luni, 23 ianuarie 2012

Nokia Asha 300. 85 euro = 2799 lei

http://www.trilulilu.ro/
În octombrie anul trecut Nokia a lansat telefonul mobil Nokia Asha 300, la un preţ aproximativ de 85 euro (1300 lei). Peste o lună-două, acesta a ajuns în vînzare în magazinele Conect de la Chişinău la un preţ mai mult decît dublu, de 2799 lei (la moment e vîndut la preţul de 2374 lei, după o serie de "reduceri"). Cum de e posibil acest lucru?

Preţul produsului respectiv pe piaţa RM se formează în felul următor: Preţul iniţial (85 euro) + 20% TVA la stat + costul trasportului + costul salariilor angajaţilor, chiriei, serviciilor (lumina electrică, etc) + profitul companiei. Cînd un produs nou este lansat pe piaţă, se mai plăteşte şi pentru noutatea acestuia, sumă care se include de fapt în profitul antreprenorului.

Îmi amintesc cum în 2010 Nokia a lansat telefonul X2, la acelaşi preţ de 85 euro, acesta ajungînd iniţial pe piaţa din RM la un preţ de 2699 lei, pentru ca azi să fie vîndut cu 1899 lei. Acest detaliu demonstrează că cei de la Conect ar putea vinde şi cu 2000 de lei telefonul Nokia 300, obţinînd profit. Chestia cu Conect reprezintă doar un simplu exemplu de cum stabilesc preţurile la produse şi servicii agenţii economici de la noi.

Or aici este şi problema, sau concluzia pe care vreau să o subliniez. Faptul că statul ia încă 20% din preţul produsului este de asemenea o sumă exagerată, însă nu acest lucru ridică enorm preţul real al unui produs. Ci lăcomia agenţilor economici, care vor din start un profit enorm. Noi nu avem în RM un business care să aibă şi etică. Noi nu avem antreprenori şi businessmani cu etică, cu planuri de afaceri pe termen lung, care să-şi stabilească un profit rezonabil pe produs/serviciu, de 10-20%.

La noi un businessman, cînd îşi deschide o afacere, vrea chiar din prima zi să îşi scoată banii, iar din a doua zi să îşi cumpere Mercedes. Astfel că companiile mai adaugă la preţul iniţial nişte profituri de 50-100%, ceea ce face ca nu rareori în RM să avem produse în vînzare care costă dublu, sau chiar mai mult, decît valoarea lor reală. Iar acest lucru le caracterizează practic mai pe toate companiile şi agenţii economici din statul nostru, inclusiv pe cele mari, ca Orange sau Moldcell. Căci nu întîmplător noi plătim pentru un minut de telefonie mobilă de 7 ori mai mult decît plătesc ucrainenii, avînd serviciile de telefonie mobilă printre cele mai scumpe din CSI.

Or asta e şi problema care face ca capitalismul la noi în ţară să fie unul veritabil sălbatic. De aia şi în RM avem un asemenea paradox, în care străzile sunt pline de X5 şi Q7, da în ţară avem o mulţime de familii care trăiesc la limita sărăciei, neavînd bani nici de mîncare să-şi cumpere pe săturate. De aia şi oamenii simpli (majoritatea săraci) urăsc democraţia şi capitalismul, deşi problema nu constă deloc în aceste 2 sisteme.

3 comentarii: