucrul ăsta a lăsat o bună impresie asupra sa.

P.S. Motivul pentru care articolul a apărut atît de tîrziu este faptul că acest articol trebuia să apară dintîi în revista economică online Amount. Din păcate, lansarea revistei s-a amînat cu o lună, astfel că nu am mai aşteptat şi am publicat articolul pe blog.

Un comentariu:

  1. Stimate dom am citit articolul cu pricina si este o mare minciuna din partea domnului John Maxemchuk este un ogar amerigan ca toti ceilantia care nu stie altceva decat sa faca teatru ieftin pa banii consumatorilor .Nu este in stare sa ofere nici cit este scris in contract darmite sa asigure alte pachete si pe viitor .Intr-un cuvant este cea mai de raht companie din Moldova si din tot universul.Are pretentia ca consumatorii sa plateasca in avans dar fara sa-i intrebe daca sint deacord .incalca legislatia si de mult a trecut de limita bunului simt .Asa ca nu-l mai slaviti la ceruri ca moldova nu duce lipsa de excroci.

    RăspundețiȘtergere