miercuri, 12 februarie 2014

Despre cum unii funcționari ai Consulatului Român de la Bălți își bat joc de moldoveni

Ieri, pe la amiază, o foarte bună prietenă de-a mea a avut o experiență foarte negativă cu funcționarii de la Consulatul Român din Bălți. Cauza a constituit-o un angajat tânăr (22-30 de ani) ce lucra la unul din cele 3 ghișee, și care nu făcea decât să-și bată joc de cetățenii moldoveni, care aveau nevoie de anumite servicii de la Consulat. Interesant e că tânărul era asistat de un om mai matur, care, în loc să-l corecteze, nu făcea decât să-l acompanieze în râsul disprețuitor al acestuia față de moldoveni, fapt ce mărește percepția negativă asupra profesionalismului funcționarilor de la Consulatul Român.

Înainte ca amica mea să aibă de-a face cu acest angajat, cel puțin 3 persoane au fost umilite de către el. Primul, un om în vârstă, simplu, probabil de la țară, era întrebat ironic care sunt numele părinților lui, pentru ca apoi să fie luat peste picior, fiind numit în stilul sovietic, gen Grigore Vasilivieci (prenumele și numele tatălui).

Al 2 caz a fost și mai grav. Funcționarul a refuzat să primească documentele de la un tânăr, pe motiv că fișa de însoțire a buletinului de identitate era mototolită și distrusă (a fost spălată în mașină de spălat, cum ar fi recunoscut tânărul). Însă inainte de a-i refuza documentele, funcționarul și-a bătut joc cel puțin vreo 2 minute de nervii acelui tânăr, tot întrebându-l ironic și disprețuitor dacă acesta crede că îi va accepta documentele (era obligat să-l refuze franc, din start, dar nu să-și bată joc de nervii acelui om). Mai mult chiar, prietena mea crede, sau știe, că fișa de însoțire nu ar avea nici o importanță, nefiind necesară, caz care dacă e adevărat, face ca refuzul autorităților române să fie nelegal.

Al 3 caz, iarăși un bărbat în vârstă, care probabil că avea probleme de auz, sau s-a pierdut în emoții. Deoarece nu a auzit anumite întrebări ale tânărului angajat, a fost luat peste picior de către funcționar să nu se emoționeze, și să fie stăpân pe sine, că așa ar trebui să fie când va da jurământul față de statul România. Un comportament foarte urât și disprețuitor.

De amica mea angajatul a încercat să-i creeze probleme din cauza că unele documente erau duplicat, însă ea a reușit să se strângă în mâini și să-i replice că inițial acele documente erau în chirilică, fiind schimbate în alfabetul latin, după cerințele legislației române. După ce a părăsit Consulatul Român, amica mea a conștientizat cât de prost s-a simțit acolo, părăsind clădirea cu resentimente și frustrări.

Există o nuanță care ar trebui clarificată în acest articol: "povestea telefonului stricat". Eu nu am fost prezent acolo, astfel încât trebuie să mă încred în cuvântul prietenei mele (și chiar am încredere în ea). E posibil ca povestea să fie exagerată, dar ținând cont de indignarea amicei, este și mai posibil ca situația să fi fost mult mai gravă și mai urâtă decât cele descrise în acest articol.

Mă gândesc la un lucru: se știe că percepțiile basarabenilor despre România și români nu sunt mereu cele mai bune, sau pozitive. Recent a fost cazul Banciu, care a amplificat anumite frustrări de partea stângă a Prutului. Or, mă gândeam eu, anume din cauza la asemenea persoane, ca tânărul funcționar român, ajung mulți basarabeni să-i antipatizeze și urască pe români. Dacă unii funcționari români se comportă cu așa aere de superioritate, și-și bat joc de oamenii simpli, moldoveni, nu ar trebui să ne mire că majoritatea moldovenilor resping ideea Unirii. România și-o face cu mâna sa, ținând cont de faptul că însăși statul român angajează asemenea persoane fără integritate, care nu fac decât să distrugă imaginea României în Republica Moldova.

Ca să înțelegeți ce deserviciu a făcut acel angajat statului român, menționez că amica mea a postat un status negativ pe facebook, în care și-a exprimat frustrarea față de români. La acest status au comentat peste 10 persoane, și la sigur l-au citit cel puțin 100 de oameni din cei 420 de prieteni ai ei. Situație care ar fi putut fi evitată dacă tânărul angajat s-ar fi comportat respectabil față de cetățenii moldoveni.

Situație haioasă nu știu cum, frustrarea amicei mele s-a răsfrânt și asupra mea, ținând cont că eu mă identific ca fiind român și sunt, de regulă, unionist. Ceva de genul: iată cum sunt frații tăi români, cei pe care tu îi iubești. Acum prietena mea, care ar trebui să depună jurământul pentru România, se gândește să renunțe la acest lucru, ca urmare a felului în care a fost tratată la consulat. Sper însă să nu o facă.

Nu știu care ar trebui să fie pedeapsa pentru acel tânăr funcționar, însă știu precis că ar trebui să capete cel puțin o mustrare. Zic asta pentru că intenționez să trimit acest articol pe adresa e-mail a Consulatului Român din Bălți, nu ca o conștientizare a unor frustrări față de activitatea lor, ci ca un feedback, prin care și-ar putea îmbunătăți activitatea. Păcat că amica mea nu i-a aflat numele angajatului, și nici măcar nu a scris vreo plângere la Consulat pe problema asta. Ar fi fost mai corect, probabil, decât să se ajungă să se scrie pe un blog despre aceasta. Dar poate așa și atenția asupra problemei va fi mai mare, și se vor lua măsurile necesare corectării comportamentului anumitor angajați ai Consulatului.

Un comentariu:

  1. I am really happy to say it’s an interesting post to read . I learn new information from your article , you are doing a great job . Keep it up

    RăspundețiȘtergere