vineri, 14 septembrie 2012

Zece cărţi

În vara asta am reuşit să citesc 10 cărţi. Despre ele am scris pe acest blog. Or, în lume sunt milioane de cărţi, pe care nimeni nu are cum să le citească pe toate. Dar care sunt cele mai bune, şi merită obligatoriu a fi citite? Ceea ce îmi propun în acest post e să fac o ierarhie a celor 10 cărţi citite de mine. Sau altfel spus, să subliniez care cărţi sunt bune şi merită a fi citite, şi care mai puţin.

1) Teoria democraţiei reinterpretată este una dintre cele mai bune cărţi citite de mine vreodată. Şi de departe cea mai puternică şi inteligentă carte din cele 10 citite astă vară. Volumul este considerat a fi cea mai bună carte despre democraţie. Dar este mult mai mult decât atât: este o carte despre viaţă, despre cum să construim o lume mai bună, o societate mai bună, o democraţie cât mai eficientă, dar şi perfectă. O carte plină de înţelepciune.

2) Singura carte a lui Chester I. Barnard, Funcţiile executivului, este a 2 carte de "aur" din cele zece. Cartea este una dintre cele mai bune din lume din domeniile managementului şi al administraţiei publice. Dar ca şi cartea lui Sartori, este mai mult decât atât: este o carte despre societate, organizaţii, grupuri şi indivizi. O carte care te poate ajuta să înţelegi mai bine lumea, statul, societatea şi organizaţia în care trăieşti/din care faci parte.

3) Pe locul trei plasez cartea lui Dimitrie Cantemir: Descrierea Moldovei. Singurul motiv pentru care am notat-o atât de înalt este deoarece scrie despre noi, despre moldoveni. Or, cartea ne poate ajuta (pe noi, românii moldoveni) să ne cunoaştem ţara mai bine, dar şi să ne cunoaştem pe sine însuşi. Căci cred că singura modalitate ca să construim în Republica Moldova o lume mai bună constă în schimbarea de noi înşine. Iar pentru asta, e nevoie dintâi să ştim ce suntem şi care ne sunt metehnele.

4) Democraţii, cartea lui Lijphart, ocupă un binemeritat loc 4. Reprezintă o carte politologică, un studiu al regimurilor democratice din mai multe ţări. Este o carte plină de cunoştinţe, care trebuie citită obligatoriu de studenţii de la politologie.

5) Spionii ruşi de la Stalin la Putin reprezintă o lectură foarte interesantă, în care descoperi secrete din activitatea serviciilor de inteligenţă sovietice/ruse.

6) Pluripartidismul lui G. Voicu este o carte politologică, reprezentând un studiu asupra partidelor politice. O carte cam slăbuţă, în multe puncte, dar care conţine multe informaţii şi cunoştinţe.

7) CIA - cinci ani de furie, reprezintă un studiu al istoricului francez Catherine Durandin despre serviciile secrete americane în perioada 2001 - 2006. O lectură interesantă şi plictisitoare în acelaşi timp.

8) Valorile democraţiei creştine reprezintă o expunere a concepţiilor democraţiei creştine asupra politicului, adevărului, toleranţei, societăţii, vieţii, globalizării, etc. O carte despre ce reprezintă democraţia creştină.

9) Serviciile secrete - un studiu cam plictisitor, dar aprofundat, asupra serviciilor secrete (istoriei, rolului şi activităţilor lor).

10) Înstrăinata noastră Basarabie - o scurtă istorie a Basarabiei, scrisă într-o manieră idealizată.

Primele 2 cărţi le consider de aur, adică foarte bune, care merită a fi citite de oricine. Moldovenilor le-aş recomanda şi "Descrierea Moldovei" a lui Dimitrie Cantemir. Celelalte 7 cărţi sunt bune sau de o valoare medie, dar nu veţi muri prost dacă nu le veţi citi. Adică nu sunt excepţionale astfel încât să merite a fi citite de toată lumea.

2 comentarii:

  1. eu am citit un pic mai multe și tare m-am temut că după ce revin acasă să nu-mi piară cheful de citit ca „nebuna” :). De tot nu mi-a pierit, dar nu mai am acel avânt din perioada sesiunii și scrierii licenței :). Sper după un timp oarecare să-mi revină că mai am o grămadă necitite.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Înseamnă că eşti mai bravo decât mine. Eu nu prea am pasiune de citit - mi-am pierdut-o vreo 10 ani în urmă. Vara asta am citit aşa multe cărţi deoarece m-am impus - am avut mult timp liber şi nu doream să-l pierd fără să fac ceva folositor pentru mine.

      Ștergere