duminică, 27 aprilie 2014

De ce sunt pentru ca tariful la maxi-taxi în Chișinău să fie de 4 lei

trm.md
Despre problema transportului în comun în Chișinău, și în special a transportului cu microbuze, cu minusurile pe care le are, toți chișinăuienii sunt conștienți, probabil. Ceea ce mă deranjează cel mai mult în transportul maxi-taxi e că mult prea deseori microbuzele sunt pline până la refuz. Personal consider că tariful la maxi-taxi ar trebui să fie crescut la 4 lei (dar nu 5 lei, subliniez), pentru a ameliora calitatea acestui transport. Argumentele mele sunt:

1) Diferența dintre prețul la un bilet pentru troleibuz (2 lei) și tariful pentru maxi-taxi (3 lei) este ridicolă. Mai înainte, când biletul la troleu costa 1 leu, utilizam acest mijloc de transport în comun pentru că era mai ieftin. Acum, că diferența dintre cele 2 tarife este de doar un leu, prefer maxi-taxi, pentru că diferența mi se pare simbolică, dar și pentru că microbuzele sunt mai rapide.

Dacă tariful la maxi-taxi ar fi majorat la 4 lei, unii chișinăuieni s-ar putea gândi dacă merită să sacrifice 2 deplasări cu troleibuzul pentru una cu maxi-taxi. Acest lucru, cred, ar putea micșora cu vreo 10-20% fluxul de călători din maxi-taxi, pe care i-ar câștiga Regia Transport Electric Chișinău, și deci, primăria Chișinău.

2) Creșterea tarifului la maxi-taxi ar crește profitul proprietarilor de rute, care l-ar putea reinvesti în afacerea lor, adică în creșterea calității acestui transport. Mă îndoiesc și eu, sincer, că un afacerist moldovean tipic ar putea face acest lucru, însă oferindu-le șansa la un profit mai mare, primăria Chișinău ar putea să le înăsprească condițiile, impunându-le să crească frecvența de circulație a microbuzele, să reînnoiască microbuzele, să le repare și modernizeze pe cele vechi, să îmbunătățească condițiile din salon, etc.

3) Mulți dintre chișinăuieni sunt deranjați și de comportamentul urât al șoferilor de maxi-taxi. Creșterea tarifului ar putea duce și la creșterea venitului acestora, astfel încât aceștia, poate, vor avea mai multe motive să se comporte frumos și să mai și zâmbească. Sunt de-acord că comportamentul frumos al șoferilor depinde de mai mulți factori (ca de cei 7 ani de-acasă, spre exemplu), însă eliminarea frustrării obținerii unui venit mic le-ar putea poate ridica starea de spirit, și îmbunătăți (unora) comportamentul.

Ar mai fi, poate, și mai multe motive pentru care ar trebui ridicat tariful. Însă nu vreau să mă chinui să le caut, pentru că nu sunt "avocatul" proprietarilor de maxi-taxi. Am vrut doar să-mi expun poziția față de această problemă. Știu doar că mi-ar plăcea foarte mult dacă microbuzele nu ar mai fi îmbâcșite până la refuz, și ca fiecare pasager să aibă un loc pe un scaun al său (varianta ideală).

Totodată, aș vrea să mai precizez 2 lucruri:
1) Sunt ferm contra ca tariful la maxi-taxi să fie majorat la 5 lei;
2) Faptul că tariful la microbuze va fi majorat nu ar trebui nici într-un caz să servească ca motiv pentru majorarea prețului biletului la troleibuze (căci unii chișinăuieni se tem de asta). Tariful la troleibuz ar trebui să rămână 2 lei încă mulți ani înainte, până când vor exista argumente economice destul de puternice pentru modificarea acestuia.

2 comentarii:

  1. Eu cred ca nu trebuie de majorat pentru simplu fapt ca ei si asa castiga dintr-o simpla staytistica curat fiecare sofer in jur de 400-500 lei! Si celor de la microbuze nu le este deajuns ? hai sa fm seriosi, ei ridica in jur de 1000 de lei, dintre care 400-500 se duc la cel care tine rutiera, da daca mai esti proprietar de ruta, in general faci pe zi cate 1000 lei si asta e putin ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. De unde asemenea date? Ce fel de simplă statistică? Calcule proprii sau calcule/statistici făcute de stat sau organizații specializate pe asta?

      Dacă sunt adevărate, atunci ai dreptate. Dar mă îndoiesc în veridicitatea calculelor tale. Eu tot cred că ei lucrează încă pe profit, că dacă nu ar avea profit, nu ar mai lucra demult. Dar nu cred că profitul lor e foarte mare. Deși, nici eu nu am niște date sau statistici oficiale.

      Ștergere