joi, 16 august 2012

Valorile democraţiei creştine

"Valorile democraţiei creştine" este o carte scrisă de Horst Langes şi dr. Norbert Neuhaus. După ce am citit cartea lui Sartori (Teoria democraţiei reinterpretată), am hotărât să citesc şi această carte, pentru a cunoaşte şi ce reprezintă democraţia creştină. Nenorocul ei, dintr-o parte, ţinând cont că, comparându-o automat cu volumul lui Sartori, care e o lucrare ştiinţifică şi argumentată, "Valorile democraţiei creştine" mi-a părut pe de o parte o încercare de convingere, o propagandă, pe de altă parte o cunoaştere a ceea ce este sau se vrea a fi democraţia creştină. Pentru a o arăta într-o lumină cât mai bună, autorii au plasat democraţia creştină cât mai la mijloc între (şi în contradicţie cu) liberalismul individualist şi colectivismul comunist.

Este clar că lucrarea este net inferioară operei lui Sartori, însă ele nici nu ar trebui comparate, deoarece au fost create în scopuri diferite. Dacă doreşti să cunoşti ce este democraţia creştină, cartea merită a fi citită. Veţi citi despre care sunt concepţile democraţiei creştine asupra politicii, adevărului, toleranţei, binelui comun, globalizării, proprietăţii, muncii, etc. despre principiile de bază ale doctrinei social-creştine, şi multe altele.

De menţionat că unele concepţii asupra unor lucruri, valori, sunt diferite faţă de ceea ce am învăţat la FRIŞPA. De exemplu posibilitatea este considerată categoria principală a politicii, iar puterea reprezintă suma posibilităţilor de care dispunem. Sau accepţiunea democraţiei creştine asupra libertăţii - care este destul de diferită şi originală.

Principiile democraţiei creştine (subsidiarităţii şi solidarităţii) le-am cunoscut încă de la lecţii, însă a fost plăcut să mi le reamintesc. Spre exemplu, principiul subsidiarităţii, care constă în intervenţia unei comunităţi superioare doar atunci când cea inferioară nu reuşeşte să rezolve problema. Sau altfel spus, dacă un individ nu poate, se implică familia sau comunitatea, dacă oraşul nu poate rezolva o problemă, se implică judeţul, statul. Astfel, este lichidată centralizarea statului, statul intervenind în viaţa comunităţilor sau indivizilor doar când aceştia nu au puterea de a-şi rezolva problemele.

Gândesc în ce măsură democraţia creştină ar fi potrivită pentru noi, Republica Moldova. Majoritatea populaţiei din RM sunt, sau se identifică, ca fiind creştini. Deci un bazin electoral există. Problema constă în faptul că vechiul partid creştin-democrat de la noi, adică PPCD, s-a delegitimizat după trădarea lui Roşca. Plus că odată cu democraţia creştină ar putea avea loc şi implicarea bisericii în politică, fenomen ce nu e de dorit. Există riscuri, însă cred că nu ar fi rău să existe şi în RM un partid creştin-democrat serios, care într-adevăr să promoveze valorile democraţiei creştine. Care nu sunt rele, să o spunem direct.

Pentru cei care vor să citească cartea o pot face aici.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu