sâmbătă, 3 decembrie 2011

Prostia supremă

http://shawnpwilliams.com/
Care este prostia supremă? Înainte de a o descrie, în primul rînd ar trebui să ştim ce e prostia. Stricto sensu, prostia este antonimul, opusul deşteptăciunii, însă în societate mai sunt 2 accepţiuni ale prostiei, pe care şi eu le susţin. Deci, prostia este:

1) În primul rînd - lipsa cunoştinţelor, a cunoaşterii, adică opusul deşteptăciunii;
2) Lipsa capacităţii de a înţelege, adică lipsa inteligenţii. Teoretic, opusul inteligenţii este tîmpenia, dar în societate deseori se foloseşte şi cuvîntul "prost" pentru a desemna acest lucru;
3) Lipsa bunului simţ, a educaţiei, a politeţii. Personal mereu am antipatizat oamenii vulgari, considerînd vulgaritatea, grosolănia, etc. caracteristici ale unui prost.

Şi atunci, care este prostia supremă? Lupul Sur scria că în Republica Moldova există un mare deficit de etică şi corectitudine. O mulţime de moldoveni fac lucruri pe care oamenii corecţi nu şi-ar permite să le facă. Şi cel mai rău în toate, aceşti oameni încă se mîndresc de asta, crezîndu-se şmecheri. Or anume asta, în opinia mea, reprezintă prostia supremă.

Să spui sau să faci o prostie, şi tu încă să te lauzi şi mîndreşti de asta. Să te îmbeţi ca porcul, şi tu să te lauzi şi mîndreşti de asta. Să fumezi ţigări, şi tu să te mîndreşti în faţa altora că ai un asemenea viciu. Să copii de la colegi, şi tu să te mîndreşti de asta. Să dai mită la profesori, poliţişti, funcţionari publici, şi tu să povesteşti cu mîndrie de asta. Să arunci gunoiul pe jos, şi tu să te mîndreşti de asta. Să strici o fereastră de la şcoală, sau staţia de troleibuz, şi tu să te mîndreşti de asta. Să îţi baţi joc de oameni mai slabi şi oropsiţi decît tine, şi tu să te mîndreşti de asta. Să faci o ticăloşie, şi să te mîndreşti de acest lucru.

Este o vorbă din popor: Prostul nu e prost destul, dacă nu e şi fudul. Or asta de fapt este şi prostia supremă: să faci o prostie, un lucru rău, şi tu încă să fii mîndru de asta. Să fii prost, şi încă să fii fudul şi mîndru de propria-ţi prostie!

De ce am menţionat oare despre acest lucru? Pentru că mult prea deseori Republica Moldova mi se pare tărâmul prostiei supreme. Pentru că mult prea deseori avem de-a face în Moldova cu asemenea oameni, care sunt proşti, şi încă se mîndresc de asta. Şi încă sunt adulaţi de turmă, de popor, de alţi proşti...

Această viziune a prostiei supreme o aveam încă mult înainte, pentru ca articolul Lupului Sur să-mi confirme că există şi alţi oameni cu aceeaşi viziune ca a mea. Multă lume m-a învinuit în viaţa mea că am tendinţa de a-i considera şi numi pe oameni, pe moldoveni, proşti. Or anume faptul că în viaţa mea am întîlnit o mulţime de asemenea specimene m-a făcut să am o opinie atît de proastă asupra moldovenilor, şi cît de mult aş încerca să scap de acest stereotip, viaţa în Moldova nu face decît să-mi întărească această idee. Din păcate.

Cel mai rău în toată povestea asta este că oamenii corecţi, etici, care îi respectă pe alţii, sunt nişte rataţi în ţara noastră. Ori alegi să faci parte din sistem, să devii şi tu un ticălos ca toţi ceilalţi, ori rămîi un inadaptat şi fraier. Ori pleci din Moldova. Cert e că dacă în viitorul apropiat sau mediu nu se va schimba acest lucru, vor rămâne numai proştii şi ticăloşii în ţara asta. Iar statul ăsta nu va mai avea nici un viitor...

Un comentariu: