marți, 31 ianuarie 2012

Ţară de nesimţiţi

http://www.humanitas.ro/
Îmi amintesc cum prin 2008-2009 îl numeam pe blog pe Voronin de bou, beţiv, ticălos şi de nu ştiu cum mai cum. Ori, era o parte din mine care îmi spunea: cum naiba îmi permit să îl insult în aşa hal, în condiţiile în care el este preşedintele RM, reprezentînd însăşi statul? Prin insultele aduse lui, eu insultam şi Republica Moldova, şi demonstram o lipsă totală de respect faţă de statul în care trăiesc. Dar, mde, ura şi frustrarea faţă de acest individ (şi chiar faţă de stat), îmi erau prea mari.

Alexandru Baltag: "Prima oara am privit emisiunea "Ministerul Adevărului" de la Jurnal TV și am rămas stupefiat. Cele 4-5 persoane de acolo, nu știu cine se considera, dar pe lângă aceea ca sfidează instituțiile statului, depășesc conștient limitele bunului simt. Păcat ca unii jurnaliști înțeleg libertatea expresiei ca o posibilitate de a lua în ras pe cineva!".

Nu am privit (vreodată) emisiunea "Ministerului Adevărului", şi nici nu intenţionez să o fac, astfel că nu îmi pot permite să mă dau cu părerea despre ea. Însă am văzut imaginile video pe Unimedia cu Ministrul Focşa şi cârlanul de aur, şi am rămas profund indignat. Cei de Jurnal TV s-au comportat de-a dreptul obraznic, curat nesimţiţi. Glasul, tonul, hlizitul, comportamentul reporterului de la Jurnal TV este pur şi simplu dezgustător. Sincer vă spun, să fi fost eu în locul lui Focşa, şi să nu fi existat toate constrîngerile sociale, de genul la non-violenţă şi etc, eu îmi dădeam frîu liber pumnilor şi nu mă opream pînă nu îi dezbăteam botul acelui nesimţit, şi îl învăţam să aibă respect nu numai faţă de mine, ci şi faţă de statul (şi instituţiile sale) în care trăieşte.

Povestea a continuat pe facebook, cu "şefa aparatului", care în baza unor poze, a fost imediat etichetată de tîrfă, ce ar avea grijă de "aparatul" lui Focşa. Poate şi o fi aşa, eu nu ştiu care e adevărul, dar urmînd logica gloatei, ţinînd cont că peste 70% din fetele din RM au fix asemenea poze în reţelele de socializare, şi au cam acelaşi comportament şi ţinută în cluburile de noapte, se poate spune că cei de la Fundaţia Scelles (Franţa) au avut totală dreptate cînd au afirmat că 70% din tinerele de vîrsta 15-24 ani din RM sunt tîrfe şi prostituate.

Interesant cît de uşor moldovenii ajung de la nişte simple fotografii la nişte concluzii şi insulte atît de grave. Însă se lasă profund indignaţi cînd cei de la Fundaţia Scelles ne insultă femeile. Mă întreb: dar care este diferenţa dintre ei şi francezii ăia nesimţiţi? Nici una. S-a gîndit oare cineva la sentimentele acelei fete, a părinţilor, rudelor ei? Mă îndoiesc. Şi tot aşa şi francezilor le e pohui de noi, şi ne fac femeile curve. Pentru că trăim într-o lume de nesimţiţi.

Mi-e greu să înţeleg de ce se întîmplă astea cu cazul Focşa şi "şeful aparatului". Să fie din cauza că Focşa este omul lui Plahotniuc, sau din cauza că oamenii îi urăsc straşnic pe cei de la guvernare, oricare ar fi ei, sau din cauza că în genere oamenii urăsc statul, şi toate instituţiile şi oamenii ce-i aparţin. Sau poate din cauza că oamenii, fiind plini de frustrări şi ură în această societate degradantă, îşi găsesc repede anumiţi ţapi ispăşitori, pe care se descarcă din tot sufletul, ştiind că aceştia nu le vor replica (neavînd posibilitatea, sau dorinţa).

Revenind la Jurnal TV, aceştia sunt de-a dreptul ipocriţi şi nesimţiţi. Fac ştire că au fost agresaţi de "şefa aparatului", cînd însuşi ei sunt agresorii (psihici) şi potlogarii în acest caz. Mai apoi se declară stupefiaţi de faptul că Ministerul Culturii i-a acuzat de hărţuială, cînd ei însuşi i-au hărţuit şi şi-au bătut joc de cei de la Minister. Hoţii strigă hoţii, vorba aia, plus lecţie de la Stalin: declară-te victimă, chiar dacă eşti tu agresor. Iar argumentul văzut prin reţelele sociale, că dacă Focşa este un nesimţit, şi jurnaliştii au dreptul să se comporte ca atare, deşi este unul consistent, este greşit completamente. Pentru că nu face decît să perpetueze şi promoveze mai departe nesimţirea în societatea noastră. Pentru că dacă Focşa este un nesimţit, şi chiar este, asta nu înseamnă că noi trebuie să ne debarasăm de puţinul bun simţ ce a mai rămas în noi.

Un blogger popular de la noi, Viorel Mardare, susţine că moldovenii sunt un popor de nesimţiţi, şi că toate relele ar descinde din aceasta. Dubla ironie a sorţii este faptul că din "Ministerul Adevărului" însuşi Mardare face parte, precum el însuşi este un mare nesimţit, prin modalitatea în care îşi scrie articolele (cred eu că el conştientizează singur acest lucru, pentru că este unul dintre foarte puţinii bloggeri inteligenţi de la noi, şi o spun asta cu toată seriozitatea). Ironia sorţii şi în cazul Natei Albot, aceasta jumate de an în urmă critica şi judeca dur într-un articol pe cei care numeau statul RM unul de kkt, pentru ca acum ea însăşi în emisiunea Jurnal TV să sfideze instituţiile statului şi să-şi bată joc de ele, dacă Alexandru Baltag are dreptate. Însă nu asta contează, ci în faptul că Viorel are dreptate totală cînd afirmă că moldovenii sunt un popor de nesimţiţi.

În asta şi constă genialitatea lui, că spre deosebire de 99% din moldoveni, care se cred pe sine cei mai sfinţi, şi consideră că toate relele ni se trag de la conducători, Viorel are inteligenţa de a vedea şi defectele oamenilor din jur, ale oamenilor simpli, inclusiv pe ale sale (sper şi cred). El a argumentat pe scurt de ce moldovenii sunt nişte nesimţiţi, am să adaug şi eu. 

Politicienii sunt nişte nesimţiţi, după felul în care ne tratează, şi din cauza că se îmbogăţesc pe seama noastră. Poliţiştii sunt nişte nesimţiţi, pentru că, deşi au obligaţia de a apăra legea, ei o şi încalcă luînd mită şi comiţînd crime şi ilegalităţi. Medicii, nişte nesimţiţi, care au obligaţia de a salva vieţi omeneşti, dar nu mişcă nici un deget chiar dacă oamenii sunt pe moarte, dacă nu li se dă bani la mână. Preoţii, slujitori ai lui Dumnezeu, însă conducînd bolizi de zeci de mii de euro. Şi jurnaliştii, evident, care se bagă să ia interviu de la părinţii copilului ucis, sau cazul fetei violate recent în România, etc. Şi tot aşa mai departe, cu alte categorii sociale. Inclusiv bloggerii. Inclusiv şi eu.

Şi exact ca şi Viorel, nici eu nu prea am soluţii pentru această problemă. Poate că singura soluţie este ca moldovenii să se înveţe să respecte şi alţi oameni, indiferent de cine sunt aceştia: indiferent de faptul că sunt săraci sau bogaţi, că sunt invalizi, homosexuali, sau proşti (nimeni nu e vinovat că s-a născut cu un IQ mai mic, sau că a avut şanse mai puţine la o educaţie/studii mai bune), indiferent de profesia sa, chiar dacă, să zicem, că este o prostituată (cine ştie în ce circumstanţe a ajuns în aşa situaţie, poate pentru a-şi întreţine copiii). Să-i respecte pe alţi oameni, pentru simplul fapt că suntem toţi fiinţe umane. Indiferent de neajunsurile pe care le avem.

Dar e puţin probabil acest lucru, analizînd societatea de azi. Mai degrabă moldovenii vor sfîrşi prin a se distruge şi mînca unii pe alţii, decît să se respecte şi unească pentru construirea unui stat de succes. Scuze de pesimismul (realismul) de la sfîrşitul acestui articol.

7 comentarii:

  1. eu îmi dădeam frîu liber pumnilor şi nu mă opream pînă nu îi dezbăteam botul acelui nesimţit, şi îl învăţam să aibă respect nu numai faţă de mine, ci şi faţă de statul (şi instituţiile sale) în care trăieşte.

    Corect! Prin pizdeală şi numai prin pizdeală se educă respectul.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu, Andrei, nu ai dreptate. Respectul nu "se educă" numai prin bătaie, şi în genere, nu sunt sigur dacă el poate fi "educat" prin bătaie (poate că şi da). Da, respectul poate fi căpătat, sau/şi impus prin bătaie sau luptă, sau prin simpla înfruntare (nu obligatoriu violentă) a adversarului, da nu ştiu în ce măsură aceasta se poate echivala cu "educare" (nu sunt pedagog, sau expert în educare).

      Am scris această frază nu din motivul că aş fi violent, ci din cauza a demonstra cît de tare prin comportamentul tău ai indignat unii oameni. Şi că, în alte situaţii, de ex. pe stradă, cu un aşa comportament la sigur mîncai bătaie. Dar tu, mde, erai printre oameni civilizaţi (sau obligaţi a se purta civilizat, prin funcţia lor), comportîndu-te necivilizat şi fără respect.

      Faptul că ai preluat o frază din articol şi ai născocit o concluzie stupidă, încercînd să sugerezi că ar ieşi din cele scrise de mine, nu te absolvă deloc de vină, de faptul că te-ai purtat ca un nesimţit în acea situaţie. Şi cred că dacă eşti un băiat inteligent, şi ai un pic de bun simţ în tine, îţi dai singur seama, că împreună cu Jurnal TV, aţi exagerat.

      Toate cele bune!

      Ștergere
    2. Focsa a sofat beat, tu ai l-ai stalcuit prin minister...
      El s-a folosit de pozitia lui ca sa-l scoata pe consilier, tu - de legitimatia de jurnalist ca sa-l intimidezi si sa-l fugaresti prin minister.
      El si-a batut joc de lume, tu - de secretarea ceea, care n-are niciun amestec.

      Care-i diferenta dintre voi? :(

      Ștergere
    3. 1. Boris Focşa nu era în stare de ebrietate - rezultatele expertizei medicale.

      2. Boris Focşa a făcut declaraţii îndoielnice şi pe alocuri lipsite de logică - vezi reportajele din presa locală.

      3. Nu ştiu în ce măsură el şi-a bătut joc de lume. Prefer să operez cu date puţin mai exacte. Gen - semnează acte care nu au trecut în prealabil prin comisii cuvenite. (vezi activitatea Agenţiei de Inspectare şi Restaurare a Monumentelor)

      4. Eu am un job care implică anumite responsabilităţi. Eu nu pot întârzia cu un reportaj, cu apariţia lui în emisie. Presupun (dar şi cunosc) că alte joburi permit astfel de abateri - inclusiv alea de demnitar. Eu am plecat la Guvern să ofer un Cârlan de Aur - eu fac tot posibilul ca experienţa mea de acolo să fie un reportaj demn de a fi dat în emisie în care eu Să-cel-puţin-încerc-tot-posibilul să ofer acel Cârlan.

      5. Secretara ARE un amestec. (Vezi reportajul cu oferirea Cârlanului). Din varii motive (stress, emoţii) ea repetă insistent o frază - care lesne trezeşte o asociere sexuală şi nu doar. Iar faptul că lumea e mult mai curajoasă online (în declaraţii şi photoshopuri) decât în viaţa reală - chiar nu este un rezultat al activităţii mele de om de tv.

      6. La puntul ăsta am o rugăminte. Şi nu doar pentru tine, Anonim, e pentru mai mulţi. Nu mă mai numiţi jurnalist. Jurnalist e Parfeonov, e Malcolm Gladwell, e Christiane Amanpour.

      Ștergere
    4. Eu nici nu te-am numit jurnalist. Si nici nu stiu sigur daca ceea ce faci este jurnalism. :(

      Asa cum carlanul cela al vostru nu-i chiar un oscar, era si clar de ce ministrul nu era incantat sa-l primeasca. Si din cate am inteles, nu ati stabilit o intrevedere, ci ati intrat intr-o institutie pentru un alt interviu, dupa care a inceput goana ministrului care nu vroia sa ia carlanul. POti sa fortezi un om sa ia un asemenea carlan cand el nu vrea? Si daca nu-l gaseai in minister, ce faceai? Intrai pe fereastra? Il pandeai in fata casei? Intrai cu forta in apartamentul lui ca sa-i dai carlanul? Pana unde poti ajunge ca sa faci acel reportaj? Si doar in orice situatie trebuie sa ai acordul formal al subiectului: sa fie filmat, sa acorde interviu, sa ia carlanul. Si tu nu ai ce face, poti doar sa faci un reportaj si sa spui: el a refuzat. Nu vrea. Asta e.

      La noi in general nu se intelege ca omul trebuie respectat, un medic poate sa te opereze apraope fara sa te intrebe, la scoala iti vaccineaza copilul fara sa ceara permisiunea, media spune ca ai fost violata, iti da numele si povesteste ca ai vut fisuri anale, samd, dar asta nu-i corect. Si voi tot ati provocat. Era si normal oamenii sa aiba stress si emotii.

      Iar jurnalistii pe care i-ai numit sunt mari si datorita comportamentului respectuos, corect si etic fata de subiectii materialelor lor.

      Oricum, din comentariul tau imi pare ca tu regreti cumva ca lucrurile au luat-o razna in asa fel, si ca voi n-ati anticipat o asemenea intorsatura. Ceea ce a pronit de la o farsa, s-a terminat aproape cu un viol virtual a unor terți. Asta ma bucura pentru ca oamenii care isi analizeaza greselile cresc, si eu vreau sa avem emisiuni mai bune si mai respectuoase, chiar daca ele sunt de divertisment.

      Ștergere
  2. Respect pentru Ministru? Cu ce ocazie?
    El e platit din banii nostri, si trebuie sa-si faca treaba.
    Mai ales ca "pedepsirea" ministrului se putea face mult mai jestoka, ca sa-i fie rusine sa iasa din casa, pentru cite a facut. Emisiunea insa s-a dovedit a fi inteligenta si cu simtul umorului - ofera un premiu pentru greseli.

    Cit despre "daca-l prind il bat" - este EXACT METODA LUI FOCSA! Informeaza-te mai bine despre cum "disciplina" acesta actritele de la "Luceafarul".

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nimeni nu te obligă să îl respecţi pe Boris Focşa, şi nici eu nu îl respect, pentru că este un nesimţit şi neruşinat (om fără demnitate), care demult trebuia să-şi dea demisia din funcţia sa. Însă asta nu înseamnă că şi noi trebuie să ne comportăm ca nişte nesimţiţi, şi că comportamentul celora de la Jurnal TV, cînd au încercat să-i înmîneze cîrlanul, este justificat. Nu mă pot da cu părerea despre emisiune, nu am privit-o, însă fragmentul de video privit pe Unimedia nu mi-a plăcut.

      Cît despre "daca-l prind il bat", nimeni nu a sugerat, şi nici nu am avut intenţia să sugereze, dacă aşa ai înţeles, că cei de la Jurnal ar merita să mănînce bătaie. Am scris mai sus, în comentarii, de ce am folosit această frază.

      Dacă Focşa aşa îşi disciplina actriţele de la Luceafărul, cu atît mai mult acest om arată cît e de mic, şi că ar trebui demis din funcţia de ministru.

      Ștergere