joi, 20 octombrie 2011

Risc de infarct minim

http://medlive.hotnews.ro/
Săptămîna trecută am privit un documentar despre un savant care a demonstrat că o dietă bogată în peşte reduce posibilitatea infarctului la minim. În anii 50-60 ai secolului trecut toţi oamenii de ştiinţă credeau că explozia incidenţei infarcturilor în lumea occidentală se datorează consumului mare de grăsimi, însă savantul respectiv, studiindu-i pe inuiţi, a observat că aceştia consumau mari cantităţi de grăsime de peşte, însă incidenţa infarctului la ei era una dintre cele mai mici din lume. 

Teoria sa a fost clar respinsă la momentul respectiv, însă acesta a demonstrat în urma unui experiment în care timp de 6 luni a mîncat doar produse din peşte, că o mică tăietură de pe corpul său a ajuns de la 4 minute la 50 minute timp să se coaguleze. Riscul unei asemenea diete constă însă în faptul că în cazul unei răni şansele unei hemoragii grave (sîngerare continuă) să fie mai mari, omul putînd muri deja din altă cauză. Deci, "perfecţiunea" pentru sănătate se află undeva la mijloc.

Tot săptămâna trecută, cînd eram răcit, m-am tăiat adînc la un deget. Mi-am pus un plasture şi mi-am căutat de treabă, însă seara, cînd mi-am scos plasturele, am rămas uimit să văd că sîngele încă ţîşneşte. Avea să aflu apoi că motivul pentru care sîngele nu se coagulase ţinea de faptul că luam pastile de răceală (aspirină), care activizau circulaţia sîngelui. Deci, nu prea bun moment mi-am găsit pentru a mă tăia la deget.

Cîţiva ani în urmă mă antrenam atletism. De obicei alergam dimineaţa, depunînd efort mare. Apoi, într-un timp am observat că începea să mă supere inima, şi că eram mereu obosit. Am aflat mai tîrziu că nu se recomandă deloc să faci sport puternic dimineaţa, pentru că inima este suprasolicitată după odihna din timpul somnului de noapte, ceea ce poate duce la obosirea acesteia şi la infarct. De-atunci am înţeles şi recomand tuturor, dacă vor să alerge dimineaţa, să facă doar jogging (viteza 10-12 km/h), dar în nici un caz atletism şi efort puternic. Pentru că joggingul dezmorţeşte organismul (adormit), dar atletismul îl distruge obosindu-l.

Aşa că, dacă vreţi să aveţi un risc minim de infarct, consumaţi peşte, mai luaţi cîte o aspirină la bătrîneţe (da nu vă tăiaţi degetele în această perioadă), şi nu alergaţi puternic şi mult dimineaţa. Astea sunt lecţiile pe care le-am învăţat eu în viaţă ;).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu