duminică, 15 aprilie 2012

5 părţi ale imaginii unui om

http://www.doctor.info.ro/
Nu mai ştiu când mi-am format această concepţie; undeva vreo 6-10 ani în urmă - deci, la sigur în adolescenţă. Cert e că am identificat 5 domenii, sau aspecte, prin care un om îşi schimbă sau îşi construieşte o imagine în societate.

Primele 2 ţin de exterior, eu denumindu-le exteriorul apropiat şi îndepărtat. Prin exteriorul apropiat am în vedere hainele, încălţămintea - lucrurile materiale pe care un om obligatoriu trebuie să le aibă pe el. Hainele pe care le purtăm creează o anumită imagine a personalităţii noastre în societate, vrem sau nu vrem. La exteriorul apropiat am mai putea adăuga telefon mobil, bijuterii etc. lucruri minore pe care le luăm cu noi când ieşim în lume.

Prin exteriorul îndepărtat mă refer la lucrurile materiale mari, care ne aparţin. Automobile, casă, apartament, tehnică, electrocasnice, etc. - toate de asemenea contribuie la formarea unei imagini a unui om. Le-am separat de I aspect, deoarece ele nu se află în nemijlocita apropiere de om când acesta se află în societate. Cineva vede hainele, telefonul mobil, bijuteriile pe care un om le are pe el, dar nu poate şti ce casă, televizor, automobil acesta are (decât dacă individul observat se află în apropiere de ele).

Următoriul aspect este corpul. Înălţimea, masa, muşchii, forma fizică - contează. Ori nu degeaba unii bărbaţi se duc la sală, pentru că vor să-şi schimbe imaginea pe care o au. Unii vor pur şi simplu să arate că au o formă fizică bună, alţi, că pur şi simplu sunt puternici (un complex răspândit puternic printre adolescenţi).

Al 4 aspect al imaginii unui om este mintea. Sau raţiunea. Aici mă refer la toate cunoştinţele pe care un om le are. Cineva care ştie multe, care cunoaşte multe lucruri, va avea o imagine de om deştept în societate.

Ultimul aspect îl reprezintă sufletul. Sau spiritul. Pentru unii oameni, ca mine, contează dacă omul cu care am de-a face este bun sau rău. Deşi am prieteni sau cunoscuţi care deseori mă dezamăgesc, sau mă frustrează, motivul pentru care continui să menţin relaţii (sociale) cu ei este că în adîncul lor ei sunt buni la suflet.

În privinţa comportamentului, care de asemenea creează, poate chiar cel mai mult, imaginea unui om, m-am gândit oare unde l-aş putea băga, şi dacă e un domeniu diferit. Comportamentul mi se pare a fi de fapt o consecinţă, o rezultantă a sufletului şi minţii umane. Dacă omul este bun la suflet, se va comporta şi va face lucruri bune, dacă este un om deştept, va acţiona inteligent în societate.

Concluzia la care am ajuns atunci, în adolescenţă, este că majoritatea oamenilor preferă să-şi construiască imaginea în baza exteriorului, adică pe baza lucrurilor materiale pe care le au. Pentru moldoveni e mai important să aibă o maşină bengoasă, un mobil pi*dos, ţoale cât mai scumpe, încercând să-şi creeze imaginea anume în baza acestor lucruri. Şi dacă gândim logic, este şi cea mai uşoară metodă: cu doar cîteva sute sau mii de lei, îţi poţi schimba cu uşurinţă look-ul (exteriorul apropiat), schimbându-ţi şi imaginea pe care o aveai mai înainte.

Şi trupul - de asemenea este o prioritate pentru moldoveni (în special adolescenţi, tineri). Necesită eforturi mai mari decât în modificarea exteriorului, dar nu e deloc greu, în esenţă. Şi acuma cunosc tineri care umblă la sală, special pentru a-şi schimba imaginea şi a arăta că sunt mai puternici, că au muşchi.

Puţini oameni se preocupă de minte şi de suflet. În privinţa intelectului, puţini moldoveni aleg să acumuleze cunoştinţe, să devină mai deştepţi. Efortul (intelectual) este mult prea mare, se pare, plus nici motivaţie nu există. Societatea moldovenească îi apreciază mai mult pe cei care sunt şmecheri, decât deştepţi - şi atunci, de ce să mai înveţi, direct vorbind? În privinţa sufletului, nu-mi prea vin în minte metode de "evoluţie" a acestuia, deşi internetul e plin de asemenea informaţii. Dar cert e că e cel mai greu de schimbat.

Au trecut deja 6-10 ani de când mi-am format aceste concepţii, dar mi se pare că puţin ce s-a schimbat lumea de-atunci. Oamenii aleg căile cele mai uşoare, deşi ele sunt şi cele mai deşarte...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu