joi, 29 decembrie 2011

Veşti proaste la sfîrşit de an

Ieri cei de la Adevărul Moldova m-au sunat şi mi-au cerut opinia în legătură cu renunţarea lui Marian Lupu de a mai candida pentru fotoliul prezidenţial. Întîmplîndu-mi-se pentru prima oară, am fost luat bine prin surprindere, nesimţindu-mă la locul meu în primele minute de convorbire. Astfel că mi-am lăsat mai mult opinia subiectivă, bazată pe sentimente, decît una obiectivă, bazată pe logică şi argumente. Ca şi ceilalţi analişti, am spus că e un pas bun, şi demult aşteptat, al lui Lupu de a renunţa la postul de preşedinte, şi că nu aş agrea candidatura lui Greaceanîi, aşteptîndu-mă la o candidatură apolitică: Sturza, Nantoi (doar aceste 2 nume mi-au trecut atunci în minte, existînd însă o listă de mai mulţi oameni - vezi aici, de exemplu). Cei care vor să citească articolul Adevărul, împreună cu o scurtă secvenţă din cele spuse de mine, o pot face aici.

Astăzi însă unele lucruri/idei mi s-au schimbat cardinal, după ce am văzut rezultatele sondajului IMAS. Pentru comunişti ar vota 34,1% din electorat, iar pentru AIE doar 35,3%. O egalitate aproape perfectă. În mandate de deputat, comuniştii ar obţine 49 mandate, PLDM - 25, PD - 17 şi PL - 10. S-a confirmat practic definitiv tendinţa pe care o arăta şi BOP-ul din noiembrie că PCRM este în creştere, iar partidele din AIE, în cădere liberă. Există riscul, şi chiar foarte mare probabilitatea, dacă se păstrează tendinţa, ca în cazul unor viitoare alegeri anticipate, comuniştii să obţină peste 51 de mandate, formînd desinestătător Guvernul. Iar atunci va fi jale mare pentru partidele din AIE.

Acest lucru le obligă pe partidele din AIE să găsească obligatoriu o soluţie pentru a evita alegerile anticipate, şi nu m-aş mira ca soluţia să fie "Greceanîi". Depinde de Ghimpu şi PL dacă vor accepta să o voteze, şi astfel, dacă vom avea preşedinte după 15 ianuarie, şi nu alegeri anticipate. Pe de altă parte, sondajul IMAS a arătat că Dodon şi partidul său au şanse minime de a intra în viitorul Legislativ, în cazul alegerilor anticipate. Astfel că, dacă cei 3 crai din AIE vor fi uniţi, ei ar putea să îl preseze pe Dodon şi "femeile" lui să voteze pentru o candidatură apolitică, care să-i aranjeze şi pe cele 3 partide din AIE, dar şi pe "grupul Dodon".

Şi la final: după cei de la Unimedia, PCRM ar lua 42 mandate, PLDM - 25, PD - 20 şi PL - 14. Le-am raportat încă pe site greşeală la articol, plus şi pe facebook le-am scris un comentariu la ştire, însă nici o reacţie. Mă gîndeam să scriu un articol separat pe greşeala lor, însă un alt Victor Ciobanu, tatăl Vladei, a scris deja despre asta. Mare problemă în greşeală lor pentru mine nu e, însă am observat pe facebook că nişte "deştepţi" din PD, pe baza colajului Unimedia, tare se mai bucurau că PD-ul creşte în sondaje, ajungînd PLDM-ul din urmă. Altfel spus, cu greşeala lor, Unimedia dezinformează grav oamenii simpli într-un aspect destul de important.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu