duminică, 20 noiembrie 2011

Filat preşedinte

http://ro.wikipedia.org/
Mulţi pot să nu agreeze postarea asta, dar în fine, îmi exprim şi eu părerea.

La întrebarea din BOP care este personalitatea politică în care moldovenii au cea mai mare încredere (răspuns liber), Vlad Filat a ieşit primul cu 17.6%, depăşindu-l cu jumătate de procent pe liderul comuniştilor, Voronin (17.1%). Lupu, Chirtoacă şi Dodon sunt tare departe, cu 7.4%, 6.8% şi 5.9%. În Greceanaia nimeni nu are practic încredere (doar 0.7%).

La întrebarea cîtă încredere aveţi în următoarele personalităţi politice, Vlad Filat a ieşit iarăşi cîştigător, cu 42.5%, depăşindu-l cu mult pe Voronin (35.7%). Lupu a căzut enorm, pînă pe locul 4, la 25.8%, pînă şi Chirtoacă fiind peste el, cu 32.1%. 

Se observă de departe că Vlad Filat este cel mai popular politician de la noi, fiind şi omul politic în care poporul are cea mai mare încredere. Eu sunt pentru principiul ca preşedintele statului să fie ales de popor, şi, dacă acuma s-ar organiza alegeri prezidenţiale, sunt sigur că cele mai mari şanse de a le cîştiga le are Vlad Filat. Şi eu, de fapt, dacă Vlad Filat ar ajunge în turul II, contra la Voronin/Lupu/Dodon/Greceanaia, la sigur că l-aş vota pe Filat (în primul tur aş vota pe cineva de la PL, cel mai probabil).

În fine, nu ştiu, acum se mai vorbeşte de o candidatură apolitică, dar în privinţa candidaturilor politice e cert că nici Greceanaia, nici Lupu, nu au şanse să fie votaţi în Parlament ca preşedinte. Dacă tot nu se găseşte o soluţie, nu ar fi Filat, care e cel mai "iubit" politician de către popor, cea mai bună variantă? 

Oricum suntem cică o republică parlamentară, iar preşedintele statului are cea mai mică putere, de ce să nu-l voteze Ghimpu şi Lupu pe Filat ca preşedinte? Ei damă şi-ar adjudeca posturile de premier şi de preşedinte al Parlamentului, dacă tot mor după funcţii. Iar Dodon, care este şi el un carierist şi un tip "pragmatic", ar putea fi uşor cumpărat de Filat, poate intră în PLDM (eu chiar văd în el un pldm-ist (tip pragmatic, carierist) pur-sînge), mai capătă o funcţie importantă, de ministru ceva, numai să-l voteze pe Filat, cu fetele lui, ca preşedinte.

Dacă e să fiu sincer, pe mine mă afectează într-un loc faptul că de 2-3 ani nu se alege preşedintele la noi în ţară. Îmi place mult mai mult situaţia actuală decît fosta dictatură a lui Voronin. Însă am scris acest articol, pentru că, se pare, poporul este tare afectat de faptul că nu s-a ales preşedintele în aceşti 2-3 ani, astfel încît, acesta, se întoarce cu încetişorul la comunişti.

Iar eu nu îmi pot permite, sau imagina, ca PCRM să se reîntoarcă la guvernare. Poate nici eu tare nu agreez ca Vlad Filat să fie preşedinte, dar decît să am parte de dictatura lui Voronin, mai bine deja îl susţin pe Filat. Şi cred că acelaşi lucru ar trebui să-l facă şi Ghimpu şi Lupu, dacă nu vor ca la următoarele alegeri anticipate să-i reîntoarcă pe comunişti la guvernare. 

Dacă nu găsesc o candidatură apolitică, sau apartinică, sau nush pe cine să-i satisfacă pe toţi 3 şi pe grupul lui Dodon, damă deja mai bine îl votează pe Filat preşedinte. Pentru că, dacă se reîntorc comuniştii la guvernare, principalii vinovaţi vor fi anume cei trei crai din AIE, şi nici Ghimpu şi PL (partidul care îi simpatizez şi îl votez) nu vor scăpa de blestemele mele.

6 comentarii:

  1. Ion Grosu:

    Nu vrea? Cine nu vrea? Filat să fie preşedinte? Chiar nu m-aş mira.

    RăspundețiȘtergere
  2. Ba vrea. Dar vrea şi premier !!! Vorba lui Ghimpu (despre rai)))))...

    RăspundețiȘtergere
  3. I don't think that Filat aims at being President. Why should he? As a Prime Minister he can control the economic resources, as a President of a parliamentary system he will have only a symbolic role, and once the threat of new elections will disappear, the parties can crate a new government by excluding the PLDM (for exemple a centre-left coalition). In the time of Voronin, the President was so powerful only because it was the head of the governing party, so the government was politically submitted to him, but if the President is not the head of the governing party, there is no political dependence, and the executive can act more autonomously.
    In my opinion, the best choice is to elect an apolitical President from the cultural world, like a writer, which can represent the unity of the nation (I mean the political nation, the citizens of the RM, because I don't think we can speak of a Moldovan nation from the ethnic point of view).

    I would like to know why you are so afraid of a return of the PCRM. The AIE demonstrated already that they are not able to change the substance of ruling (the problems of the country are always the same: lack of rule of law, using the administrative resources to stay in power, formalism in applying the reforms, politicization in managing the public administration, even the University) and the fact that now the PCRM is not in power anymore means that it was not a dictatorship: alternance was possible. The only argument can be that the PCRM is Moldovenist, so you don't want a Moldovenist party at the governement, but apart from it, if we consider the economic programs and the level of corruption, there are no differences. Now in my opinion the most corrupted party is not the PCRM, but the PLDM, because being in the PCRM doesn't give any advantage anymore, so the oligarchs migrated already! So the question is: if there was not the problem Romanianism/Moldovenism, which are the motivations for which people should prefere the parties of the AIE to the PCRM? When Cyprus entered in the EU, it was ruled by a communist party, and half of is territory is occupied by a foreign State...

    RăspundețiȘtergere
  4. ProAdevăr:

    Vrea, nu vrea, numai Filat ştie ce e în mintea lui.

    RăspundețiȘtergere
  5. Simone:

    Da, fiind o republică parlamentară, funcţia de preşedinte este una simbolică. Însă, la noi, se pare, ea este considerată vîrful piramidei, şi probabil de asta avem oameni care au o obsesie din a deveni preşedinte de ţară.

    Un preşedinte apolitic? Şi eu aş susţine o aşa variantă. Problema însă e că nu există nici o persoană apolitică care să fie extrem de populară, şi care, să spunem, cea mai mare parte a populaţiei l-ar dori.
    Rămâne deja ca partidele din AIE să se înţeleagă între ele şi să găsească candidatura apolitică ideală, dacă doresc asta.

    De ce mă tem de revenirea comuniştilor? Răspunsul poate să te surprindă, dar în timpul guvernării comuniste, sincer îţi spun, eu, şi nu numai eu, trăiam într-un climat de teamă. Îmi creasem blogul în 2008, special pentru a critica guvernarea comunistă, dar sincer cînd îmi scriam articolele mă temeam de represiuni. Nu mai vorbesc de ceea ce a urmat după evenimentele din aprilie 2009, cînd în genere aveam impresia că aveam un regim de teroare în societate.

    Poate că în majoritatea domeniilor RM nu a progresat deloc, însă la libertatea presei şi a exprimării opiniilor de către oameni RM a progresat enorm. Or asta deja e un mare plus, pentru că acum nu mai am acea frică în care mă temeam că pentru opiniile şi principiile mele aş putea să fiu întimidat, bătut sau închis. Şi nu vreau să pierd această siguranţă, şi libertate, pe care o simt acum (în a-mi expune liber opiniile), de aia şi nu-mi doresc revenirea comuniştilor.

    Apropo, în 2004, la recensământ, părinţii mei au spus că suntem moldoveni şi că vorbim limba moldovenească, special pentru a nu avea probleme. Or, dă-ţi seama, dacă şi maturii se temeau de regimul comunist de la guvernare, despre ce democraţie, pe naiba, mai putem vorbi în perioada lor?

    RăspundețiȘtergere