miercuri, 27 august 2014

Pentru studenții basarabeni din România: cum să te transferi de la o universitate românească la alta

http://www.studentie.ro
Anul trecut m-am transferat de la Universitatea din Petroșani la Universitatea de Vest din Timișoara. Înainte de asta, cât am căutat pe net informații, nu am găsit nimic despre care e procedura. Singurul lucru pe care îl știam este că, conform metodologiei de școlarizare, transferul era permis doar la o altă universitate de stat, doar în anul II și, bineînțeles, cu acordul Ministerului Educației României. Din cauza că nu am beneficiat de nicăieri de nici-un ajutor, și nici de informații, m-am gândit să scriu un articol care să-i ajute și ghideze pe alți basarabeni, care doresc să se transfere la o altă universitate.

Procedura de transfer, în esență, este destul de simplă. Pentru ea ai nevoie de 3 lucruri:
1) de acordul universității la care dorești să te transferi, că te primește;
2) de acceptul universității la care înveți că îți permite să pleci;
3) de acordul ministerului, care te transferă atât cu locul bugetat, cât și cu bursă.

Deși procedura, în esență, este foarte simplă, în practică lucrurile sunt mai complicate. Acum voi detalia fiecare etapă:

Obținerea acceptului universității primitoare:
Primul lucru pe care trebuie să-l faci este să obții acordul universității la care dorești să te transferi, că te primește. Să nu crezi că e o procedură ușoară. Unele universități, ca Babeș-Bolyai din Cluj, sunt elitiste și cu nasul pe sus, și nu acceptă transferuri de studenți decât de la cele mai importante universități din țară: UVT, Iași Cuza sau UNIBUC. Și altele, ca UVT, pot condiționa acceptarea ta în baza foaiei-matricole cu notele tale din primul an: cel puțin mie mi-au cerut-o.

Odată ce te-ai decis la ce universitate vrei să te transferi, îi poți contacta ori prin e-mail, ori, cel mai bine, prin telefon. Prin email, unele universități, ca din București, nici nu se vor osteni să-ți răspundă. Cele din Moldova (românească), vor fi, de regulă, foarte receptive să te primească. După ce ai primit acceptul (verbal) al universității, va trebui să le faci o vizită (la secretariatul universității sau facultății), de la care să iei un document de transfer, pe care ar trebui să fie semnătura decanului facultății, rectorului universității și ștampila universității.

Obținerea acceptului universității tale că îți permite să pleci:
Al doilea lucru pe care trebuie să-l faci este să obții acceptul universității la care deja ești student, că îți permite transferul. S-ar putea să nu fie o procedură atât de ușoară precum crezi: nici o universitate nu-i place să fie părăsită de studenți în favoarea alteia. Unele s-ar putea face proști în păpușoi și să-ți spună că dintâi trebuie să obții acceptul Ministerului: nu e adevărat. Altele îți vor cere bani pentru diferite acte: Universitatea din Petroșani m-a jumulit de 50 de Roni pentru obținerea foaiei-matricole legale, iar apoi mi-au luat 300 de lei pentru ca să-mi elibereze documentele cu care eram înmatriculat la ei. Foarte urât din partea lor, dar a trebuit să plătesc, dacă îmi doream transferul.

Astfel, după ce ai obținut documentul de transfer cu acceptul de la universitatea primitoare, te duci cu el la universitatea ta, pentru ca să obții, la fel, semnăturile decanului facultății, rectorului și ștampila universității. Dacă ai obținut aceste lucruri, felicitări, ai terminat partea cea mai grea a transferului. Atenție mare, însă: după obținerea acceptului universității tale, nu îți retrage documentele cu care ești înmatriculat! Mai bine așteaptă să obții și acceptul ministerului Educației, și apoi îți iei documentele: există riscul (infim de fapt) ca ministerul să-ți refuze transferul, iar tu, nefiind student al nici-unei universități, să fii obligat să te întorci acasă.

Obținerea acordului ministerului pentru transfer:
După ce ai obținut acordurile celor două universități, va trebui să scrii o cerere către minister în care să ceri să ți se permită transferul, expunându-ți și motivul. Împreună cu cererea, documentul de transfer, și copia unor acte de identitate, va trebui să faci o vizită la Ministerul Educației României, la Direcția "Români de pretutindeni", unde le vei lăsa. Apoi, undeva în 7-10 zile vei primi un răspuns printr-o scrisoare, dacă ți se permite sau nu transferul. De regulă, ministerul răspunde pozitiv. De asemenea, dacă nu poți să te deplasezi la București, poți trimite documentele prin poștă la Ministerul Educației, cu mențiunea pentru Direcția Români de pretutindeni. 

Imediat ce ai primit și acordul de la minister, îți poți retrage documentele și faci o vizită la universitatea primitoare, unde te vei înscrie (important e să ai și acceptul ministerului la tine). După asta, felicitări: vei fi student cu acte în regulă a noii tale universități.

Acum, să recapitulăm:
1) primul lucru pe care trebuie să-l faci este să obții acceptul universității la care vrei să te transferi: un document de transfer de la ei în care vei avea semnătura decanului facultății, rectorului universității și ștampila universității;
2) al doilea lucru pe care trebuie să-l faci este să obții acceptul universității tale că îți permite să pleci: semnătura decanului, rectorului și ștampila universității. În nici într-un caz nu îți retrage documentele de înmatriculare după această etapă!
3) și la final, partea cea mai simplă, este să obții acordul ministerului. Aici nu cred că vei avea probleme, ministerul fiind foarte receptiv în această problemă. Prin acordul  ministerului ți se va transfera atât locul de la buget, cât și bursa.

Important de asemenea de reținut: transferul se permite doar la o altă universitate de stat, și doar în anul II (sau și în anul III, dacă programul de licență la tine e de patru ani). Te poți transfera și în semestrul I, și II (iarna). Preferabil ar fi ca să te transferi înainte de începutul semestrului, însă cunosc cazuri de persoane care au reușit să se transfere și în noiembrie.

Dacă ai nevoie de alte informații, îmi poți scrie și voi încerca să te ajut cum pot. De asemenea, poți afla informații mai multe despre transfer contactând Ministerul Educației, pe email sau telefon. De fapt, acesta ar trebui să fie primul lucru pe care ar trebui să-l faci înainte de transfer: să contactezi ministerul, pentru a afla toate detaliile necesare, și dacă s-au schimbat sau nu regulile. Preferabil este să-i contactezi telefonic, căci pe email îți pot răspunde foarte greu, chiar până la o lună de când le-ai scris.

Acum, dacă aș încerca să evaluez experiența mea de transfer cu cele 3 instituții, pot spune că cele două universități sau comportat mizerabil, lăsându-mi o impresie foarte proastă. Cele două instituții ori au fost complet indiferente față de problema mea, ori au căutat, chiar mai rău, să-mi creeze impedimente în transfer. Singura parte care a fost foarte pozitivă să mă ajute, și mi-a lăsat o impresie luminoasă, e Ministerul Educației României. Pentru ei, am tot respectul și aprecierea mea.

Acum știi ce să faci ca să te transferi la altă universitate din România. Eu am reușit să o fac, iar tu, după ce ai citit acest articol, ai chiar mai multe șanse decât aveam eu la început. Baftă, și să reușești să-ți atingi obiectivul!

Îți recomand și un alt articol pe acest subiect: Transferul studenților de la o universitate din România la o altă universitate.

16 comentarii:

  1. Preţioasă informaţie, Victor, mulţumesc.
    Chiar aşteptam acest articol, ştiind că ai trecut peste transfer.
    Aş vrea, pe viitor, dacă va fi posibil să zici şi impresiile care ţi-au rămas studiind la ambele universităţi din RO :)
    Baftă multă!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc, Nata, pentru apreciere!

      Aș putea să scriu un articol despre experiența de la cele două universități, dar cred că cel mai probabil îl voi scrie anul viitor. Nu știu, nu-am gândit, și hotărât, asupra la asta încă.

      Mulțumesc, și succese și ție!

      Ștergere
  2. Buna,Victor,cu adevarat ft importanta informatia aceasta,deci tu nu ai avut nevoie de nici o semnatura de la cei de la care pleci inainte de a primi acceptul celor din Timisoara?ma refer la cererea de transfer?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, nu am avut nevoie de nici o semnătură de la universitatea mea înainte de a primi acceptul de la universitatea la care am vrut să mă transfer.

      P.S. Pentru cei care vor dori să afle alte informații legate de transfer, mă pot contacta pe facebook sau email (secțiunea Date de contact), unde le voi răspunde mai rapid.

      Ștergere
  3. Desi ma abat putin de la tema, dar poate totusi cunoasteti mai multe: e posibil transferul unui student din R. Moldova la o universitate din Romania?
    multumesc mult

    RăspundețiȘtergere
  4. bună!
    mulţumesc mult de informaţie utilă şi clară :)
    "Te poți transfera și în semestrul I, și II (iarna). Preferabil ar fi ca să te transferi înainte de începutul semestrului, însă cunosc cazuri de persoane care au reușit să se transfere și în noiembrie."
    - so.. poţi să te transferi în primul semestru al anului I?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu plăcere.

      Nu, nu e posibil. Te poți transfera doar dacă ești în anul 2 de studiu.

      Ștergere
    2. Victor ma pot transfera in semestru 2 ..sunt anu 3...dar fac 4
      e posibil sa ma transfer in semestru 2 ..iarna
      si ink o intrebare am bursa se pastreaza bursa sua o pierd

      Ștergere
    3. Bună,

      din câte știu eu e posibil, metodologia de școlarizare permite acest lucru. Problema e că vei avea tare multe diferențe, dacă faci atât de târziu un transfer,

      Da, de regulă locul bugetat se transferă cu tot cu bursă, dacă o ai. Eu m-am transferat de la Petroșani la Timișoara cu tot cu bursă.

      Ștergere
  5. Salut,
    Ca sa ma transfer in primul simestru, anul II , de cand tr sa incep procedurile? Dupa ce finisez anul I? Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Salut Veronica.
      Da, începi procedurile după ce ai finisat anul I, și ai date toate examenele, fără nici o restanță.

      Ștergere
  6. Salut , vreau să încerc și eu la anul să mă transfer , însă am o mică problemă , plec la vară în USA , vreau să mă strădui să vin cât mai repede posibil , dar oricum cred că va fi în jur de 1 oct. E posibil să încept atunci să mă ocup de chestia dată? sau e prea târziu ? Dacă poți să-mi scrii în PM aș fi foarte recunoascatoare. Multumesc ! https://www.facebook.com/mihaela.moroz1

    RăspundețiȘtergere
  7. Bună!
    Crezi că mă poți ajuta cu informații legate de transferul în cadrul aceleiași facultăți, de la un domeniu la altul?
    În cazul meu, facultatea de automatică și calculatoare, anul 1. Eu sunt la automatică și vreau să mă transfer la calculatoare

    RăspundețiȘtergere
  8. Bună!
    Crezi că mă poți ajuta cu informații legate de transferul în cadrul aceleiași facultăți, de la un domeniu la altul?
    În cazul meu, facultatea de automatică și calculatoare, anul 1. Eu sunt la automatică și vreau să mă transfer la calculatoare.

    RăspundețiȘtergere
  9. Salut eu am depus cerere la rector de transfer rectoru a acceptat dar mi sa spus ca trebuie sa vie un raspuns de la minister astept de pe data de 7 octombrie si pînă in prezent insa nu a venit nici un raspuns pozitiv si nici negativ.... Stie cineva cit timp trebuie sa mai astept pentru aflarea rezultatului de la minister

    RăspundețiȘtergere