duminică, 9 septembrie 2012

Offline cu Maia Sandu, Ministrul Educaţiei

https://www.facebook.com/
Miercuri am participat la un offline cu Maia Sandu, Ministrul Educaţiei din Republica Moldova. Câteva notiţe pe care mi le-am făcut la offline:

Despre minister:
  • Bugetul ministerului e de aproximativ 15 mln. lei, ceea ce nu e mult, zic eu. Cheltuielile pe învăţământ reprezintă 8.4% din PIB, ceea ce este mult peste media europeană (4-5%);
  • În minister ar trebui să lucreze 98 persoane. De fapt, sunt puţin peste 70. Peste 20 de locuri sunt vacante, însă oamenii nu candidează la aceste posturi din cauza salariilor mici;
  • Ministerul primeşte cele mai multe petiţii de la populaţie. Aceasta, împreună cu lipsa a peste 20 de angajaţi (locuri vacante), fac ca ministerul să se piardă în solicitări şi să nu mai aibă timp de problemele de sistem. Ceea ce e foarte rău;
  • 70% din angajaţii ministerului au fost daţi afară, însă s-au reangajat prin judecată. Pentru a-şi putea da afară angajaţii, ministrul are nevoie de argumente (dovezi de neîndeplinire a obligaţiilor) cu care să vină în faţa judecătorilor. Sincer, eu aici nu înţeleg ceva: dacă ministerul are penurie de specialişti din cauza salariilor mici, de ce 70% din angajaţi au căutat cu tot dinadinsul să se restabilească prin judecată la lucru? Să înţeleg că spală bani buni/sunt corupţi?
  • Pentru funcţionari sunt organizate cursuri obligatorii de limbă engleză. La fiecare 6 luni vor avea loc testări.

Despre şcoli:
  • Problema principală din educaţia preşcolară este fundraisingul, adică găsirea de bani;
  • În acest an au fost lichidate 20 de şcoli, dar trebuiau închise 40. În anul viitor vor fi închise mult mai multe;
  • Reforma şcolară prevedea introducerea elementelor bazate pe rezultate. În perioada 2013 – 2015 urmează să fie introdusă finanţarea per cap de elev. Acest lucru va reprezenta o mare problemă pentru şcolile cu puţini copii, căci va duce în final la închiderea lor;
  • Crearea şcolilor de circumscripţie trebuie să se facă, în primul rând, în baza standardelor de calitate;
  • În privinţa reformei şcolilor vocaţionale, principala rezistenţă va veni din partea unor directori corupţi, care s-au obişnuit să spele bani din cele 400 mln. lei destinaţi acestui domeniu. Reforma învăţământului vocaţional nu va reprezenta o problemă mare pentru populaţie/părinţi;
  • Ministrul este preocupat şi de securitatea copiilor ce vor fi transportaţi cu autobuzele spre şcoli. S-a hotărât mărirea salariilor şoferilor de la 800 la 2 mii de lei. Se discută stabilirea unor penalităţi mai mari pentru şoferii de autobuze şcolare care încalcă regulile de circulaţie. De asemenea, Maia Sandu doreşte, prin implicarea Băncii Mondiale, să verifice în ce măsură autobuzele procurate din Ucraina de pe banii BM respectă rigorile tehnice din Moldova;
  • Se discută experimentarea educaţiei prin internet a şcolii ruse din Criuleni;
  • În Moldova sunt prea multe licee. Pentru ca să existe un liceu, e nevoie de cel puţin 2 clase de-a zecea:

Despre BAC:
  • Regulile pentru BAC vor fi afişate în luna octombrie. Tinerii trebuie să ştie dinainte ce îi aşteaptă şi cum să se pregătească pentru BAC;
  • Se discută crearea a 3 centre regionale: nord, centru şi sud, în care să se dea BAC-ul. Model pentru reformă îl constituie cazul Georgiei, unde s-a creat un singur Centru de acest gen;

Despre sistemul universitar:
  • De la 1 ianuarie 2013 va fi introdusă autonomia universitară. Maia Sandu se îndoieşte de capacităţile manageriale ale rectorilor universităţilor, însă spune că aceştia vor beneficia de anumite cursuri/şcolarizări în această direcţie:
  • O prioritate pe termen scurt este crearea Agenţiei de Acreditare şi Asigurare a Calităţii. Crearea acestei Agenţiei va duce la închiderea a cel puţin 2/3 din universităţi. Personal, mă aştept la o mare rezistenţă la această reformă;
  • Se intenţionează crearea unor cursuri online, prin anumite programe, la cele mai bune Universităţi din lume (Stanford, etc), cursuri ce vor fi recunoscute ca credite pentru studenţii moldoveni.

Maia Sandu consideră că singura metodă de dezvoltare a Republicii Moldova constă în urbanizarea şi industrializarea ţării. Doar 4 ţări s-au dezvoltat prin agricultură, însă aceasta nu este şi cazul Moldovei. În opinia ministrului specialităţile viitorului sunt cele de ingineri şi biologi. Doamna Sandu nu agreează faptul că o mulţime de tineri aleg azi să facă dreptul şi economia.

Impresia generală lăsată de offline este că sistemul educaţional din Moldova, dar şi ministerul, sunt pline până în gât de probleme. Mă tem ca aceste probleme să nu o îngroape pe Maia Sandu. Aceasta deja se plânge că are enorm de lucru, în comparaţie cu rutina de la Banca Mondială. Pe de altă parte, întreg sistemul educaţional se află în reformare sau urmează a fi reformat. Noul ministru al Educaţiei nu face decât să continue reformele iniţiate, sau gândite, de mai înainte. Însă are şansa să inoveze, în unele probleme. Partea proastă constă în faptul că toate consecinţele acestor reforme ar putea cădea doar pe capul ei. Ceea ce ar putea fi o presiune enormă.

În privinţa ministrului ca om şi pentru funcţia care o deţine, impresiile mă pun în dificultate. Maia Sandu mi-a lăsat impresia de o femeie bună, blândă, moale şi firavă, de o persoană foarte plăcută şi de treabă. Însă nu ştiu în ce măsură ea este potrivită în funcţia de manager, de şef, de persoană care s-ar impune şi prin autoritatea proprie (nu doar a funcţiei) asupra angajaţilor. Pentru că în lumea şi în sistemul nostru birocratic diabolic de corupt, un om onest trebuie să fie un lup ca să supravieţuiască, iar ca să conducă – un leu şi o hienă în acelaşi timp.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu