joi, 8 martie 2012

Branduri de Moldova. Din raţiune

www.facebook.com
Am observat că mai mulţi bloggeri în ultima perioadă nush ce s-au apucat să promoveze cumpărarea produselor moldoveneşti. Ce i-a trăsnit de abia acum au început să facă asta? Mai pe urmă am aflat de campania "Din inimă - branduri din Moldova".

Ideea în sine nu e revoluţionară, şi deloc nouă. Ţin minte că încă din adolescenţă eram părtaşul ca să ne cumpărăm în primul rînd articole din Moldova, şi apoi, dacă nu aveam alegere/ofertă, cele din străinătate. Aveam o asemenea idee şi din cauza naţionalismului, dar şi a unor argumente raţionale şi pragmatice. Astfel că, ori de cîte ori aveam ocazia, căutam (şi mai caut, uneori) să cumpăr anume produse naţionale.

Spre exemplu, toată încălţămintea mea nesportivă (cizme, pantofi, sandale) este produsă în Republica Moldova. Tricourile mi le cumpăr de obicei anume de la Vasconi, Iuvas sau Maicom. Ciorapi obişnuiesc să-mi cumpăr de la Ponti. Am cofte cumpărate de la Iuvas sau Colibani. Am ţinut cîndva atît de strîns de ideea asta, încît mi-am luat uneori adevărate kkt-uri, mă scuzaţi de expresie, produse în Republica Moldova. Sunt unele lucruri, la care şi acum din start dau prioritate la articolele moldoveneşti (tricouri, ciorapi, încălţăminte, etc).

Ideea, deci, nu e una nouă, şi la sigur şi o mulţime de alţi oameni au avut-o, ca şi mine. Se pare însă că a fost nevoie anume de banii americanilor, şi poate chiar iniţiativa/impulsul lor, ca o asemenea idee să fie pusă în practică.

Pe de altă parte, nu înţeleg faza cu "din inimă". Inima în RM demult a fost compromisă, şi nu doar din cauza lui Roşca. Din inimă pentru Republica Moldova? Fiţi serioşi. Majoritatea moldovenilor urăsc şi antipatizează acest stat nenorocit care ne înnegreşte viaţa. Şi în al doilea rînd, oare e pragmatic să cumperi produse moldoveneşti? De cîte ori m-am certat cu mama în adolescenţă din cauza asta, ea fiind împotriva cumpărării produselor moldoveneşti din cauza că erau mai scumpe, dar şi necalitative. Din inimă pentru RM? Da lumea se cacă pe RM, cînd buzunarele, şi burta, le sunt goale.

Există însă un argument raţional, destul de puternic, în favoarea cumpărării produselor moldoveneşti. Cumpărînd produse "made in Moldova", noi creştem veniturile producătorilor autohtoni, care astfel pot creşte şi salariile angajaţilor, crescînd puterea de cumpărare a moldovenilor, dar şi pot investi în extinderea afacerii, creînd noi locuri de muncă, şi astfel contribuind şi la creşterea impozitelor plătite statului, care, acumulînd un venit mai mare, la fel poate creşte salariile bugetarilor, dar şi mări şi acoperi cheltuielile pentru investiţii, şi tot aşa mai departe, un lanţ întreg de reacţii, care duc în final la creşterea economiei Republicii Moldova, şi a nivelului de trai a moldovenilor.

Altă chestie pe care nu o înţeleg este de ce din campanie lipsesc unele "branduri de Moldova" destul de bune. Ca Vasconi (tricotaje), Ponti, Colibani, etc. S-a făcut o anumită selecţie? În baza căror criterii: relaţii, mită, etc? Sau pur şi simplu celelalte branduri din Moldova au refuzat să accepte ideea cartelei de reducere de 10% (explicaţie mai plauzibilă)?

În fine, nu asta contează. Important e ca campania să aibă efect, şi ca moldovenii să susţină şi cumpere şi produse din Moldova. Din raţiune, pentru binele nostru comun. Iar producătorii moldoveni să facă produse de calitate, dar şi ieftine/accesibile tuturor, care să poată concura cu produsele importate.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu