joi, 17 mai 2012

Diesel sau benzină? Dacia Logan

http://timispaul.wordpress.com
Ce e mai economic să cumperi, o maşină cu motor diesel sau una pe benzină? De regulă, majoritatea ar spune că diesel, însă o maşină pe motorină şi costă mai scump decât una pe benzină. Din curiozitate, am făcut nu demult un calcul pentru cele 2 motoare pe cea mai populară maşină de la noi, Dacia Logan.

Cel mai ieftin Logan cu motor diesel, Dacia Logan Preferance 1.5 DCI 75 CP costă 8500 euro. Un Logan cu aceeaşi versiune de echipare, Preference, dar cu motor pe benzină de 1.2 16v 75 CP costă cu 1550 euro mai puţin (6950 euro). Varianta de bază Logan în genere costă doar 6300 euro, adică cu 2200 euro mai puţin decât varianta cea mai ieftină pe motorină. De ce atunci un om, care pur şi simplu ar vrea o simplă maşină, să mai plătească o sumă atît de mare în plus? În cât timp această sumă se va răscumpăra, dacă el îşi va lua, totuşi, un Logan pe motorină?

Consumul mediu al Loganului pe benzină este de 5,9 litri la 100 km, pe când pe motorină este de 4.1 litri la 100 km. Preţul la benzină este în medie de 17.3 lei, la motorină de 16.7 lei. Pentru 100 de km parcurşi, proprietarul Loganului pe benzină va trebui să achite în mediu 102.07 lei. Cel cu Logan pe motorină va trebui să achite în mediu pentru 100 de km parcurşi 68.47 lei.

Astfel proprietarul Loganului pe motorină va economisi 33.6 lei la fiecare 100 km parcurşi. Însă şi maşina l-a costat la început cu 1550 euro (2200 faţă de modelul de bază) mai mult decât modelul Logan pe benzină. În cât timp, atunci, acesta îşi va scoate banii investiţi?

Transformaţi în lei, cei 1550 euro reprezintă aproximativ 23.400 lei (la cursul de astăzi al euro de 15,085 lei, conform BNM). Împărţim această sumă la 33.6 lei, şi o înmulţim la 100 km. Rezultatul este că banii în plus investiţi într-un Logan pe motorină se vor răscumpăra după 69.643 km parcurşi, pentru ca după ce acest kilometraj să fie depăşit, proprietarul Loganului pe motorină să iasă în câştig faţă de varianta în care şi-ar fi luat un Logan pe benzină.

În caz că cel care şi-a luat maşina pe motorină va parcurge cu aceasta 300 mii de km, acesta va economisi 77.400 lei, adică 5129 euro în comparaţie cu dacă ar fi parcurs această distanţă cu Loganul pe benzină. În privinţa la comparaţia cu Loganul varianta de bază, care costă 6300 euro, cumpărătorul îşi va scoate cei 2200 euro plătiţi mai mult pentru modelul pe motorină după aproximativ 100 de mii de km parcurşi.

Analizată situaţia doar după 2 criterii: al preţului maşinii şi al consumului de carburant, se poate concluziona că este mai pragmatic să-ţi cumperi o maşină pe motorină decât una pe benzină. Pe de altă parte, situaţia ar putea fi diferită la alte modele de maşini (dacă pentru un motor diesel va trebui să achiţi cu 5-7 mii mai mult, s-ar putea să nu ieşi în câştig, mai ales dacă te gândeşti să nu-ţi păstrezi maşina pentru o lungă perioadă). Totodată, sunt multe alte criterii, pe care eu nu le cunosc, în baza cărora oamenii ar putea decide dacă merită să-ţi cumperi o maşină pe motorină sau pe benzină. Dar n-ar strica, totuşi, de făcut o asemenea analiză (ca a mea) înainte de a decide. Pentru cei care banii şi criteriul economicităţii contează, bineînţeles.

4 comentarii:

  1. Nu a fost luat in calcul banii investiti.
    Ca ex, 70.000km ii parcurgi in mediu 3 ani investind aceeasi suma 33.600 la o banca cu o rata dobina acum in mediu de 10% in 3 ani 44721, ceea ce mareste ROI, mai ales daca se ia masina in leasing % va costa aproximativ 14%, poti introduce in calcul si aceste parametri pentru a avea o imagine ami buna, + pune datele terog in tabela casa fie super clar.

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu uita si de deservirile programate, care la diesel sunt semnificativ mai scumpe. Toate calculele sus enumerate au sens daca dieselul nu se va defecta, datorita combustibilului nu prea bun din RM.

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu ati mentionat ca orice motor pe diesel emana cantitati mult mai mari de NOx fata de motoarele pe benzina. Si daca CO2-ul la suprafata pamantului este usor convertit in oxigen de copaci si tot ce este verde in natura NOx-ul este toxic si este cauza multor boli. De exemplu sandero cu motorul 1.5 dCi emana 30mg/km NOx insa 0.9 TCe emana 10mg/km NOx: http://www.nextgreencar.com/emi.../make-model/dacia/sandero/

    RăspundețiȘtergere
  4. M-as orienta catre varianta pe benzina, chiar daca consuma mai mult ai avantajul ca nu ramai iarna cu ea fara sa o poti pornii.

    RăspundețiȘtergere