miercuri, 20 iunie 2012

Democraţii. Modele de guvernare majoritară şi consensuală în douăzeci şi una de ţări

"Cartea lui Lijphart este cel mai larg şi mai sistematic studiu comparat existent al regimurilor democratice şi va fi deosebit de utilă tuturor celor care doresc să judece şi să vorbească în cunoştinţă de cauză despre procesele şi instituţiile democratice. Veţi afla din paginile ei despre formele de guvernare, relaţiile executiv-legislativ, parlamentele, sistemele de partid şi cele electorale, relaţiile dintre guvernul central şi autorităţile locale, constituţiile şi formele de manifestare a democraţiei directe (referendumurile) din douăzeci şi una de ţări îndelung şi stabil democratice."

Această descriere a cărţii, din spatele ei, este perfectă. Cartea politologului olandez Arend Lijphart este extraordinară. Acesta a scris-o în 1984. Cincisprezece ani mai târziu acesta a mai scris o carte asemănătoare, un studiu comparat a 36 de ţări, carte însă pe care nu o am, şi nu am citit-o.

Revenind la cartea lui din 1984, citind-o, afli o mulţime de lucruri interesante. Despre cele 2 modele de democraţii: majoritară şi consensuală, despre caracteristicile fiecărei, şi analiza acestor 8 caracteristici-deosebiri dintre aceste 2 modele. Impresia pe care mi-a lăsat-o cartea este că occidentalii aveau încă în anii 80 o ştiinţă politologică (prin analizele şi instrumentele folosite) mai dezvoltată decât cea pe care noi o avem acum în RM. Poate că mă înşel, nu ştiu.

Înainte credeam că pentru a urni RM din loc, aveam nevoie de o democraţie majoritară, o solidaritate şi dictatură a etnicilor români (moldoveni) în faţa minorităţilor etnice. Se pare că m-am înşelat, căci o asemenea democraţie ar putea cauza violenţe şi conflicte etnice. Cel mai perfect model de democraţie pentru RM, conform cărţii lui Lijphart, este modelul democraţiei consensuale. Într-o anumită măsură, anume acest model îl şi avem acum în RM, însă într-o formă imperfectă.

Cartea este clar recomandată studenţilor de la politologie, precum şi celor interesaţi de ştiinţele politice şi de înţelegerea democraţiei. Eu aş recomanda cartea în special politicienilor noştri. Am înţeles că aceştia vor să elaboreze o nouă Constituţie - o idee bună, zic eu. Anume că citirea acestei cărţi i-ar putea ajuta să se lămurească mai bine cum ar trebui să fie democraţia noastră, şi ce prevederi, mai bune, ar trebui să avem în Constituţie. Cum am mai zis, în RM avem un model imperfect de democraţie consensuală, iar guvernanţii, prin noua Constituţie, ar putea să o perfecţioneze.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu